Föryngring

Sveriges övriga trädslag.

67 inlägg 17624 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveriges övriga trädslag.

halvproffs  
#582018 Vi börjar om med övriga trädslag förutom palmer och sånt😊.
Jag är ju förtjust i klibbal som blir ett rejält träd på fuktiga marker och användbart till mycket.
Björken är ju även den användbar till mycket, kanske främst som ved och massaved.
Fick besök nu så fortsätt ni i trivsam ton med era andra trädslag och hur ni prioriterar dessa och varför



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

isteskog  
#582020 Jag vurmar för Lärk och då Sibirisk lärk som passar här uppe hos mig. Växtliga träd som förhoppningsvis ska hinns bli sågbara medans jag är aktiv i skogen. 🌲

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Värmlänning  
#582021
isteskog skrev:Jag vurmar för Lärk och då Sibirisk lärk som passar här uppe hos mig. Växtliga träd som förhoppningsvis ska hinns bli sågbara medans jag är aktiv i skogen. 🌲

Jag är också förtjust i Sibirsk lärk, speciellt eftersom att den numera räknas som ett inhemskt trädslag!

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

sveakatten  
#582024 Vad är fördelen med lärk kontra tall?

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

isteskog  
#582025 Växer snabbare och får bättre kvalitet än tallen på bra boniteter. Tål viltbetning bättre än tallen.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

sveakatten  
#582029 Ok, hur ligger dom prismässigt mot tall?

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Palakangas  
#582031 Skulle vara intressant plantera lite lärk. Vart kan jag köpa plant? Knappast i Friggesund.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

erik  
#582032 Själv är jag sugen på att hägna in ett område med lite (gles och betesskadad) blandungskog samt gammal betesmark och släppa fram Aspen. Det verkar nästan inte gå att få den i säker höjd utan hägn där jag håller till, så på detta vis skulle jag få dem på en liten yta i alla fall. Dessutom tror jag att jag över tid skulle kunna beskoga den gamla betesmarken med hjälp av rotskotten. Tycker aspen är extra fin att se på på hösten då bladen kan bli sådär riktigt eldfärgat gula, och tror det kan bli trevligt att går runt på den gamla betesmarken också när jag fått upp dem några meter. Så får väl jag eller någon efter mig börja sälja bastulavar sen :)

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

halvproffs  
#582035
sveakatten skrev:Ok, hur ligger dom prismässigt mot tall?


Menar du planten? Jag vet inte men är väldigt sugen på att sätta en tusen plant på ett fall som jag har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582036 Jag får ett fånigt flin i ansiktet när jag ser Douglas fir. Snabbväxande over tid och kraftig skorpbark och en blå skimrande grönska på håll. Av svenska är asp och lind mina favoriter.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

sveakatten  
#582037
halvproffs skrev:
sveakatten skrev:Ok, hur ligger dom prismässigt mot tall?


Menar du planten? Jag vet inte men är väldigt sugen på att sätta en tusen plant på ett fall som jag har.

Nej,jag menar att sälja som timmer.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

isteskog  
#582039 Palakangas! Du kan köpa lärk genom SCA! De har ju nyöppnat med kontor i Hälsingland. 🌲

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

isteskog  
#582040 Här kan du kolla på pris lärktimmer https://www.sodra.com/sv/skog/nyheter-o ... arktimmer/

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Palakangas  
#582042
isteskog skrev:Palakangas! Du kan köpa lärk genom SCA! De har ju nyöppnat med kontor i Hälsingland. 🌲

Aha! Det låter bra. Tänkte prova i litet omfång.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

isteskog  
#582043 Lärktimmer här också https://www.gyllebotrateknik.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).