Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

68 inlägg 21614 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

husqvarna_med_sthil  
#578598 Jag tänker på snacket som togs upp, kanske främst inom industrin när det började komma system som kunde kontrolleras från kontrollrum istället för ute vid maskinerna. De positiva pratade om minskad arbetsbörda när datorerna tog över medan andra inte var lika positiva. Hur blev det då ? I princip minimalt med arbetstillfällen, nu går det åt en enda operatör till flertalet avdelningar på tex en massafabrik där det tidigare kunde vara 10-15 man. Det kommer ju till arbeten i processen också, förändringar.

Sedan skulle jag vilja påstå att det är en väldig skillnad på att sitta i en simulator i en skyddad miljö och fjärrköra en maskin långt borta än en maskin som ska ta beslut själv, det steget är ju ordentligt långt borta och två väldigt olika saker. I läge ett fjärrkör man medan automatiken byggs ut för att till slut mest likna övervakning. Är det någon som är expert på dessa områden bör det ju vara massaindustrierna med sin utveckling i fabrikerna i ryggen.

Virkesmätning görs väl också på distans nu, eller är iaf introducerat ?

Det är nog ingenting att göra åt denna utveckling, man får nog försöka hitta sig en väg i det.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Anton Holmström  
#578763 *sarkasm* Det är och kommer alltid vara omöjligt för en förarlös maskin att ta sig fram själv i terräng. *sarkasm*


Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578831 Ingenting är väl omöjligt men terrängkörning innehåller lite fler dimensioner där man ska bedöma om de finns något som bär maskinen under riset eller inte.
De är sånt som maskinförarna missar med ibland med sänkningar av maskinen som följd 😉

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Värmlänning  
#578835
delendam skrev:*sarkasm* Det är och kommer alltid vara omöjligt för en förarlös maskin att ta sig fram själv i terräng. *sarkasm*


”Return of the Manuellhuggare” :wink:

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

r93  
#578869


Tja, den klarar ju med nöd och näppe gå på snöbeklädd mark, onekligen imponerade med balans och dylikt, men är detta den mest avancerade robot som finns? Den rör sig ju ungefär som ett barn som precis håller på att lära sig gå......

Mycket imponerande bygge, men det visar ju lite hur långt det är kvar.......

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

rokon  
#578904 Nästa gång är det nog den där dumma människan som får stryk av roboten.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Blivande snickare  
#578912
r93 skrev:Den rör sig ju ungefär som ett barn som precis håller på att lära sig gå......

Mycket imponerande bygge, men det visar ju lite hur långt det är kvar.......

Jag är 23 å jag faller nog också om nån plötsligt slår mig med en batting i ryggen :mrgreen:

Skämt åsido. Balansen är imponerande! Går nog fort framåt nu.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

husqvarna_med_sthil  
#578914 Den här roboten är ju långt före i utvecklingen än vad tråden handlar om, som som vad jag förstår egentligen utgår från trådlösa spakar, kameror och att föraren sitter långt bort på ett kontor. Det är väl det steget man pratar om att börja ta idag. Att flytta på föraren av maskinen alltså.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

AKKAMAAN  
#580248 En annan variant på autonom avverkning integrerad med vidaretransport...

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

totte  
#580303 Det är ingen konst alls när man kan rita allt själv i datorn.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

JohannesG  
#580304 I en fantasivärld skulle det där fungera helt perfekt. I verkligheten, NEJ!

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

tallen100  
#580339 Det där såg riktigt tråkigt ut...

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Hema  
#580378
AKKAMAAN skrev:En annan variant på autonom avverkning integrerad med vidaretransport...

Intressant klipp, med lite nytänk. 👍 Säkert svårt att applicera i verkligheten, men som sagt lite nya lösningar är kul.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Tralsmo  
#580501 Ja ser inga batteri?

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Avslutat-02  
#580502 Solpaneler....
Men det är klart, de skulle inte vara rena länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).