Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585733 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56496 Såg ut som nåt stog längre fram på bilden under trädet. :???:

Vad var det för nåt?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

swe#kipp  
#56513 Två lastbilar, en med en liten grävmaskin på samt även en större grvämaskin lite mer till höger :)

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56598 Tänkte på det till vänster på bilden om röda lastbilen ser ut som trädet är på väg åt det hållet.

Eller ser man i syne :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56728 Dagens prestation var lastning av skoter på GMC;n och en skoter & kälke på släpet efter och därefter
en tur på 6 mil enkel väg till röjobjekt som inspekterades av mig och två kumpaner mha skoter.
126 ha inspekterades och bedömdes.
På hemväg blev det stopp i Vittangi för pizzaintag på Glada Oxen, mkt gott.
Väl hemma kändes det som om det inte gasats nog med tvåtakt så skotrarna fick sig en 7mila tur
runt byn och längs Kalixälven samt upp på Jakkumus för lite utsikt, en tur till Merasjärvi för kontroll av
svanläget och dammen för flottning, som dock inte använts sen 1960-talet.

Sammanfattningsvis en härlig dag med trevliga jobbarkompisar och enormt fint väder.
Extra plus för att jag redan börjat misströsta över skoterföret men det visade sig vara på topp!
Extra extra plus för de fina naturupplevelserna, svanen och örnen vi såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57527 Dagens prestation var att åka tunnelbana och tåg och flyg och bil hem från Sthlm.
Jag har varit en vecka där nere, först i Örebro sen Gnesta och så Sthlm, några fina traktorer såg man
bla en Steiger med V8 i Gnesta, nu hemma och snön är på väg att försvinna så nu blir det ett ryck
med säsongsförvaring av skotrarna osv.
Hemma bäst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58350 De senaste dagarna har fördrivits med säsongsförvaring av skotrar, lackat första varvet topplack på Jeepen
och nu avdubbat fina vinterhjul och monterat på husbilen inför säsongen.
Det var mkt jobbigare att ta dubbarna än jag trott, fick hålla på i omgångar i 2dgr med 4 hjul för det var
så tungt för händerna att bända upp dem med skruvmejslar.
Nåja, nu rullar husbilen fint och jag har idag skojat med fläktremspänning som tog flera timmar för det
var trångt och bökigt nåt otroligt, jag kopplade åxå förbi reostaten till instrumentbelysningen som glappade.
Så nu lyser det så man kan köra lagligt även i mörker om man nångång är söderöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#58352 Gick det bra med lacken? Skall bli roligt att se det färdiga resultatet.

Bända dubb är ett sånt där jobb som kan göra den tålmodigaste vansinnig. Liksom att jobba i trånga motorrum.

Har du nå bilder på husbilen?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58364 Lacken var lite rinnig så jag måste slipa innan nästa varv, bilder kommer.

Här är en bild av pärlan:
Husbil

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#58392 "Rinningar och dropp, en amatörmålares bekännelser" - en titel jag ibland funderat på för mina memoarer, som dock förhoppningsvis aldrig blir skrivna. Känner igen det där, hade mycket att slipa efter första blåsningen med lack på snöslungan. Lacken är mycket svårare än primern, och det är jäkligt svårt att köra snålt nog så det inte rinner nåt. Men man lär sig och det brukar bli bra till slut.

Snyggt ekipage, är väl en diesel antar jag? Vart brukar ni åka? Hähä, börjar låta som tjugo frågor det här.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58396 Jo det var stor skillnad på grundfärgen och topplacken fast det är samma sort.
Jag sprutade andra varvet idag och, den blev gul iaf.

Husbilen är en stabil grej byggd på en 1975 års Merca 508 så det är 4 cyl diesel och 4vx + kryp & back manuell låda.
Den är C-reggad och går ganska bra vid 80 kmh, har dock inte hunnit kolla felvisningen med GPS.
Jag har inte gjort nåt åt den förutom service sen jag köpte den för 3 år sedan i Umeå, häpp.
Det som saknas mest är bautamarkisen som borde sitta på passagerarsidan.
Mest används den som rastvagn/övernattning/folktransport på plantering och röjningsjobb
men jag och frugan har tagit nån enstaka nöjestur, bla till Piteå när Fogerty spelade där.
Nästa nöjestur blir nog till Nordkap, kanske redan i år.
Ska vi starta en husbilstråd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#58405 Låter som ett bra koncept för en husbil, lagom drag, bäddar för avstressande körning. Och från Umeå, då måste den ju vara bra.

Har ingen husbil själv, så jag kan inte vara med i nån husbilstråd men det finns säkert dom som anmäler intresse.

Fogerty var väl värd resan, har alltid gillat honom. När Credence kom så var det en period när popbanden slagit sig ihop med orkestrar och dom körde syntar och psykedeliskt och allt vad det var till man spydde. Och så kom Credence och körde raka rör så det rök, snacka om timing.

Nordkapsrundan är faktiskt värd resan, jag har varit där två gånger, första gången 72 i en tvåtakts-SAAB. (Ja det var då jag passerade Masugnsbyn, minns du sa att lukten sitter i än). Andra gången 78. Själva Nordkap är egentligen inte så mycket att se, en klippa i havet vanligtvis dimma. Men landskapet däruppe är rent fantastiskt. Som att köra på en högjällshed som går ner till havet. Om ni har tid så dra ut på Varangerhalvön också och när ni kommit längst ut mot Vardö, så fortsätt en bit upp med kusten så långt vägen går där, ett mycket märkligt eroderat klipplandskap.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58952 Dagens prestation var att komma hem från en semestervecka i Turkiet på ett All Inclusive hotell
Mkt lyckad resa, inte fullsmockat med folk tack vare att säsongen inte är i full fart än, perfekt väder
hela veckan, aningen varmt men det är ju meningen, god mat och mkt av det åxå, fri tillgång på kall läsk
vid poolen eller stranden vilket som passade för stunden, trevliga Svenskar träffade man åxå även om de flesta
gästerna var ryssar, polacker mm öststatare, bra flygresa mm, betyg 5/5.
Stannade på hemväg från flyget och plockade upp lite intressanta objekt hos svärmor som jag fått ärva efter svärfar
bilder kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#58956 Aha, det förklarar saken! Tänkte innan idag att det har varit ovanligt tyst på Slurfi-kanten ett tag. Nå, men välkommen hem! Trevligt att höra att det var en lyckad vecka. Har det blivit nån vår där uppe ovan polcirkeln?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58957 Tack för uppmärksamheten, Jodå våren kom redan för nån vecka sen och jobbade duktigt medan vi var borta,
nu finns det kvar litegrann snö bakom huset men det torde fara inom nån dag.
Paniken börjar bryta ut och röjsågar osv ska kollas upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59247 Kul grej med dagen prestation. Efter dagens alla måsten så sitter det fint med en calvados.kanske en till eller två.
Det är en röd dag imorgon
Ledig tid är stresande med alla måsten. (Hatar måsten ) Hur ska man hinna med allt ska göras nu.
Tror nog att man orkar mer än man tror.
Man kanske kan klona sig själv kanske en bra början till ett friare liv.
Skämt och sido allt ordnar sig. det blir snart semester.
Ska nog hinna jobba undan allt innan semestern Dvs komma ikapp.

8 timmars jobb går att göra på 4timmar det är mitt krav.

Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).