Verkstan

Klä in källarvägg under jord.

27 inlägg 14401 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577751
vad tror ni som vet om mitt upplägg för att göra verkstan lite trevligare. Utrymmet är inre delen av ett garage byggt av leka. Ytan strax under underkant på fönstret ligger under jord. Genom åren har det tidvis kommit in vatten genom taket men som numera är tätt. Även hörnan mellan lång och kortvägg har varit fuktig nere vid golvet. För tre år sedan så gjorde vi om dräneringen och monterade pordrän på grunden som helt ligger under marknivå. När jag i helgen rev bort innergarneringen på långväggen som bestod av tretex spikad på tätt sittande brädor mot putsad innervägg så kunde jag konstatera att brädfodringen var helt upprutten, på putsen växte något som såg ut som fina trädrötter. Allt det rivna materialet och vägg och golv är dock snustorrt. Jag högg bort all lös puts och färg och vädrade ur utrymmet under ett par dagar. Då jag inte kände någon som helst lukt så påbörjade jag enligt bild. Men i dag stängde jag både fönster och dörr till utrymmet när vi for och handlade. Väl hemma så öppnade jag dörren till utrymmet och överraskades av en skarp källarlukt, borde jag kanske behandla den putsade väggen med något sorts medel innan jag fortsätter att klä in väggarna.. :???: för övrigt så lämnar jag en 12 mm glipa mot golvet för att kunna dammsuga bort puts och annat skit som kommer att hamna på golvet bakom skivorna.. :-bd



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

bgl  
#577762 Du verkar ha drabbats av ett av dom eländigaste problem som finns för villor.
Måste lösas på plats av expert på området.

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577763
bgl skrev:Du verkar ha drabbats av ett av dom eländigaste problem som finns för villor.
Måste lösas på plats av expert på området.

Och problemet är..😃

   TS
Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

bgl  
#577765 För långt att svara på här. Pordrän skriver kortfattat på sin hemsida om gränsen mellan kyla och värme i väggen, dvs. där vattnet kondenseras. Vid all dränering/ isolering under jord ska denna gräns mätas fram och en tid efter arbetet ska gränsens förflyttning kollas. Jag är inte utbildad, har bara varit med flera gånger och arbetat med såna problem. Bara en expert kan reda ut det som måste göras.
Bara att det fanns treetex (mjuk) som väggbeklädnad i en källare ger onda aningar.

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577773
bgl skrev:För långt att svara på här. Pordrän skriver kortfattat på sin hemsida om gränsen mellan kyla och värme i väggen, dvs. där vattnet kondenseras. Vid all dränering/ isolering under jord ska denna gräns mätas fram och en tid efter arbetet ska gränsens förflyttning kollas. Jag är inte utbildad, har bara varit med flera gånger och arbetat med såna problem. Bara en expert kan reda ut det som måste göras.
Bara att det fanns treetex (mjuk) som väggbeklädnad i en källare ger onda aningar.

Omdränering och beklädnad med pordrän har alltså haft avsedd effekt då utrymmet numera är helt torrt. Det jag är lite lur på är om lukten kommer att bestå om inte den putsade väggen behandlas med något medel. För övrigt tror jag inte att det har varit frågan om inträngande vatten p.g.a dålig dränering, jag tror att problemet i själva verket var kondens då fukten blev värre under sommarhalvåret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

Brorsan  
#577786 Det är helt rätt som du gjort med isoleringen på utsidan.
Man vill ha daggpunkten så långt ut som möjligt helst i pordränskivan. Då kondenseras ångan där och rinner ner i dräneringen och väggen håller sig torr.
Har du fortfarande daggpunkten i väggen kan du flytta ut den med värme i källaren så väggen blir varmare.
Jag är ingen expert, det här är bara livserfarenhet.

Den mögel som finns kvar på innerväggarna måste du få bort på något vis hur vet inte jag.
Olle

Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

Brorsan  
#577790 Problem med fukt i källare blir alltid värre på sommaren.
Varm fuktig uteluft kommer in i en relativt kall källare och fukten kondenserar direkt på en kallare vägg.

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

T Landström  
#577799
anersimyra skrev:
1563895996_eb8f9d02-ce29-42c8-acf4-52e8b90981a6.jpeg
1563895996_5902ddcf-63ad-40af-8fb1-0dd42298bc29.jpeg
vad tror ni som vet om mitt upplägg för att göra verkstan lite trevligare. Utrymmet är inre delen av ett garage byggt av leka. Ytan strax under underkant på fönstret ligger under jord. Genom åren har det tidvis kommit in vatten genom taket men som numera är tätt. Även hörnan mellan lång och kortvägg har varit fuktig nere vid golvet. För tre år sedan så gjorde vi om dräneringen och monterade pordrän på grunden som helt ligger under marknivå. När jag i helgen rev bort innergarneringen på långväggen som bestod av tretex spikad på tätt sittande brädor mot putsad innervägg så kunde jag konstatera att brädfodringen var helt upprutten, på putsen växte något som såg ut som fina trädrötter. Allt det rivna materialet och vägg och golv är dock snustorrt. Jag högg bort all lös puts och färg och vädrade ur utrymmet under ett par dagar. Då jag inte kände någon som helst lukt så påbörjade jag enligt bild. Men i dag stängde jag både fönster och dörr till utrymmet när vi for och handlade. Väl hemma så öppnade jag dörren till utrymmet och överraskades av en skarp källarlukt, borde jag kanske behandla den putsade väggen med något sorts medel innan jag fortsätter att klä in väggarna.. :???: för övrigt så lämnar jag en 12 mm glipa mot golvet för att kunna dammsuga bort puts och annat skit som kommer att hamna på golvet bakom skivorna.. :-bd


Är det tryckimpregnerat som sitter bakom skivorna?!?!?!?!

Man skall aldrig bygga in tryckat virke...och särskilt om det finns risk att det kan bli fuktigt!

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577800
T Landström skrev:
anersimyra skrev:
1563895996_eb8f9d02-ce29-42c8-acf4-52e8b90981a6.jpeg
1563895996_5902ddcf-63ad-40af-8fb1-0dd42298bc29.jpeg
vad tror ni som vet om mitt upplägg för att göra verkstan lite trevligare. Utrymmet är inre delen av ett garage byggt av leka. Ytan strax under underkant på fönstret ligger under jord. Genom åren har det tidvis kommit in vatten genom taket men som numera är tätt. Även hörnan mellan lång och kortvägg har varit fuktig nere vid golvet. För tre år sedan så gjorde vi om dräneringen och monterade pordrän på grunden som helt ligger under marknivå. När jag i helgen rev bort innergarneringen på långväggen som bestod av tretex spikad på tätt sittande brädor mot putsad innervägg så kunde jag konstatera att brädfodringen var helt upprutten, på putsen växte något som såg ut som fina trädrötter. Allt det rivna materialet och vägg och golv är dock snustorrt. Jag högg bort all lös puts och färg och vädrade ur utrymmet under ett par dagar. Då jag inte kände någon som helst lukt så påbörjade jag enligt bild. Men i dag stängde jag både fönster och dörr till utrymmet när vi for och handlade. Väl hemma så öppnade jag dörren till utrymmet och överraskades av en skarp källarlukt, borde jag kanske behandla den putsade väggen med något sorts medel innan jag fortsätter att klä in väggarna.. :???: för övrigt så lämnar jag en 12 mm glipa mot golvet för att kunna dammsuga bort puts och annat skit som kommer att hamna på golvet bakom skivorna.. :-bd


Är det tryckimpregnerat som sitter bakom skivorna?!?!?!?!

Man skall aldrig bygga in tryckat virke...och särskilt om det finns risk att det kan bli fuktigt!
. Det är inte frågan om någon inbyggnad av väggen i egentlig mening, det kommer att bli rejäla luftspalter både mot taket och nere vid golvet, dessutom ska jag borra upp ett antal 35 mm hål på flera ställen i skivorna. Utrymmet är som sagt torrt och mögelfritt. Vad jag främst oroas över är att ” källarlukten ” fortfarande finns kvar och om jag borde tvätta av väggarna med något medel innan jag fortsätter att montera skivorna.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577803
Brorsan skrev:Problem med fukt i källare blir alltid värre på sommaren.
Varm fuktig uteluft kommer in i en relativt kall källare och fukten kondenserar direkt på en kallare vägg.
Kondensproblemet försvann som sagt när vi monterade isodränen.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

T Landström  
#577804
anersimyra skrev:
T Landström skrev:
anersimyra skrev:
1563895996_eb8f9d02-ce29-42c8-acf4-52e8b90981a6.jpeg
1563895996_5902ddcf-63ad-40af-8fb1-0dd42298bc29.jpeg
vad tror ni som vet om mitt upplägg för att göra verkstan lite trevligare. Utrymmet är inre delen av ett garage byggt av leka. Ytan strax under underkant på fönstret ligger under jord. Genom åren har det tidvis kommit in vatten genom taket men som numera är tätt. Även hörnan mellan lång och kortvägg har varit fuktig nere vid golvet. För tre år sedan så gjorde vi om dräneringen och monterade pordrän på grunden som helt ligger under marknivå. När jag i helgen rev bort innergarneringen på långväggen som bestod av tretex spikad på tätt sittande brädor mot putsad innervägg så kunde jag konstatera att brädfodringen var helt upprutten, på putsen växte något som såg ut som fina trädrötter. Allt det rivna materialet och vägg och golv är dock snustorrt. Jag högg bort all lös puts och färg och vädrade ur utrymmet under ett par dagar. Då jag inte kände någon som helst lukt så påbörjade jag enligt bild. Men i dag stängde jag både fönster och dörr till utrymmet när vi for och handlade. Väl hemma så öppnade jag dörren till utrymmet och överraskades av en skarp källarlukt, borde jag kanske behandla den putsade väggen med något sorts medel innan jag fortsätter att klä in väggarna.. :???: för övrigt så lämnar jag en 12 mm glipa mot golvet för att kunna dammsuga bort puts och annat skit som kommer att hamna på golvet bakom skivorna.. :-bd


Är det tryckimpregnerat som sitter bakom skivorna?!?!?!?!

Man skall aldrig bygga in tryckat virke...och särskilt om det finns risk att det kan bli fuktigt!
. Det är inte frågan om någon inbyggnad av väggen i egentlig mening, det kommer att bli rejäla luftspalter både mot taket och nere vid golvet, dessutom ska jag borra upp ett antal 35 mm hål på flera ställen i skivorna. Utrymmet är som sagt torrt och mögelfritt. Vad jag främst oroas över är att ” källarlukten ” fortfarande finns kvar och om jag borde tvätta av väggarna med något medel innan jag fortsätter att montera skivorna.. :-bd


Jag vill inte vara sån...men tyvärr så spelar det ingen roll!
Tryckat virke kan av lukt och mindre nyttiga ångor.
En annan aspekt är oxå att tryckat virke är mindre "formstabilt" och rör sig mer en "vanligt" virke!

Under 70-90 talet var det vanligt att man använde tryckat virke som syll när man byggde hus men det fick man sluta med för det blev lukt i husen!

Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

torbjorn_2150  
#577819 Är inte detta precis ett fall där man gör reklam för Ozonbehandling?
https://ozongeneratorer.se/
Ingen egen erfarenhet av problemets lösning dock, men jag skulle kolla denna teknik

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577821 Jodå, jag känner väl till vilka problem som uppstår när tryckt virke utsätts för fukt, jag var innan vi dränerade och isolerade orolig för att EV blocken hade ingjutna tryckta reglar, men det hade de inte. Utrymmet är som sagt snustorrt sedan minst två år och kommer så förbli då skivorna inte blir det minsta täta. I nederkant lämnar jag en spalt på 12 mm, i överkant blir en spalt på ca 20 mm, i övrigt ska jag borra ett stort antal 35 mm hål fördelat på samtliga skivor. Samtliga tryckta reglar står på underlagspapp och har ingenstans någon direkt kontakt med putsen. Det blir mer som en spaljé som ska täcka en ful vägg. Frågan jag ställer mig är om putsen möjligen har några ” kryp ” som behöver tvättas bort med något medel för att källarlukten ska försvinna, eller i vart fall bli mindre framträdande.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577823
torbjorn_2150 skrev:Är inte detta precis ett fall där man gör reklam för Ozonbehandling?
https://ozongeneratorer.se/
Ingen egen erfarenhet av problemets lösning dock, men jag skulle kolla denna teknik

Synd, det går inte läsa då en stor svart ruta täcker texten.. :o men det där måste jag kolla upp då min ena bil är fullsketen av mögel.. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

torbjorn_2150  
#577824 Sorry det gick att läsa på datorn. Du hittar säkert flera möjliga leverantörer av Ozonbehandling. Jag tror det används också efter brand.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).