Arbetskläder för skogen

Skyddsglasögon under visiret från och med nu

40 inlägg 26043 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skyddsglasögon under visiret från och med nu

Tangebjorn  
#579754 Sitter just på sjukhuset efter en olycka med röjsågen. Jag skulle röja sly, men träffade en metallstolpe med klingan. Då slets flisor av klingan bort som träffade mig i ögonlocket och i armen. Jag hade en Husqvarna hjälm med visir, men metallflisan tog sig igenom. Flisan i ögat var ca 2mm x 3mm stor. Som tur var skadades inte själva ögat. Men jag går aldrig ut och röjer igen utan skyddsglasögon under visiret.



   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon vid skogsarbete?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579757 Jäkla tur du hade, själv gjorde jag nått liknande när jag skulle slå ut en härdad kil med slägga från en tjurig björkstock, träffade mig brevid ögat med blodvite som följd.
Skönt att det gick väl!!

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon vid skogsarbete?

Värmlänning  
#579759
Tangebjorn skrev:[/img]Sitter just på sjukhuset efter en olycka med röjsågen. Jag skulle röja sly, men träffade en metallstolpe med klingan. Då slets flisor av klingan bort som träffade mig i ögonlocket och i armen. Jag hade en Husqvarna hjälm med visir, men metallflisan tog sig igenom. Flisan i ögat var ca 2mm x 3mm stor. Som tur var skadades inte själva ögat. Men jag går aldrig ut och röjer igen utan skyddsglasögon under visiret.

Hoppla! Tur i oturen att du klarade synen. Tänkvärt, får nog börja med skyddsglasögon under visiret...tyvärr får jag ont i öronen efter ett tag av skalmarna

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon vid skogsarbete?

Avslutat-01  
#579783 https://www.grolls.se/skyddsglasgon-til ... 07448.html

dessa kanske funkar till huggarhjälm?

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon vid skogsarbete?

Avslutat-02  
#579784 Det skulle jag tro, i värsta fall så behövs endast mindre modifikation.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon vid skogsarbete?

molnia  
#579792 Efter ett gäng besök på sjukhus o även ett tillfälle med stygn i hornhinnan skaffade jag skyddsglasögon med styrka då jag inte klarar mig utan glasögon. Har haft skyddsglasögonen några gånger under visiret vid huggning men iume att det är skydd på sidorna av dem så tätar de så mkt att det tråkit nog gärna blir imma.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon vid skogsarbete?

Avslutat-02  
#579794 När jag provade på detta med glasögon inunder hjälmen, då borrade jag små hål ner till och upptill på kanten av glasen.
Fungerande jättebra, ingen imma. Men då ska det vara billiga glasögon....

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon vid skogsarbete?

Deichenpoff  
#579798 Jag har noterat att saker sticker emellan eller under visiret glömde hänga på Hakskyddet härom dagen och något sköts upp på halsen, ont som den....

Körde med glasögon men dom immade igen, ska prova med borrmetoden.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon under visiret från och med nu

Fredrik Reuter  
#579888 Hej,
Jag delade denna tråd då innehållet är såpass viktigt.
Det var tur i oturen ändå, tänk vad fort det kan gå.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon under visiret från och med nu

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579889 Ett tips om man har ont av skalmar under hörselkåpor. Hygiensats med gel. Mer följsamt utan att klämma.
https://www.proffsmagasinet.se/skydd/ho ... f2EALw_wcB

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon under visiret från och med nu

anersimyra  
#579890
1564909693_2aee757e-4006-4ef1-aec9-1d0b27f4cde0.png
Manta skyddshjälm har inbyggda skyddsglasögon. Och naturligtvis finns både hörselskydd och skogsvisir som tillbehör. Hjälmen har dessutom hakrem och rejäl inredning vilket gett den godkännande att bäras vid körning av ATV inom räddningstjänsten. Nackdelen är att hjälmen blir tämligen varm att bära och att de välvda skyddsglasen ger lite ” vingelsyn.”

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon under visiret från och med nu

Fredrik Reuter  
#579893 Om man har Stihls hjälmar så finns skyddsglasögon som tillbehör som integreras i hjälmen. Olika färger på glaset finns också. Typ 150 kr och kan fällas in bakom pannbandet när man inte behöver dem.

https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Sk ... on-V6.aspx

Jag har ett par monterade på min hjälm men tror att den ligger hos Torbjörn efter mässorna i juni så jag kan inte visa med bild nu.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon under visiret från och med nu

Avslutat-02  
#579897 Du får väl sparka på Torbjörn så han tar en bild då... \:d/

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon under visiret från och med nu

Fredrik Reuter  
#579899 @torbjörn johnsen

Ok, det var digital spark... 😉

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon under visiret från och med nu

Amatörhuggare 62  
#579906 Jag är glasögonbärare. Men man får skit i ögonen, iallafall.
Gelkuddar det ska jag prova.
Får ont bakom öronen ibland.

Här är ett visir ,om man bara trimmar. Onödigt m hjälm då.
Glasögonen är extrautrustning.

Tur att ni klarade ögonen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).