Skogsröjning

Sota ljuddämpare?

40 inlägg 8754 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#581026 Åhh vilket svammel jag fick till i föregående inlägg.... =)) =))

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Palakangas  
#581030
vinterrojarn skrev:Åhh vilket svammel jag fick till i föregående inlägg.... =)) =))

Riktigt djupt och analyserande. Jag drack en starköl till frukost och den fick fart på skrivarklådan 🤪

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#581035
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Åhh vilket svammel jag fick till i föregående inlägg.... =)) =))

Riktigt djupt och analyserande. Jag drack en starköl till frukost och den fick fart på skrivarklådan 🤪


Vilket? Det om bränslet eller att jag ansåg det vara svammel..?

Åhh öl..🍺....... Det vattnas redan i munnen... :-bd

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Palakangas  
#581036 Bränslet, det är alltid "vara eller icke vara" . Kanske något för Lille Victor att forska i.

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#581046 Största felet på dagens bränsle från macken är att det innehåller så mycket annat än just bensinsammansättningen från förr.

Miljö etanol och annat tok som ställer till det.
Det bildas kondens i tankarna, som sedan omvandlas till vatten, som i sin tur när det får ligga till sig lite, frodar alger.

I dieselbränslen så är detta ett jätteproblem, för de som inte kör upp många liter per dag, utan använder maskinerna lite då och då.

Jag har skaffat mig en fotogen/bensin traktor, på den kommer jag att göra om tanken så att det bara blir bensin.
Sedan så kommer jag att köra den på aspen...

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

tallen100  
#581052
vinterrojarn skrev:Jag har skaffat mig en fotogen/bensin traktor, på den kommer jag att göra om tanken så att det bara blir bensin.
Sedan så kommer jag att köra den på aspen...

Uj det blir dyrt, såvida du ska köra en del med den, dom är törstiga.
Eller slipar du ner toppen och höjer kompressionen och därmed gör den till "ren" bensinare?

Annars går det att blanda ca 75% diesel och 25% bensin och du hamnar åt fotogenhållet, påstås det.

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#581058 David Brown 31f

Vi kan diskutera detta i denna tråden, så slipper vi skita ner med diesel här... :-bd =))

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Lindveden  
#581069 Körde på ett bränsle ett tag,ja tror det hette fx bränsle med det hade ja lite problem med sot i ljuddämparen. Har sen cirka några år kört på aspen o aldrig upplevt att det blir igensotat i ljuddämparen på sågarna

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

röjar kalle  
#581111
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Jag har aldrig haft några problem sedan jag gick från Aspen till hemma blandad Bf 98. :-ss =))

Maskinerna går lite längre per tank på handelsbensin, men 98 är ju bortkastade pengar, min gode Karl.. :mrgreen:

Båder bättre och längre och billigare räcker för mig. :d

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Palakangas  
#581113
röjar kalle skrev:
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Jag har aldrig haft några problem sedan jag gick från Aspen till hemma blandad Bf 98. :-ss =))

Maskinerna går lite längre per tank på handelsbensin, men 98 är ju bortkastade pengar, min gode Karl.. :mrgreen:

Båder bättre och längre och billigare räcker för mig. :d



Batman och Robin jagar det rätta bränslet. Låt er inte luras av Nasas förvrängning av Åsa-Nisse ordnar allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).