Öppna kategorin

Använda sten från åker

80 inlägg 12935 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Använda sten från åker

Ldsaren  
#578980 Grannen arrenderar mina åkrar och plocka klattersten efter plöjning som blir och använder dessa till sin egen skogsväg utan att säga något , får han göra så ? Vad tycks ?
Vi har inget pratat om detta innan här, jag kanske själv villa ha sten till mina vägar!
Västra Sverige.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#578981 Nä, han som arrenderar arrenderar och brukar jorden, han får inte frakta bort något annat än det han sått eller tillfört jorden.

Han måste ha din tillåtelse för att få frakta bort sten eller annat material ifrån åkern som han själv inte lagt dit.


Tala med honom om det, och förstår han inte problemet så kanske en ny arrendator är att föredra.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Palakangas  
#578983 Be honom plöja ner alla stenarna igen🤭

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

slatte  
#578984 Han blir nog nöjd om du plockar stenen åt han och lägger på din skogsväg #:-s

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

slatte  
#578985 Han blir nog nöjd om du plockar stenen åt han och lägger på din skogsväg #:-s

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#578986
Palakangas skrev:Be honom plöja ner alla stenarna igen🤭



=))

Det skulle man göra bara för att se hur karln reagerar.... :lol:

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#578990 Jättebra svar [emoji3]av er ,förstod det .
Där i mot skulle han ha lagt i en hög eller frågat om en överenskommelse , sten måste ju ändå bort från åker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#578991 Japp, men många bryr dig inte, utan tänker endast på sitt eget...

Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

halvproffs  
#578993
Ldsaren skrev:Grannen arrenderar mina åkrar och plocka klattersten efter plöjning som blir och använder dessa till sin egen skogsväg utan att säga något , får han göra så ? Vad tycks ?
Vi har inget pratat om detta innan här, jag kanske själv villa ha sten till mina vägar!
Västra Sverige.


Googlade på klattersten för jag visste inte vad det var för sten. Anade att det är klappersten som du menar, små runda?
Är det någonting att använda till vägbyggnation?
Klart man ska fråga om man vill ha stenarna.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#578994 Är lämpliga stenar att fylla igen potthål med eller andra håligheter i vägen....

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#578995 Är väl 20-25 cm kanske 30 , bra till fylla hjulspår ,rak ned som det är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

halvproffs  
#579005
Ldsaren skrev:Är väl 20-25 cm kanske 30 , bra till fylla hjulspår ,rak ned som det är.


Är det ett klapperstensfält så finns det väl miljoner av dom stenarna. Här har vi ett antal grusåsar och dom stenarna är i den storleken också som du beskriver. Perfekt storlek att krossa och anlägga väg med. :-bd

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579009 Kunde väl ha haft dom själv .
Är ju inte så mycket men men .
Många bäckar små blir stor å [emoji3]

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579012 Förstår mig ej på en del, ibland skriker man över äganderätt men när någon som i detta fallet stjäl sten då är det helt okej.

Att sedan markägaren inte ens är tillfrågad spelar ingen roll, för han kan hämta mera sten som han mest troligt får betala för....

Känns detta okej och rättvist?

Nä inte för mig.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579013 Gör han jobbet att ta upp dem så skulle jag inte brytt mig alls, verkar finnas att plocka för dig med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).