Öppna kategorin

En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

43 inlägg 13891 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

XmangeX  
#578372 Stira inte dig blind på digitala kartor dom kan spela på ett antal meter däremot kolla naturliga gränser som diken, sten murar, märkstenar hittar du inte något så skulle rekommendera att göra en företning på gränsen med lantmäteriet. Kostnaden delas på. Vad jag vet.

Elmia
Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

fax  
#578388 Du talar om tomtkarta. Är det en förrättningskarta från lantmäteriet? När kom gränsen till?
Den grundläggande frågan är - vad jag förstår - var gränsen faktiskt går.
Ett tips är att du bokar in en tid på lantmäteriet och får hjälp med att kolla gränsen med hjälp av gamla förrättningar på din och grannens fastigheter. Det kan måhända kosta en liten slant, men kan vara värt det. Det beror - tyvärr - på handläggaren. Om du träffar på rätt person blir det gratis. Det är komplicerat att fakturera i lantmäteriet.
Din granne talar om samfälld mark. Rent teoretiskt kan det finnas samfälld mark mellan fastigheterna. Många samfällda områden är inte redovisade i fastighetskartan - som endast är en illustration av fastighetsindelningen. Fastighetskartan har ingen rättslig verkan. Det är förrättningskartorna som gäller.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

HN  
#578389 Sök på historiska kartor på lantmäteriet det är väl dom som gäller.

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Pontomachis  
#578393 Nerlagt tråden
Senast redigerad av Pontomachis sön 28 jul 2019, 00:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

fax  
#578395 Lantmäteriets historiska kartor är jättebra - men bara tillgängliga fram till 1927. Vad som skett senare får man ta med en förrättningsman. Lantmäteriet har numera stängt sina publika terminaler där man själv kunde pula bland Arken d v s gamla förrättningar, fastighetskartan med dess olika lager och fastighetsregistret.

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Nyborg  
#578397 Hur många hektar mark köpte du? Hur många meter strand var det totalt? Bra eller dålig granne? Ta med ett par pilsner och gå dit. :-bd

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

HN  
#578398 Jag provade nu och det går att logga in på lantmäteriet med e-legitimation och se sina egna fastigheter.

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578400 Enklast är ju att strunta i det , "he jämmen säkert ut se" som man säger i mina trakter.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

tallen100  
#578401
Klargplutte skrev:Enklast är ju att strunta i det , "he jämmen säkert ut se" som man säger i mina trakter.

Låter som en bra ide :-bd

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

neslund  
#578408 Om jag var du skulle jag börja med att logga in på lantmäteriet med hjälp av bank id. Där finns kartmaterial och historiska dokument om bland annat servitut om dessa skulle förekomma. Man kan hitta mkt roligt där. Försök att leta fram nåt av hörnen på fastigheten där är det lättast, hittar du markering finner du resten.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

bgl  
#578413 Det verkar bli allt fler och allt trassligare förslag.
Enklast blir som jag skrev i början att kontakta aktuell Länsstyrelse och fråga om bryggans rättsliga status. Du behöver inte ens visa att du möjligen äger marken där den ligger. Om bryggan trots allt ligger på din mark är det dessutom i ditt eget intresse att veta att bryggan inte är ett svartbygge!

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

jannee  
#578453 "Utbölingar" som kommer och ska göra sig märkvärdiga.
Risken är inte obefintlig att du ska anses som att vara en sådan och detta i sin tur kan skapa en evig irritation för lång framtid.
Även om du har 100 % rätt i allt vad du företar dig kommer du senare alltid att förbli impopulär.
Gammal hävd eller gamla löften, hur osanna de visserligen är kan man aldrig förbise.
Är bryggan på din mark, ja då är det bara att nyttja den i den mån du själv önskar - bryggan är ju din :grin:

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Brozzlaren  
#578457 Håller med janne. Du har ju fått både en brygga och en bastu. Kanske kan bli en ny vänskap. Att stenhårt hävda sin rätt kan leda till ett långvarigt ställningskrig. Lös det med ödmjukhet och några öl på bryggan.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Avslutat-02  
#578458 Hade en granne som hade en brygga på min mark, det gick över han ville betala för marken han använde, jag tände eld på skiten och ringde sedan polisen Medans det brann....

När polisen kom så påstod mannen att jag hade tänt på, och jag bara svarade, nä.
Men om jag nu gjort detta så har jag gjort detta på min mark. Hade naturligtvis en fastighetskarta med mig......

Han har aldrig hälsat efter detta men å andra sidan inte gått in på min mark heller.

Sätt hårt emot hårt, speciellt om det är en parasit.

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Brozzlaren  
#578462 Grannfejden?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).