Traktorer och processorer

volvo bm 430 stannde plötsligt

76 inlägg 27623 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#580110 Handlar om 1000 lappen så tänkte att det var det värt för visst är det märkligt att det kommer bränsle ut från pumpen till ett spridarrör och inte fler?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580115 Det låter märkligt.....
Men köp den där pumpen och riv den andra vid tillfälle.....

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

ÅsaNisse  
#580121 Vilket segment ger bränsle? Kommer det bränsle i första segmentet från transmission sett och inte de andra så låter det som att kamaxeln i pumpen gått av.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#580205 Hej!
Vet inte hur man räknar cylinderordningen men jag får fram bränsle till spridaren som sitter bakerst.
Alltså närmast hytt och även transmissionen.

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580207 Den bakre cylindern brukar väl vara den sista. Men det kan ju skilja i hur de tänder.
Brukar stå i verkstadshandboken....

Så det är det första segmentet.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

HN  
#580219 Jag tror inte att det är en radpump på den det är en pump där anslutningarna sitter i gaveln. Sitter kanske en platta med en nock på. Men som jag redan nämt kan det vara en axel som gått av.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#580331 Hej igen!
Har skruvat av alla anslutningar och de tre muttrarna som håller pumpen. Får ändå inte av den. Är det mer som måste lossas?
pumpen är lös men rör sig bara några millimeter.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning Jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Hypro77  
#580344 Lossar du matarpumpen eller insprutningspumpen? Insprutningspumpen har känsliga inställningar så ta det lugnt med den. Matarpumpen däremot drivs utan behov av inställningar. Kan bero på kärvad reglerstång (stopp) i insprutningspump alternativt matarpumpen tror jag....

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580346 Matarpumpen är väl en membran pump lika som på Bm 650.

Men det bör gå en reglerstång inne i insprutningspumpen... Den har jag för mig att man öppnar en lucka för att lossa.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#580469 Hej igen!
Bytt insprutningspumpen och efter ett evigt luftande så starta traktorn och gick utan bekymmer 1,5 timme.Då stannade jag den för att ta paus i klyvandet. Efter 15 minuter försöker jag starta igen utan att lyckas.Kommer diesel fram men inte tendens att starta. Nu är ju motorn varm, kan jag ha missat något??

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580472 Det elektriska kan vi utesluta efter som det inte är glödstift...

Men hur är det med stoppen?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580520 "efter ett evigt luftande så starta traktorn och gick utan bekymmer 1,5 timme"
Har du provat att lufta likt tidigare?
Har lite allmänna funderingar men jag kan inte BM400 så ha överseende med förslagen 🙏
Det kanske är ett litet läckage där det sugs in luft och ställer till det?
Hur är det backventiler? Om det finns kanske de läcker så bränslet backar tillbaks i ledningarna?

Jag har själv haft följande problem flera gånger med en motor som stannade efter att gått en kortare stund. Visserligen har motorn då varit stillastående en längre tid innan start.
Motorn startar direkt och går rent men stannar efter en stund.
Det är då backventilen i matarpumpen som inte öppnar/släpper fram bränslet och motorn går på det bränsle som finns i ledningar, pump och filter.

Lycka till med felsökandet!

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580524
DanK skrev:"efter ett evigt luftande så starta traktorn och gick utan bekymmer 1,5 timme"
Har du provat att lufta likt tidigare?
Har lite allmänna funderingar men jag kan inte BM400 så ha överseende med förslagen 🙏
Det kanske är ett litet läckage där det sugs in luft och ställer till det?
Hur är det backventiler? Om det finns kanske de läcker så bränslet backar tillbaks i ledningarna?

Jag har själv haft följande problem flera gånger med en motor som stannade efter att gått en kortare stund. Visserligen har motorn då varit stillastående en längre tid innan start.
Motorn startar direkt och går rent men stannar efter en stund.
Det är då backventilen i matarpumpen som inte öppnar/släpper fram bränslet och motorn går på det bränsle som finns i ledningar, pump och filter.

Lycka till med felsökandet!


Det gör väl inget om man inte kan just den maskinen,.eller motorn huvudsaken är att man bidrar och bollar idéer...

Lite intressant där, men det verkar ju som bränslet kommer fram, men ändå startar inte motorn.

Han stängde av motorn sedan så startar
Den inte. Tjyvluft?

Det enda en sådan diesel motor behöver är ju bränsle och kompression för att starta....

Det är inte första spridaren som sitter igen?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Hypro77  
#580544 Gokväll, Om du bytt insprutningspump och den funkade och du fick lufta i en evighet så tror jag problemet ligger i en läckande anslutning mellan tack och insprutningspump. Om du torkar supertorrt överallt kan du då kanske se ett dieselläckage någonstans? Kanske kan du dra lite ytterliggare men försiktigt i någon anslutning? Då den tappar trycket efter 15 min tror jag inte det är i själva högtrycksdelen som insprutningspumpen utgör. Tror matarpumpen kan spöka. Flyttade du över den gamla matarpumpen till den nya insprutningspumpen eller följde det med en befintlig?

Kommer det fram bränsle ur samtliga rör upp till spridarna? Man brukar behöva ha flöde ifrån iaf 2 styck för att den ska vilja tända litelite. Antar 4 cylindrar.

När jag läser ditt första inlägg så skriver du”då lossade jag röranslutningarna i pumpen från de spridarna som inte fick bränsle, och det kom inget ut från pumpen då” menar du i detta läge att det kom diesel ur typ 1 av utloppen på insprutningspumpen. Om du menar att det inte kom ut diesel någonstans från utloppen så är det sannolikt reglagestången som stryper alla injektorer samtidigt. Då du bytt insprutningspump kanske själva stoppvajern hakar upp sig och att reglerstången nu stryper alla injektorer även på den nya?
Senast redigerad av Hypro77 ons 07 aug 2019, 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

BloM 230  
#580555 Du verkar redan ha testat det mesta så jag håller fast vid att du ska prova byta matarpumpen. Nr 3 på röjarns bild över bränslesystemet.
När jag tänker efter hade farsans 430 samma symptom som din ett par år före den tog kväll helt. Därför hade vi en pump liggandes som vi tänkt byta tidigare men som inte blev av... :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).