Öppna kategorin

bokföring & försäkring enskild firma

7 inlägg 2925 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bokföring & försäkring enskild firma

Avslutat-01  
#581687 hur avancerad är bokföringen i enskild firma utan anställda?

kan man göra den löpande bokföringen själv med ett lämpligt program,eller är det revisor som gäller?

vad behöver man i försäkringar?
täcker lf:s paket det man behöver?

https://www.lansforsakringar.se/varmlan ... orsakring/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: bokföring & försäkring enskild firma

Arvid0  
#581688 beror ju helt på hur många verifikat/händelser du har på ett år och hur avancerade de är. om du mest bara handlar "normala" saker och skickar "normala" fakturor så bör du kunna sköta den löpande bokföringen om du är normalbegåvad. det finns mycket hjälp på nätet och de flesta banker har "automatiska" bokföringstjänster kopplade till företagskonton.

Avatar Fallback

Re: bokföring & försäkring enskild firma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581693 Jo, det går bra att sköta bokföringen själv. Använd ett program för datorn, så blir det enklare. Om du har mycket småkunder (mer än 100) så kanske det blir lite jobbigt, men bara att pröva.

Försäkring kan väl vara bra, men jag tror vad man behöver varierar från bransch till bransch.

Vad skall du göra i din firma?

Avatar Fallback

Re: bokföring & försäkring enskild firma

Avslutat-01  
#581705
Mangan skrev:Jo, det går bra att sköta bokföringen själv. Använd ett program för datorn, så blir det enklare. Om du har mycket småkunder (mer än 100) så kanske det blir lite jobbigt, men bara att pröva.

Försäkring kan väl vara bra, men jag tror vad man behöver varierar från bransch till bransch.

Vad skall du göra i din firma?


jag ska dels hyra ut mig som taxiförare men även ta på mig snöröjning och skogsröjning

   TS
Avatar Fallback

Re: bokföring & försäkring enskild firma

Avslutat-02  
#581707 Om det gällde mig så skulle jag ta kontakt med en revisor och ställa frågan, vad kan jag ordna själv och vad ska jag ta hjälp med.


Bokföra verifikationer och sammanställa är inget större problem, men bokslut kan vara knepigt.

Det gör revisorerna bäst tycker då jag, för egen del så anlitar jag för nästan allt, skönt att slippa och jag kan jobba...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 13 aug 2019, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: bokföring & försäkring enskild firma

Vardon  
#581732 MItt råd är gå till någon som kan göra bokföring. En revisor ska ju kontrollera och ska väl inte göra. Det är inte raketforskning som så att göra bokföringen men min mor som jobbat med bokföring och deklarationer länge brukar alltid säga "Det tar längre tid att reda ut felen efter folk än om jag hade fått gjort det från början" just för att få bokslutet att stämma.

Vill man däremot ha arbetet så billigt möjligt så kommer man med papperen, i ordning, i tid och håll inte på med en massa invecklade privata affärer som man försöker få genom firman.

Avatar Fallback

Re: bokföring & försäkring enskild firma

hardman  
#581815 Speedledger är ett mycket lätt och bra bokförings program. Kostar nån krona men det är det värt. Så jag bokför allt själv där. Så har ja ett möte med min revisor en gång om året så kollar vi igenom det tillsammans.
Sen deklarer han åt mig.
Funkar perfekt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).