Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kedjeröjare

9 inlägg 8160 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeröjare

Tågarpen  
#583000 Funderar på att skaffa en Kedjeröjare till traktorn för att kunna hålla efter skogsbilsväg och åkerkanter. Jag var först inne på en Ilsbo Pro combi, för att kunna ha den i fronten. Har dock blivit ifrågasatt. De ska bl.a. vara svåra att mata ut länkar på, för klent byggda m.m.
Optimals ska vara rätt lik Ilsbo och Elho liknar väl Kronos eller har jag fel? Vad säger ni där ute i verkligheten, vilka är era erfarenheter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Jdmogge  
#583035 Vi kör med en optimal 160 den gör det den ska men det skulle ha varit fint med kraftöverföringsaxlar istället för remmar men allt är väl en fråga hur mycket man ska köra och vilken budget man har

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Tågarpen  
#583408 Idag var jag och tittade på en beg Orrliden. Den såg rätt hyfsad ut faktiskt och såg ut att vara väldigt lik en Ilsbo. Nån som vet något mer matnyttigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

uffejohan  
#583494 Jag kör en Fransgård på bakre hydraularmar. Funkar kanon längs skogsvägarna bara man inte kör alltför nära backen. När kedjorna går i stora stubbar vill det gärna lukta bränt om remmarna.... Likadant om det är tjockt gräs, där är en vanlig betesputs bättre. Jag vet inte hur det är på andra fabrikat, men en nackdel med Fransgårdan är att den inte går att fälla in bakom traktorn. I innersta läget slår den nästan intill bakhjulet, inte längre. På gamla igenvuxna skogsvägar blir det därför omöjligt att få bort gräs och sly i mittremsan.
Rätt använd, bra snurr på motorn och med inte för hög hastighet så funkar den alldeles utmärkt, kostade runt 65 000 för två år sedan.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

Prickskytt  
#583917 Har en Kronos 1600M, kört ganska mycket med den. Är väldigt nöjd med räckvidden, når ca 320cm utanför traktorn, har en John Deere 6320 och trodde först att jag skulle behöva hjulvikter men det funkar bra utan. Har en kolv för att kunna vinkla röjaren längst ut (extrautrustning) som gör att man kan följa marken både i inner och ytter slänt på diket. Lägger in en före och efter bild.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

snurra  
#583932 Och jag fräser runt med en Trejon Optimal, vicken gräj
Senast redigerad av snurra ons 28 aug 2019, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Tågarpen  
#584231 Prickskytten, hur omständligt är det att mata ut nya länkar. Har hört att på Ilsbo får man slå ut rätt många rörstift för att göra detta.
Och är de någon som haft den i fronten eller kört den som twintrac?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjare

Prickskytt  
#584354 Det tar kanske 5min att mata ut mera kedja(4st bultar för att lossa locket under magasinet) har upptäck att original kedjorna men köper till kedjeröjare håller ca 6-8tim sedan går länkarna isär i svetsen även om det är mycket material kvar i länken. Köper man lyftkätting 13mm så går den ca 16-20tim och nöts ner nästan helt innan länkarna släpper. Där jag köpte var dom dessutom billigare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjare

Sedvall  
#591830 Jag körde tidigare en del med ilsbo på twintrac men sittställningen i valtras förra hytt (upp till serie 3) tycker jag är för dålig för att köra fulla dagar och sikten över skärmarna när man kör en bit ner i diket är för dålig. Nu kör jag huddig med slagkraftröjare vilket är en flexiblare lösning, längre räckvidd och framför allt bättre körställning. Eftersom jag tycker att alla borde ha en traktorgrävare så är det mitt bästa tips. Kättingen dras ut på 30-60 sekunder, man kan behöva en skruvmejsel att peta med ibland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).