Öppna kategorin

Använda sten från åker

80 inlägg 12933 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579014 Han plockar sten för att inte få det i sitt maskineneri , inte för min skull .

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579016 Jo det begriper jag fullkomligt.
Men frågan är ändå rättfärdig pga att han lika gärna kunna lägga all sten i hög som fortfarande tillhör dig eller hur?

Men han valde att ta den med sig, med eller utan avsikt. Spelar ingen roll i dessa ögon, för ditt är ditt mitt är mitt.

Äganderollen är klar.
Åtminstone för min del.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579017 I så fall skulle jag ha chans att plocka på åkern själv i samband med uppbrytningen så säga ...bara säga till då.
Men men ..tråkig och bråka också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579018 Ja att bråka kommer mest troligt bara att leda till en sak....

Någon av er blir förbannad, och tar eller gör ett dåligt beslut....

Jag skulle tala om för bonden att nästa gång han bryter upp och harvar så vill jag ha stenen. Och låta detta vara glömt om man nu vill ha honom kvar på åkern.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

jannee  
#579020 Du ska och kan vara glad att arrendatorn plockar sten och transporterar bort dessa i stället för att bara trycka ned dem med ringvälten.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579021 Inte kör man över sten som är ca 20-30 cm stora med ringvält?

De går rakt in i slåtterkrossen sen är det roliga över.
Det blir både dyrt och tar tid att laga mitt i slåttern.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579023 Det finns nått som heter dialog om saker o ting också, va är problemet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579026 Har lagat många slåtterkrossar pga att chauffören kört över sten.

Det är varken roligt eller billigt.

Men att köra rätt över sten med flit som man gett tusan i att plocka upp, där ligger det dumma ingen annanstans...

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579027 Gäller även sten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

Pannben  
#579033 Håller helt med @Jannee! Fast lite mer nyanserat.
Att plocka bort stenar från åkrar är en investering i marken. Nu förstår jag en lantbrukare som arrenderar mycket som sa att stora stenar siktar man på och kör över så de trycks ner av traktordäcken. Jag som odlare har aldrig sett stenarna i åkern som en tillgång. Mycket dyrt fyllmaterial!

Erbjud dig att köra bort stenar i samband med harvning och sådd så blir både du och arrendatorn nöjda!

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579035 Enda gången som sten är en tillgång i marken, är om den urlakas och växterna kan få tillgång dess mineraler. Annars är det bara dyrt att både köra över och in i.

Sten gör sig bäst utanför åkrarna.

Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

rokon  
#579044 Om man driver detta till sin spets, kan man då inte även tänka sig att arrendatorn driver det hela till arrendenämnden och vill ha nedsättning på arrendet för att de är så mycken klappersten att han får ett orimligt extraarbete med bortforsling av stenen för att inte skada sin utrustning.
Att det rör sig om mycket sten till ett ekonomiskt värde för vägendamål ger väl en viss ledning om mängden som det kan handla om?
Senast redigerad av rokon tis 30 jul 2019, 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

totte  
#579047 Jag har redigerat bort en del otrevligheter i tråden. Vänligen håll en hyfsad ton och undvik insinuationer om dumhet och liknande.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579049 Som jag skrev förut man kan ha en dialog ,gäller även stenar ,jag kunna plocka dom själv då när det var på gång att bearbetat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579050
rokon skrev:Om man driver detta till sin spets, kan man då inte även tänka sig att arrendatorn driver det hela till arrendenämnden och vill ha nedsättning på arrendet för att de är så mycken klappersten att han får ett orimligt extraarbete med bortforsling av stenen för att inte skada sin utrustning.
Att det rör sig om mycket sten till ett ekonomiskt värde för vägendamål ger väl en viss ledning om mängden som det kan handla om?


Det tror jag inte finns på kartan i detta fallet, sedan är det väl så att vi inte har en aning om vad arrendatorn betalar och för min del så är det inget jag vill veta för det rör inte frågan.
Men om arrendatorn tycker att det blir mycket jobb så kan man ju alltid säga upp arrendet, men då förlorar han väl mark att söka bidrag för.

Men inget i arrendenämdens vilkor eller beslut stöder stöld.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).