Skogsmiljö och Trädlära

Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

72 inlägg 23324 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577846 Fullt medveten om arr det finns väldigt många olika borrar. Och predikar själv just det att granar dör av andra anledningar än barkborre.
Men har du fångat dessa små och de bevisligen gått i fällen med feromon är det ju svårt att förklara att det inte är 8-tandad som fångats. Många av de andra baggarna har en mycket smalare kropp då de lever på tunnare bark.
Har det mesta av maten gått åt till att få baggarna färdiga finns lite eller ingen extra förs för näringsgnag så troligt är att dessa inte är/har hunnit att bli könsmogna. I år har jag inget lämpligt hygge på nära håll plus att det lilla feromonet som vi hade gjorde att jag fick hoppa att ha övervakningsfälka iår. Har dock haft detta med två undantag sedan 2006. Vissa år tex 2014 var lika dant med mycket små baggar i den nya generationen. Förra året var de lika stora i första och andra.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#578944 Kvällens tömning av fällorna gav endast 2 dl gbb, trots att vädret senaste veckan borde ha varit gynnsamt för granbarkborrarna. Hur stor andel av fångsten som består av en ny generation vågar jag inte bedöma, men att det finns en hel del ljust bruna borrar är det inga tvivel om. Fritt för kommentarer från de forummedlemmar som är duktiga på insekter!
Hur går det för @Hugin med fångsterna?

1564431589_img_20190729_210944042.jpg

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#580302 Senaste veckans tömning blev lite försenad pga andra omgången huggning av gbb-angrepp. Spelade inte så stor roll då fångsten endast uppgick till 0,5 dl gbb denna gången.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Torbjörn Johnsen  
#580637 En fråga @Håkan A:
Uppfattar du att dina fällor har bidragit till att minska barkborreangrepp på kringliggande granskog?

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

T Landström  
#580638 Följt denna tråden dåligt.
Men hur ser det ut hos andra i norra Dalsland?
Vi har klarat oss väldigt bra känns det som...om jag nu inte har missat något hos oss.
Jag har ju varit väldigt om mig och kring mig när jag är i skogen... Snitslar alla träd jag misstänker kan stryka med och tar bort dom så fort jag får möjlighet.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Torbjörn Johnsen  
#580649 Södra har en fångststation utanför Tösse i Dalsland. Du hittar den här på Södras fångstövervakningskarta: https://www.sodra.com/granbarkborrekarta

Den har inte fångat så många borrar i början av sommaren men lite mer aktivitet nu de senaste veckorna (2:a svärmning?). Totalt har det fångats ganska få borrar i den här stationen om man jämför med där det är värst. 5470 st jämfört med över 30 000 på flera platser i Småland.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#580750
En fråga @Håkan A:
Uppfattar du att dina fällor har bidragit till att minska barkborreangrepp på kringliggande granskog?


Det är en fråga som är svår att svara på Torbjörn. Men ja, jag tror att fällorna har en viss effekt, men jag kan definitivt inte bevisa det!

För att försöka ge ett lite djupare svar ser det ut enligt följande:

I första området med fällor höggs det ca 15-20 m3 fub angripen skog i september 2018. En gran, ngt yngre, bommades i denna upparbetning. I detta område har jag endast avverkat 1 st. angripen gran hittills denna säsongen, denna gran var f.ö. också hårt rötskadad.
På likartad mark ca 120-150 m öster om fällorna (med granskog emellan) avverkades ca 10 m3 fub vid samma tidpunkt, september 2018. Där har jag hittills denna säsong avverkat 12-15 m3fub. För dessa fällor blir min slutsats i alla fall att det är skillnad mellan områdena, och att fällorna kan ha gjort nytta.

I andra området med fällor står dessa egentligen lite för nära befintlig skog. 20 m3 fub avverkades september 2018. Vid den fälla som står närmast skogskanten har jag inte haft mer än ett nyangripet träd, men vid nästa fälla i området har jag upparbetat ca 8-10 m3 fub juni 2019. På denna punkt känns det tveksamt om fällorna har gjort nytta, kan t.o.m. vara så att de har gett större angrepp på denna punkt.

I tredje området med fällor står dessa bra placerade, enligt de instruktioner som expertisen ger. Här avverkades 80-90 m3 fub i slutet av september 2018, huvuddelen av träden var döda och relativt kraftigt barkfallna. 5-6 st. angripna granar bommades vid avverkningen och står kvar. Dessa fällor gav den enskilt största fångsten vid första svärmningen, och hittills har endast ca 5 m3 fub nya skador upparbetats i detta område. Så även i detta fall bedömer jag att fällorna kan ha haft en god effekt.

Oavsett fällornas eventuella förmåga att skydda skog så har min högst lokala övervakning det goda med sig att jag ser ganska väl när jag har en hög svärmningsaktivitet, och därmed vet jag när jag skall göra extra insatser med att leta efter borrmjöl. Tyvärr är det inte alla angrepp som ger något synligt borrmjöl, men man får försöka använda de metoder som står till buds. Som referens har jag det område där jag hittade det första större angreppet 2018, där avverkades ca 30 m3 fub kring den 14 augusti 2018, och ytterligare ca 10 m3 fub i september 2018. Och virket transporterades bort ganska snabbt. I detta område har jag inte hittat något nytt angrepp ännu i år. Slutsatsen av det är att Sök och Plock i rätt tid har en god effekt, den stora svårigheten är att hitta angreppet i tid!
Efter stormarna Gudrun och Per användes både insekticidbehandlat fångstvirke och plastfällor på fastigheten, och den gången kom vi undan med små skador.
Man skall också vara medveten om att min fastighet inte ligger i det område som är värst drabbat av granbarkborreskador, och i huvudsak är det också bra granmark på fastigheten. På fastighetsnivå räknar jag med att skadorna efter 2018 uppgick till ca 1-1,2 m3 fub/hektar, och hittills denna säsongen är jag på nivån 0,5 m3 fub/hektar.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#581826 Veckans tömning gav ungefär 0,5 dl gbb. De flesta var riktigt aktiva och gjorde allvarliga försök att smita under tömningen. Då tiodygnsprognosen visar flera dagar med runt 20 grader får fällorna vara igång några veckor till.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#582899 Kvällens tömning gav endast en matsked gbb. Om det betyder att aktiviteten i princip har upphört eller bara att vädret varit ogynnsamt återstår att se. Fällorna får stå ute några veckor till, väderprognosen visar onödigt varmt väder framöver.
Inga nya angrepp har hittats i områdena med fällor. Tyvärr hittade jag två andra områden med angrepp under helgen, trots att dessa inventerades både i juni och i juli, till fots och från luften. De var dessutom helt utan angrepp förra sommaren.
Man får ju vara i alla fall vara glad att man fick tolv dagar ledigt från granbarkborrehuggning mellan andra och tredje städomgången! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#583958 Veckans tömning gav ungefär en matsked gbb. Feromonet börjar ta slut, vilket kan ha påverkat veckans fångst, men fällorna får stå ute en vecka till. Dock utan ytterligare påfyllning av feromon. I den högsommarvärme som på nytt infunnit sig var de infångade barkborrarna riktigt pigga. Tredje omgången gbb-städning har också slutförts. Ungefär 90 % av upparbetad volymen höggs på helt nya områden där det inte förekom några angrepp under 2018.
Morgondagen skall ägnas åt en skogsexkursion, där åtminstone delar av dagen har fokus på granbarkborre. Blir spännande att se vilka nya kunskaper detta kan ge.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#585154 Ännu en vecka med varmt väder, blev knappt en matsked gbb i denna tömning. Med tanke på att feromonet i princip är slut kan man ändå konstatera att insekterna åtminstone inte gått till vintervila ännu.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

phh  
#585166 Satt ut 4 fällor i Norra Blekinge i våras. Hade ngn deciliter/ vecka och fälla. Bytte ferom i augusti men inte fått några mer än enstaka gbb de senaste veckorna. Däremot hittat två bruna träd i 35 årig skog, vilket var första gången. Kan det vara ngt annat än gbb?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).