Skogsmiljö och Trädlära

Sveriges grövsta tallar

7 inlägg 9404 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveriges grövsta tallar

Torbjörn Johnsen  
#582830 SVT Södermanland har ett inslag om en av Sveriges grövsta tallar. Den finns i Morrarö utanför Strängnäs. En riktig bamse! Enligt sajten tallar.se så är det Sveriges tionde grövsta tall med en omkrets om 402 cm (2016).

Den grövsta av alla enstammiga tallar, den s k Ullebotallen, finns enligt samma sajt strax väster om Jönköping, i Bottnaryd. Den hade 2017 en omkrets på 484 cm och en höjd om 25 m vilket enligt sajten ger en volym om 21 m3.

Finns det någon här som sett de här tallarna? Och har ni några grova tallar i era hemtrakter?

Se hela inslaget om Sörmlandstallen här.

Sveriges nu kända högsta tall står i ett hyperitpåverkat granbestånd i Mölnbacka i Vämland. Den är (2018) hela 40,6 meter hög. Den högsta granen i Sverige står i samma skog och den är (2018) 49,4 meter hög.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges grövsta tallar

anersimyra  
#582836 Jag vill minnas att Sveriges grövsta tall också växer i södermanland inte långt från där vi har vårt hus. Skam till sägandes har jag aldrig besökt trädet, men det tror jag får bli nästa gång jag far till ” stögga ”.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Sveriges grövsta tallar

bgl  
#582838 Med glimten i ögat vågar man nog skriva att vår Torbjörn J börjar bli alltmer lik den romerske senatorn Cato den äldre. Denne Cato avslutade alla inlägg med : för övrigt anser jag att Karthago ska förstöras.
Torbjörn avslutar sina inlägg med uppgiften om Sveriges högsta gran och tall!

Användarvisningsbild

Re: Sveriges grövsta tallar

anersimyra  
#582851 Ajfan, det var ju Södermanlands grövsta tall som omtalas i artikeln. Jag ser dessutom att en tall som jag högg fram i Huvudsta som sedermera fälldes på uppdrag av något ljushuvud på Solna stad är med i listan.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sveriges grövsta tallar

Vardon  
#582853
anersimyra skrev:Ajfan, det var ju Södermanlands grövsta tall som omtalas i artikeln. Jag ser dessutom att en tall som jag högg fram i Huvudsta som sedermera fälldes på uppdrag av något ljushuvud på Solna stad är med i listan.. :-bd


Vill man mäta diameter och höjd lättast är det ju att fälla den först.... Fast det är klart då blir det ju längden och inte höjden....

Användarvisningsbild

Re: Sveriges grövsta tallar

anersimyra  
#582854
Vardon skrev:
anersimyra skrev:Ajfan, det var ju Södermanlands grövsta tall som omtalas i artikeln. Jag ser dessutom att en tall som jag högg fram i Huvudsta som sedermera fälldes på uppdrag av något ljushuvud på Solna stad är med i listan.. :-bd


Vill man mäta diameter och höjd lättast är det ju att fälla den först.... Fast det är klart då blir det ju längden och inte höjden....

Det blir det förstås, men någonstans har jag bild på den stående jätten någon vecka innan någon galning beställde fällning av tallen.. :-o

Avatar Fallback

Re: Sveriges grövsta tallar

Hema  
#582875 Jag har för mig att det ska finnas en större äldre tall, nära Rumskullaeken. Dock var jag där 1988, om jag minns rätt, så mycket kan ha hunnit hända med den. Kommer iaf ihåg att de grövre grenarna hade hålrum å ovansidan mot stammen. Precis som om grenarna var för tunga att de börjat sjunka.

Någon som minns denna tall? Har haft otur när jag sökt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).