Föryngring

Ett måste att avvinga frön?

52 inlägg 19942 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ett måste att avvinga frön?

frågande och vetande  
#560992 Har funderingar på att klänga kott och så frön från vår vanliga gran, hybridlärk och sikta. Är det ett måste att avvinga dessa? Det verkar vara ett känsligt moment som lätt kan gå fel så om man kan hoppa över detta hade det underlättat.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Torbjörn Johnsen  
#561079 Fröna gror ju när de singlar ner (med vinge) från kottarna så det borde ju innebära att det går lika bra att så ett frö med vinge. Möjligen kan fröna bli lite mindre homogena att hantera. D v s svårare att dosera eller hantera? Men om man sår och doserar för hand på nåt sätt borde det väl gå? Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

halvproffs  
#561089
Torbjörn Johnsen skrev:Fröna gror ju när de singlar ner (med vinge) från kottarna så det borde ju innebära att det går lika bra att så ett frö med vinge. Möjligen kan fröna bli lite mindre homogena att hantera. D v s svårare att dosera eller hantera? Men om man sår och doserar för hand på nåt sätt borde det väl gå? Eller tänker jag fel?


Du tänker nog helt rätt!

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

Avslutat-02  
#561101 Lägg dem i en burk med lock, skaka sedan burken en stund så ramlar väl en del vingar av...

:-bd

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

frågande och vetande  
#561118
Torbjörn Johnsen skrev:Fröna gror ju när de singlar ner (med vinge) från kottarna så det borde ju innebära att det går lika bra att så ett frö med vinge. Möjligen kan fröna bli lite mindre homogena att hantera. D v s svårare att dosera eller hantera? Men om man sår och doserar för hand på nåt sätt borde det väl gå? Eller tänker jag fel?


Var inne på samma linje här, gran har lätt att föryngra sig men när man läste om sådd på nätet återkom samma sak, "måste avtvingas". Hittade en sida som förklarar att det är främst med tanke på frödoseringen, precis som du nämnde ovan. Så det blir till att samla kott till hösten och torka :-bd . Gäller bara att övertyga en andra hälft om denna geniala idé :-ss

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Camaro1969  
#577527 jag funderar på plocka lite kottar och testa detta...

verkar ju bli ett bra kottår i år.. så få passa på

när ska de plockas?

de är rätt gröna nu kottarna så man ska kanske vänta tills senare i höst?

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Mellberg  
#577558 Kott plockar du till hösten och året ut, granen klänger normalt i januari - februari och släpper så fröna. Lägg kottarna varmt (pannrum typ). När kottfjällen öppnat sig är det bara att skaka ut fröna. Avvingning kan göras i en hushållsassistent, men bäst att be om lov :mrgreen:

Fröna förvarar du i frysen :d

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Camaro1969  
#577684 det blir tallkottar jag tänkte plocka...

plockar en kasse och hänger i pannrummet då =)

sen får vi se hur det blir, alltså ja skriver här..

assistenten? hur menar du då?

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

sveakatten  
#577693 Vet ju inte om jag gjorde något annat fel, men kottarna som jag o svärfar torkade i pannrummet och likaså bredvid spisen, blev det väldigt dålig grobarhet på.
Sist torkade jag dom på ett bord i rummet framför fönstret, vanlig rumstemperatur, dom blev det väldigt bra grobarhet på och fungerade även när jag kollade i höstas hur det tagit sig.

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

sveakatten  
#577694 Vet ju inte om jag gjorde något annat fel, men kottarna som jag o svärfar torkade i pannrummet och likaså bredvid spisen, blev det väldigt dålig grobarhet på.
Sist torkade jag dom på ett bord i rummet framför fönstret, vanlig rumstemperatur, dom blev det väldigt bra grobarhet på och fungerade även när jag kollade i höstas hur det tagit sig.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Mellberg  
#577696 Grobarheten kan skifta mellan åren, du kan testa genom att så 20 -30 frön och räkna hur många som grott och beräkna grobarheten. Vid sådd anpassar du frögivan efter grobarheten. 8)

Går att sortera bort tomfröna i ett vattenbad om jag minns rätt.

Avvingnig i assistenten bör inte göras i samband med bakning :d

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

sveakatten  
#577731 Brukar kolla med ett blött hushållspapper under plast på ett tefat, men tar rätt lång tid.

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

MDin  
#578054 Klängde tallkott och petade ned med vinge drygt 50 frön. 49 kom upp, omplanterade 3 å dom kom upp för en vecka sedan. Dom bor i växthuset.
IMG_5066.JPG
... Så varför vinga av? Naturen gör ju inte så[emoji16]

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Brozzlaren  
#578063 Är det för tidigt att ta grankottarna nu, mängder av toppar ligger ju överallt. Lämplig plockhöjd för mig 🙂

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

MDin  
#578094 Det är aldrig för sent, trillar det ut frön så använd dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).