tis 05 maj 2009, 16:56#58034Frågan är vem som säljer brännved till Mellanskog för 220:-/m3.
Det är kanske dags att börja värdera sin egen produkt som en värdefull tillgång, inte som något alla andra ska ha synpunkter på för att sänka priset.
Grundläggande i all verksamhet är att sätta värde på sin egen insatsvara, att sträva efter att uppnå en prissättande status istället för att vara pristagare. Men har man inställningen att det är någon annan som ska bestämma, då ska man ingå i ett kollektiv och vara pristagare. De skogsägare som tillsammans med andra intressen kommer att skapa en fungerande prissättning, de är de som kommer att gå vinnande ur den nära framtiden.
Så har det alltid varit och det kommer att så förbli, precis som inom all annan affärsverksamhet. Vissa är framgångsrika och kan sälja, andra är rena råvaruproducenter och klarar inte av att sätta egna priser utan levererar in i ett stort anonymt moln utan differentiering.
Första steget mot framgång är att fundera på vem som är vinnare på att jag får mer betalt och vem som förlorar.
Jämför med tex finansbranschen, en mäklare förlorar inte på kundens framgång utan vinner på att det går bra för kunden eftersom kunden kan göra mer affärer och affärer är grunden för mäklarens intjäning.
Skogsägarna tex tjänar inte på att det går bra för skogsägaren, för de har ett mycket kollektiv och konservativ struktur som inte gynnar andra än tjänstemännen eftersom ägarna skänkt bort makten till tjänstemännen.
Idealet är givetvis sågverk och andra kunder som det går bra för och därmed inte behöver slå på sin råvaruleverantör utan istället kan öka sin egen vinst genom ännu större framgång tillsammans med sin leverantör.
Det finns ingen lag som säger att om det går dåligt för dig så går det bra för mig, lika lite som det inte kan gå bra för både dig och mig eller tvärtom.
Titta på hur de riktiga placerarna gör, de investerar i skog precis som vilken annan finansiell placering och bedömer risk kontra avkastning. Priset på skog kan sannolikt mer än fördubblas på 5 år, beroende på exakt vilken tidpunkt som är start respektive slut. Den hämningslösa dopningen av finansmarknaden kommer på sikt att leda till en extrem överhettning. En god vän till mig liknade det hela vid att ge sprit till en alkolist, det är precis det som finansmarknaden upplever just nu globalt.
Den som inte tror att det får konskevenser på ett antal år bör studera finansteori och fundera över om alla finansiella teorier har upphört att gälla.
Förra gången blev det världskrig, denna gång valde man den andra vägen eftersom priset annars sannolikt inneburit det definitiva slutet för UKs och USAs ekonomiska dominans.
Jag är inte nationalekonom men har grunderna klart för mig. Även om inte alla teorier stämmer är en del mer korrekta än andra.
Om omloppstiden generellt kortas beroende på större bioenergiuttag, är det logiskt att avkastningsvärdet följer med. Nuvärdet justerat för högre kassaflöde stiger dramatiskt med kortare omloppstider och fler uttag.
Att säga att detta inte gäller skog är att säga att grundläggande värderingar av tex kommersiella fastigheter inte gäller.
Det är precis samma samband inom skogen som inom alla andra placeringar i det stora hela, lite olika bedömningar av risk och olika avkastningskrav, men annars är grunderna likadana.
Utbo ägare till större fastighet i Norrbotten
Med fötterna i beredskapsläge norrut