Motorsåg och handhållet

jonsered 2051

36 inlägg 12291 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

ollenorell  
#582191 Eftersom det här redan är en mektråd för Jonsered 2051 Turbo tänkte jag det är dumt att skapa nya trådar som också gäller 2051.
Hoppas det är kotym, annars kan man ju göra en ny tråd av mitt inlägg kanske.

Fick tag i en Jonsered 2051 Turbo för 300kr när jag egentligen köpte en högtryckstvätt på annons.
Den var helt otestad, men gick runt, hade bra komp tyckte jag.
Den har inte gått på många år alltså.

Jag vet att det kan vara 300kr i sjön, men det är också lite kul att meka.
2051 var ju också en hygglig såg, åtminstone kring 1990 :-bd

Den var helt igensatt med oljiga spån, jobbigt att rengöra, men jag är snart klar.

Några saker är fel:
*Spruckna bränsleslangar och typ samtliga slangar tvivelaktiga. Att förvänta sig på några decenniers åldrande.
*Gummidamasken som förbinder insugsloppet i cylindern med förgasaren. Läcker tjyvluft om man suger/blåser med munnen och håller för, syns med blotta ögat också.

*Kilen i kilspåret på svänghjulet har skurit.
Vevaxeln är ju i stål och såklart oskadad, men kilen som satt fast i svänghjulet gick inte att knacka ur. De hade blivit till en enhet liksom...
Kilen är väl mest för att ställa korrekt tändläge, inte överföra kraft, det gör konan.
Som en morse borrkona.
Men jag måste hitta på ett sätt att få korrekt tändning alltså.
På bilar är ju 5-10 grader att betrakta som ganska mycket, jag känner att jag är ute i den väldigt okalibrerade världen här gällande tändningen :o

Jag tror jag skall försöka köra sågen lite och se om jag gillar den innan jag kastar på en massa delar.
Om det finns delar förstås, det är nog begagnatmarknaden vid det här laget som gäller...

Jag har som trådstartaren heller ingen verkstadshandbok/servicemanual.
Har hittat en reservdelskatalog som är bättre att ha än att inte ha något!
https://www.maskinisten.net/downloads.p ... ee18c86aa2

Samt: Jonsered servicemanual till flera produkter
Omfattar: 2036/2040 /2041/2045/2050 /2054/2055 625/630/670 2077/2083 och 2095
https://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=159
2051:an omfattas inte, har läst om 2054/2055, de verkar inte ha samma "motorblock", mitt 2051 är ju horisontellt delat, inte vertikalt osv...

Är det någon som vet om 2051:an delar någonting med andra sågar, Partner/Husqvarna?
Då kanske det är lättare att hitta svänghjul och förgasarens gummidamask som med slangklämman fäster mot insuget...
Läste denna tråden med, det finns några med erfarenhet av 2051:an!
Jonsereds proffssågar

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

Avslutat-02  
#582193 En jonsered 2051 är en ren jonsered såg.
Men lite grejer återfinns i andra sågar..

Ska kolla vad jag kan hitta....

Mycket är utgått....

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

Avslutat-02  
#582195 Varsågod

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

Avslutat-02  
#582196 Det finns gummibälg och klämma.
Svänghjul.

1100 kr exklusive moms svänghjul
171 kr exklusive moms bälg.
11 kr exklusive moms klämma.

:-bd

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

ollenorell  
#582200 Aha det betyder alltså att delarna finns med i Jonsereds-återförsäljarnas aktuella reservdelslistor vilka de kan beställa från leverantören, och att det är listpriser?

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

Avslutat-02  
#582204 Jag kollade på weborder från husqvarna....
Där finns de lagerförda åt återförsäljare...

Så ja det är listpriser, det skulle bli ett väldigt liv här om jag skrev mina... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

Avslutat-02  
#582209 Det där med svänghjulet är ganska enkelt.
Om du får loss det, ta lite epoxylim och kolla vart kilen suttit på axeln, trä då bara dit hjulet lika. Skruva fast drick en kopp kaffe och sedan starta.

Inga problem.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582217 Kilen går garanterat att få bort o ny går o snickra till.
Är det äckligt rent i svänghjul och på axel o lagom spännt sitter det som berget sen.
Byt alla skangar, riv o kolla förgasar membran etc när du ändå har den nere..
Kil finns det är samma som många andra.
Har limmat massor med gummi detaljer med Biltemas gummilim. Många insug, avvibreringselement, pressade slangar och andra gummidetaljer

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

ollenorell  
#582224 Tack för tipsen hörni! :-bd

Precis, är ytorna rena på en kona så låser de som berget, åtminstone de med försiktig vinkel!
Som på välskötta verkstadsmaskiner med morse-kona.
Kilen är nog endast till för att lokalisera tändläget tror jag, inte överföra kraft.

Jag todde som Mange, att den skurna kilen, eller "kil-resterna" skulle gå att knacka ur bara.
Provade med instrumentmejsel, 5-56-sprej, lite värme mm, inget fungerade.
Borrade lite med 2mm-borr i kilen för att få mer grepp, eller att den skulle separera, gick inte heller.
Det slutade med att jag hackade med en instrumentmejsel och gröpte ur kilen med små flisor i taget.
Som man gjorde med stämjärn i skolslöjden.

Alltså ursäkta för fulmek, det är inte mitt stoltaste ögonblick direkt.
Jag trodde jag skulle kunna avgöra vad som är flisor från kilen, och vad som är svänghjulet, men det var liksom som om deras gränser smält samman och gränser suddats ut. Jättekonstigt, de kan ju omöjligt ha smält ihop.

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

Avslutat-02  
#582226 Fila till en kil och limma.
Det håller jag lovar.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582245 Du har nog ersatt kil med ett spår för kil för den har nog varit integrerad i svänghjulet. Annars hade inte vevaxel haft så långt kilspår.
Så det förklarar en del...

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

Tralsmo  
#582290
ollenorell skrev:Tack för tipsen hörni! :-bd

Precis, är ytorna rena på en kona så låser de som berget, åtminstone de med försiktig vinkel!
Som på välskötta verkstadsmaskiner med morse-kona.
Kilen är nog endast till för att lokalisera tändläget tror jag, inte överföra kraft.

Jag todde som Mange, att den skurna kilen, eller "kil-resterna" skulle gå att knacka ur bara.
Provade med instrumentmejsel, 5-56-sprej, lite värme mm, inget fungerade.
Borrade lite med 2mm-borr i kilen för att få mer grepp, eller att den skulle separera, gick inte heller.
Det slutade med att jag hackade med en instrumentmejsel och gröpte ur kilen med små flisor i taget.
Som man gjorde med stämjärn i skolslöjden.

Alltså ursäkta för fulmek, det är inte mitt stoltaste ögonblick direkt.
Jag trodde jag skulle kunna avgöra vad som är flisor från kilen, och vad som är svänghjulet, men det var liksom som om deras gränser smält samman och gränser suddats ut. Jättekonstigt, de kan ju omöjligt ha smält ihop.



Ja har haft en Husqvarna 357, trimmad av Bengt i skeppshult.
På den var svänghjulskilen bortplockad och tändunkten ändrad.
Ja körde många timmar me den utan problem.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582303 Det går utan lim om ytorna är hela o rena med lagom spänning.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

totte  
#582319 Ja, problemet är nu att hitta ett bra sätt att sikta in svänghjulet exakt så som det skall sitta. Sikta in och gör ett par små ritsar eller streck på utsidan av hjulet mitt för där kilen varit så blir det lättare att se positionen mot kilspåret på axeln. Sen är det bara att dra åt ordentligt, och som redan sagts, det skall vara fruktansvärt rent på konorna, både ut- och invändigt. Använd sprit, aceton eller förtunning. Lacknafta är för oljigt.

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

Avslutat-02  
#582322 Jag brukar rista ett litet spår där kilen suttit på framsidan, då ser jag när jag riktar in mig vart den ska vara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).