Bioenergi

Snabbväxande träd

17 inlägg 19098 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snabbväxande träd

norrskog  
#549786 Hittade en rolig tråd här inne.
Med dessa träd verkar det kunna bli ett överflöd på ved i framtiden😊 själv kommer jag plantera några frö på frihand när vädret tillåter
Paulownia - trädet som slår allt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

norrskog  
#557635 Helt sjuka träd till att växa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

norrskog  
#579901 Kolla in sista bilden i denna tråd . Här är nog frsmtidens vedprudukton i alla kategorier för oss i södra sverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

boksson  
#579915 Nja. Det gäller nog att få fyr på det först:

"inflames at the temperature twice as much (400°С) as the inflammation temperature of conifer wood (fir, pine). In ancient times, the Japanese made their wardrobes and chests of Paulownia to keep their property (clothes, jewelry, and valuable papers) safe from the fire."

Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

Avslutat-02  
#580064 Men när man väl fått fyr på veden, så bör den brinnna som tusan eller?

Eller är det som balsaträ, brinner men med långsam låga?

Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

boksson  
#580073

Hoppas du gillar dragspel 😉

Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

Avslutat-02  
#580075 Hmm med tanke på dess färg så skulle jag vilja säga att det verkar bli rejält varmt av detta trädslag....

Och det verkar brinna relativt långsamt men med hetta.

Så jag skulle gärna vilja ha ca 10 ha med detta trädslaget tillkommande ved försäljning.

Tack för filmen

Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

norrskog  
#627304
vinterrojarn skrev:Hmm med tanke på dess färg så skulle jag vilja säga att det verkar bli rejält varmt av detta trädslag....

Och det verkar brinna relativt långsamt men med hetta.

Så jag skulle gärna vilja ha ca 10 ha med detta trädslaget tillkommande ved försäljning.

Tack för filmen

Finns frö att köpa. Följ länken längre upp så kan du se utvecklingen från de som är inne på samma spår som dig. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

norrskog  
#647878 Till er som inte följt länken. Men nu börjar en del efterlysa detta träd. Själv är jag övertygad om att detta kommer bli stort framöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

boksson  
#647894 Vad är det för insiderinformation du sitter på 😉 ?

Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

norrskog  
#648283 Ingen insider följ länken högs upp i tråden.
Senast redigerad av norrskog ons 03 jun 2020, 16:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

norrskog  
#648284
norrskog skrev:Ingen insaider följ länken högs upp i tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

norrskog  
#651726 Var ett inslag om detta träd ikväll på lokala nyheter region skåne. Lund Malmö Helsingborg ska plantera kejsarträd för miljöns skull i stadsmiljö. Men även skogsbruket är intresserade på grund av den snabba tillväxten. Mest för flis och pellets tillverkning

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd

norrskog  
#682101 Under 30 kronor för 250 frö . https://www.impecta.se/sv/artiklar/kejsartrad.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbväxande träd

Kjohan  
#682379 Har fått hem några frön. Ska jag slänga ner dom direkt i jorden. Eller driva upp dom i småkrukor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).