Skogsekonomi

Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

17 inlägg 7326 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

MikaelUmaN  
#581338 Hej.

Jag har en relativt komplicerad situation som jag ska undvika redogöra för här i detalj.

Men summan av det är att min mamma äger en skogsfastighet där det finns en ekonomibyggnad (lada) som mer eller mindre kollapsat ihop samt två privatbostäder, den ena av vilken är nog också rivningsbar medan den andra kanske går att rädda.

För att rädda den har min plan varit att utföra nödvändigt underhåll (t.ex installera bergvärme och säkra vatten/avlopp, måla om, byta taket med mera) men hitta ett sätt att kvitta de utgifterna mot intäkter från virkesförsäljning.

Av vad jag förstår är det ej möjligt om byggnaden klassas som en privatbostad (där man ska bo permanent eller använda som fritidshus).

Mammas (och min) situation är dock så att ingen bor i huset och har ej gjort det under flera 10-15 år. Det finns inte heller någon avsikt att göra det.

Min avsikt är att byggnaden ska fungera som en del av verksamheten i det att om jag (som framtida ägare) måste resa dit för olika ärenden (t.ex tillsyn) så måste jag ha någonstans att verka där det också finns värme, el, vatten och avlopp.

Jag försöker läsa allt som står här: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /2718.html

men har svårt att komma fram till vad som borde gälla i mitt fall. För att vara konservativ tror jag att skatteverket vid kontroll skulle hävda att det fortfarande ska betraktas som en privatbostad om jag t.ex inte aktivt hyr ut den.

Mitt motargument skulle alltså vara att bostaden till överväldigande största del används till verksamheten (arbetsplats samt förvar av maskineri osv.) men jag undrar om någon har erfarenheter av liknande fall och kan ge vägledning.

Jag tror att det i praktiken skulle vara svårt för mig att få igenom allt underhåll om jag inte kan kvitta de utgifterna mot inkomster från skogen och den skattefördel det skulle innebära. Och utan det tror jag att huset garanterat kommer att bli ett kråkslott och ruckel som inte går att rädda...



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

Torbjörn Johnsen  
#581342 Jag tror att det du beskriver blir svårt att få igenom med Skatteverket. Däremot borde det vara möjligt att kvitta underhållet om du avser att hyra ut huset och redovisar intäkten som näringsintäkt.

Avatar Fallback

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581343 Om det är en vanlig mangårdsbyggnad, så blir det svårt. Möjligen om det är en gammal barack med tak på.

Användarvisningsbild

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

MikaelUmaN  
#581369 Tack för svar. Ja, det är en vanligt mangårdsbyggnad.

Då var det som jag befarade. Frågan är hur långt man kommer med ROT och om det är värt det.

Funderar på att be LRF om att göra en genomgång av byggnaden och ta fram någon plan för nödvändigt underhåll, reparationer osv. Har ni någon åsikt kring det, eller andra firmor som är bättre? Byggnaden är i Robertsfors, Norrland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

Arvid0  
#581392
MikaelUmaN skrev:Tack för svar. Ja, det är en vanligt mangårdsbyggnad.

Då var det som jag befarade. Frågan är hur långt man kommer med ROT och om det är värt det.

Funderar på att be LRF om att göra en genomgång av byggnaden och ta fram någon plan för nödvändigt underhåll, reparationer osv. Har ni någon åsikt kring det, eller andra firmor som är bättre? Byggnaden är i Robertsfors, Norrland.
det bästa är att du ringer skatteverket och hör efter, gärna till flera olika handläggare.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... fd38b.html

sedan finns det ju andra upplägg du kan ha tex laga upp med rot-avdrag privat och sedan hyra ut det till näringen, förutsatt att du uppfyller kraven, ex egen ingång, inte "kunna" bo där mm. står på skatteverket.se. smidigast hade varit att "göra om" det till kontor och laga upp det.

ring vilken byggfirma som helst i Robban eller dess närhet, lrf ger jag inte så mycket för när det gäller att bedömma byggnader. siljebygg har jag hört bra om.

Avatar Fallback

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

jannee  
#581396 Kostnader för att iordningställa mangårdsbyggnaden går i princip bara att kvittra mot hyresintäkter.
Självklart kan du iordningställa mangårdsbyggnaden nu för att senare dra av kostnaden mor kommande hyresintäkter.
Övriga byggnaders underhåll kan du kvitta mot skogsinkomster i motsvarande grad du nyttjar dessa för skogsfastighetens skötsel, svårare är det inte.
Byggnader som du bevisligen inte har med fastighetens drift får du underhålla med skattade pengar.
Kan vara bra att ha några ungdjur/får + lite maskiner som måste ha en förvaringsplats. :grin:
Mangårdsbyggnaden blir självklart en näringsfastighet så fort du hyr ut den

Användarvisningsbild

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

Vardon  
#581405 Totalt offtopic

När mina föräldrar renoverade gården som ägdes av min mor, fick min bror, far och jag en hel procent av morsan. Som vi sedan nyttjade fullt rotavdrag på. Sen fick vi även gåva som täckte fakturorna. På det viset kunde vi dra 200 000 i rot (4 personer) och gör man det så det löper över 2 år blir det en del pengar man kan spara. Kan ju vara ett sätt att få ut mer rotpengar

Avatar Fallback

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581470 Tidigare har det gått att trixa med detta så länge det gått minst 5år efter att avdraget gjorts till att man själv använder byggnaden. Planen skulle i så fall vara att renovera och försöka hyra ut för en oskälig peng så huset står tomt i 5 år och därför föra tillbaka det till privatbostad.

@jannee Det med byggnaders nytta fick skatteverket bakläxa för. En ekonomibyggnad är avdragsgill så länge den uppenbart inte är privat och oavsett om du behöver den i verksamheten eller ej. Man får alltså underhålla gamla smedjor, linbastu eller andra byggnader som inte längre behövs med oskattade pengar från verksamheten.

Användarvisningsbild

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

Camaro1969  
#581491 Är nog väldigt svårt..

Kostnader för privatbostad får dock dras när (om) den säljs.

Avatar Fallback

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

jannee  
#581493 Busholle, den information som du förtäljer stämmer absolut inte med den information skatteverket delger när man efterfrågar. Å andra sidan har nog inte alla på skatteverket fullständig kontroll på allt.

Avatar Fallback

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581505
jannee skrev:Busholle, den information som du förtäljer stämmer absolut inte med den information skatteverket delger när man efterfrågar. Å andra sidan har nog inte alla på skatteverket fullständig kontroll på allt.


https://www.landlantbruk.se/lantbruk/principmal-om-reparationer-avgjort/

Avatar Fallback

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

jannee  
#581516 Tack för detta, jag gjorde min förfrågan för knappt 3 år sedan och då vart det blankt NEJ.
Skönt med ett prejudikat 🤗

Avatar Fallback

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

Heba  
#772577 På min skogsfastighet finns mangårdsbyggnad, i nuläget klassad som privatbostad. Via testamente saknar jag nyttjanderätten till huset, på obestämd tid, och det är inte närstående som har nyttjanderätten. Jag tog upp detta med SKV. Bara en handläggare, inte provat flera. Jag hävdade att kortsiktigt finns inte avsikten att bosätta mig där pga att jag saknar nyttjanderätten. Långsiktigt 15+ år så borde jag erhållit nyttjanderätten och tänker då bosätta mig där.

I detta fallet var SKV med på att klassificera om huset till näringsfastighet med allt vad det innebär. Avsikten att bosätta mig där många år fram i tiden var enligt SKV för långt fram i tiden för att det ska påverka,

Är det fler som har positiva erfarenheter av detta?
Dags att börja storskalig renovering...

Användarvisningsbild

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

Elis76  
#772581 Skatteverket kan riva upp tidigare fattade beslut av enskilda handläggare om det fattats på felaktiga grunder eller anses strida mot rättstillämpningen. För att beslutet skall vara juridiskt hållbart behöver man ett beslut från Skatterättsnämnden.

Avatar Fallback

Re: Omvandling av privatbostad till näringsfastighet

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772618 En privatbostadsfastighet som inte bebos av ägaren eller någon av dennes närstående räckans som en näringsfastighet.
Det finns en tröghetsregel som medger att fortsätta klassa den som en privatbostadsfastighet i upp till två år efter att ägaren eller någon närstående flyttat ut.
Hur du gör med renoveringskostnader bör du nog kolla upp så att du inte åker på att återföra dessa om du flyttar in och det åter räknas som privatbostadsfastighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).