Skojigt/Galet

Naturrutan

30 inlägg 11311 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturrutan

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58325 Nu vill jag kolla hur era naturkunskaper egentligen är. En bildgåta liknande de om maskiner. Detta är fråga nummer ett. Jag kan tyvärr inte utlova några fantastiska priser. Det är äran det gäller! :grin:

Bild




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

halvproffs  
#58353 vitsippa

Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

Valmet860  
#58354 Blåsippa

Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58371 Vitsippa är rätt svar. Bra gjort halvproffs. Dessa blå växte i en liten klunga mitt ibland sina vita bröder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

Fredrik Reuter  
#58373 Bra initiativ mmart! :-bd

Flyttar tråden med kopia till skojigt, eftersom de andra tävlingarna ligger där, hoppas det är ok...

Avatar Fallback

Re: Naturrutan

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58376 Naturfråga : hur länge är Storspovens ungar bunden vid boet ?

Bakgrund : Upptäckte fågelboet på marken. Vet inte riktigt hur jag kan gynna fågeln.
Har funderingar på att ändra från vårsådd till höstsådd på den biten, pga Storspoven har blivit sällsynt här.

Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58377
mmart skrev:Vitsippa är rätt svar. Bra gjort halvproffs. Dessa blå växte i en liten klunga mitt ibland sina vita bröder.

En riktig kuggfråga :smile:

Först tänkte man ju på Blåsippa men om man tittar noggrannt på bladen så ser man att det är Vitsippa :smile:

Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

totte  
#58390 Jo, jag hittade bilden i skogsbilder,övrigt och skrev där att det är en vitsippa, har sett blåa varianter i plantskolor, men det här är tydligen en spontan mutation.

Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58394 Rätt skall vara rätt.

1. Totte du svarade rätt 21:28 en dryg timme före halvproffs, men i avdelningen skogsbilder.
2. Det var egentligen min fru som hittade dessa blå vitsippor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

totte  
#58404 Å andra sidan så hade jag ju inte ens klarat att hitta den här tråden då :lol: Så jag föreslår att Halvproffs och jag delar segern. :D

Har märkt nåt åt det hållet härhemma, det är vanligen frun som hittar diverse saker i naturen. Sen fotograferar jag, för det kan hon inte :grin:

Avatar Fallback

Re: Naturrutan

Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58521
Famag skrev:Naturfråga : hur länge är Storspovens ungar bunden vid boet ?

Bakgrund : Upptäckte fågelboet på marken. Vet inte riktigt hur jag kan gynna fågeln.
Har funderingar på att ändra från vårsådd till höstsådd på den biten, pga Storspoven har blivit sällsynt här.


Storspoven anländer till södra Sverige i början av april och till norra Sverige i slutet av månaden. I mellersta och norra delarna av landet startar häckningen de första dagarna i maj då storspoven lägger sina fyra ägg som ruvas under 29 dagar. De flesta kullarna kläcks i början av juni och ungarna blir flygga efter ytterligare fem veckor i första halvan av juli. Många bon förstörs dock under vårbruket (21 % av alla bon i en undersökning i Mellansverige) eller plundras (44 % av alla bon i samma undersökning). I Västerbottens kustland är andelen bon som skadas av vårbruket lägre medan predationstrycket är högre. Storspovar i Mellansverige som får sina bon förstörda tidigt (inom 10 dagar) lägger oftast (90 % av paren) en ny kull som då kläcks sent i juni.

Avatar Fallback

Re: Naturrutan

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58564 Tack för svaret Wilhelm

Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58678 Får man bonus om man sjunger lite?

"Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa, å va fin du är..
Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa. Nu är våren här"..

:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Naturrutan

orre  
#58809
Mange skrev:Får man bonus om man sjunger lite?

"Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa, å va fin du är..
Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa. Nu är våren här"..

:mrgreen:

Bara om du lagt ut din sång på "tuben" och länkar dit =))

Användarvisningsbild

Re: Naturrutan

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58915 Här kommer en fråga där jag INTE vet svaret. :oops: Hoppas att det skall funka ändå!

Denna blomma verkar komma mycket tidigt här i Sundsvallstrakten, och hittas t.ex. i gräsmattor. Jag frågade ett antal personer i vår by idag, men ingen kunde tala om vad den heter. En "visste" att den är ätbar, så jag provsmakade. Den smakade inte särskilt gott, och verkar inte (än så länge) vara giftig. Man vet ju inte vad grannarna kan ha för baktankar! :shock:

Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).