tor 22 aug 2019, 14:37#583236
Tack för alla svar, mycket bra!
Om någon undrar:
Det här meket är det ju ingen ekonomisk lönsamhet i, utan jag vill lära mig meka för att det är intressant!
När jag köpte sågen rann det ut en mjölkig separerad vit-beige sörja som jag gissar är en rutten biologisk sågkedjeolja ur sågkedjetanken.
Hela sågen var också ihopbekad av denna sörja + spån och smuts.
Det var inte det lättaste att rengöra.
Jag vill inte göra ett dåligt jobb och sätta ihop en smutsig såg.
Själva "chassit" "motorblocket" "huset" eller vad man säger delas ju inte vertikalt som på min Stihl 020.
Det sitter ihop horisontellt, verkar gått lite olika konstruktionstrender i det här...
De vertikalt delade husen delas ju genom att sätta press genom vevaxeln och dess lager.
Jag kanske inte "måste-måste" dela på huset, men det finns fortfarande kladd i sågoljetanken, och det finns även andra hålrum med kladd, såsom det mellan veven och bensintanken som jag inte kommer åt.
Men jag börjar tro att detta "clamshell-design"-huset ej kan delas?
Att det bara gjöts i ett stycke?
Men jag är då förundrad över att de lyckats gjuta håligheterna som bensin/olje-tank så snyggt invändigt.
Vattenkanalerna i bilmotorer gjuts ju med sandfickor visserligen, men det är ju för att man inte har något val.
I vad jag trodde var "skarven" trodde jag det satt "värme-bakat" packningsmaterial, men som ni ser var det en del av gjutningen jag råkade knacka bort...
1566476711_img_20190822_142320[1].jpg
Tror inte att jag gjort den otät, men det var väl lite dumt.
$matches[2]
Cylinder, kolv, ljuddämpare var också koksade ordentligt, vet inte om den gått fett, eller att de blandat rikligt med olja i soppan, eller så är det normalt över lång tid om man inte kör finsoppa som alkylat...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto