Motorsåg och handhållet

Klyvkilar för klyvning av vresig ved

51 inlägg 41990 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57510 Det finns några olika modeller av klyvkilar på marknaden. Vilken modell funkar bäst för klyvning av vresig lövved?

Vad bör man använda till att slå på kilarna? Räcker det med en ca 3 kg tung släggyxa med en ordentlig "nacke", eller är det lika bra att införskaffa en storslägga på 5-6 kg för ändamålet och i så fall vilken modell?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57512 Jag använder en smal kil med trubbig vinkel(svårt att förklara!). En vanlig kil för trädfällning är bred med vassare vinkel. Hoppas du fattar. Som slägga använder jag Fiskars största klyvyxa. Skaftet tål vad som helst samt att formen på eggen gör att den inte fastnar utan lätt kan lossas om det inte spricker. Vissa gillar inte det men jag tycker inte om när yxan sitter som berget i kubben som inte sprack.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Nolltax AB  
#57514 En vriden kil spräcker bättre.
Handslägga duger gott.
Varför bruka våld när man kan uppnå samma resultat med teknik...?

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57555 Ok! Vriden klyvkil rekommenderas! Jag har hittat tre vridna vridna klyvkilar på nätet, nämligen Bahco http://www.sefir.se/products_detail.php ... mpaign_on= Gränsfors http://www.gransfors.com/htm_sve/produk ... edkil.html och Husqvarna http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... g/klyvkil/ Vilken modell rekommenderas?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

swe#kipp  
#57559 Gränsfors eller Husqvarnas skulle jag ta, har själv provat hultafors röda kilar vilka bara bygger "skägg" i rasande takt (skräp som är dyrt), Husqavarna kilen görs av Wetterlings och säljs även på jula för en billigare peng :)

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57609
swe#kipp skrev:Gränsfors eller Husqvarnas skulle jag ta, har själv provat hultafors röda kilar vilka bara bygger "skägg" i rasande takt (skräp som är dyrt), Husqavarna kilen görs av Wetterlings och säljs även på jula för en billigare peng :)


Varför väljer du bort Bahcos vridna klyvkil? F.ö. blir det en del "skägg" även på Husqvarnas vedkilar.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

swe#kipp  
#57643 väljer inte bort den har bara inte känt på nån sån :)

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57648 Ok! Bahcos klyvkil verkar kosta lite mer än Husqvarnas och Gränsforsklyvkilar och jag undrar om det kan bero på att det är ett hårdare material i Bahcos klyvfil, som inte ger lika mycket "skägg" som åtminstone Husqvarnas/Jonsereds modell?

Bahco brukar ju kunna göra bra fällkilar, så då är förhoppnings deras klyvkilar minst lika bra. Överlag brukar väl Bahcos grejor vara riktigt trevliga, möjligtvis med undantag av priset.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Crille68  
#57688 Hej!
Jag har klyvt en hel del den senaste tiden...en vresig gran som var 80 cm i roten har blivit ved och nu senast har jag delat en bok som var i samma dimension... Måste säga att granen var f-n så mkt värre att dela. Såååå många grenar som i princip är som järnrör när man ska klyva. Tur att det finns motorsåg till hälp när det är som jäkligast!
Jag har två typer av kilar som båda finns på Harald Nyborg:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=7300&Grp=&n=20100&KundeID=
Den är billig - 59 kr - och ser ut som Sandvik/Bachos som kostar 149 kronor. Men jag tror inte att den är på långa vägar så bra som Sandviks. Det har blivit en hel del skägg på den. Köpte trots det en till på ett annat ställe för 30 kr typ. Bra att ha som reserv då man behöver mer ytterligare en kil.
Vad jag kan rekommendera är Sandvik/Bachos vridna kil:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=7372&Grp=&n=20100&KundeID=
Jag har bankat på den väldigt mkt och ännu har det inte blivit något skägg alls! Lite "bulig" har den väl blivit men vilken kvalité!
Min köpte jag på Harald Nyborg och jag tyckte den var dyr...jag tror jag gav 299 eller så då och nu har den visst stigit till 319 kr. Men det är den värd! Att sedan andra firmor tar mer får man räkna med...men 462 kronor på Sefir!!! Vissa firmor har visst inte några moraliska betänkligheter alls att ta hutlöst betalt! Eller köper de sina på Harald Nyborg och säljer dem vidare med profit?
Jag har slagit och bankat på min så mkt att ikväll fick jag linda släggskaftet med silvertejp då det börjat spricka... Får se vad det blir för nytt skaft...hemmagjort eller ett hickory?
Men trots att jag har Bachos så är jag sugen på Gränsfors kil också...för jag gillar verkligen deras saker... Kan man verkligen få för många kilar? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57718 Då verkar det vara som jag misstänker, nämligen att Bahco/Sandviks vridna kil är en bra investering.

Jag vet att Jofrab har dem och således kan den beställas via min lokala Jonseredshandlare, som jag ska kontakta och få en prisuppgift.

Vilken storslägga rekommenderas till Bahcos klyvkil? Är Hultafors släggor bra, eller är de lika dåliga som deras klyvkil? Några andra släggor som rekommenderas?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

swe#kipp  
#57785 släggorna är fin fina tycker jag,,,, kanske skall tillägga att kilarna tog stryk när jag knackade isär en rotbit från en björk som var runt metern tog cirka en timme :)

Avatar Fallback

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Nolltax AB  
#57807 Ska Ni bruka våld så kan Ni väl lika gärna klyva med motorsåg...?

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

swe#kipp  
#57814 jupps i mitt fall var det för jobba ur lite stress ur kroppen annars klyvs det grövsta med sågen :)

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57906 Medelst klyvkedja eller med vanlig kedja?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

peter399  
#57920 Vilken kedja kör du då ? Jag har praktiserat detta lite på en gran som är uppåt metern vid roten men smörjningen blir inte tillräcklig tycker jag då man kör mycket i fibernas längdriktning.. I alla fall inte med 73LP.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).