Traktorer och processorer

Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

136 inlägg 61170 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Hema  
#577655 Värdeminskning lär va större på den nya. Om det är av intresse.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#577656 Ja det är ytterligare en aspekt att väga in i helheten...

Det är mycket att tänka på....

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#577660 Dock är planen att ha den ett bra tag om den håller.

Jag kör inre jättehårt med grejerna. Hästbonde med 16ha hage/vall och 3 ha odlad granskog.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#577663 Satsa på den nya.
Mindre huvudvärk och passar bättre i helheten.

Valtran kan passa i kalkylen men då måste service och renoveringar räknas in i kalkylen och då spricker de flesta om man inte gör nästan allt själv.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#578503
vinterrojarn skrev:Satsa på den nya.
Mindre huvudvärk och passar bättre i helheten.

Valtran kan passa i kalkylen men då måste service och renoveringar räknas in i kalkylen och då spricker de flesta om man inte gör nästan allt själv.
Efter diskussion med Branson säljare så har han övertygatmig om att den Branson 5025c är för liten för mig. Framföralkt är det vikten på själva traktorn som blir för lätt väger under 2ton utan lastare.

Jag hade en uppgjord deal med honom när han undrade hur jag skulle använda den och då trodde i te han att jag skulle bli nöjd med den storleken. Han ville inte sälja en traktor där kunden förmodligen inte blev helt nöjd. Mycket seriöst av Staffans Maskin!

Får se vad man ska ha nu istället blir nig en begagnad ändå då deras k78 nig blir för dyr.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#578504 Service på ny Branson är var 50e timma medans på tex by Case Farmall 65A så är det var 500e timme.

Blir en jäkla skillnad i längden

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Johan_Andersson  
#581399 Behöver en traktor med vikplog och sandspridare för snöröjning.
Vad tror ni är bäst just nu?

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#581401 Inget av det,,, det är sommar...
:-bd :lol:

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#581487
Johan_Andersson skrev:Behöver en traktor med vikplog och sandspridare för snöröjning.
Vad tror ni är bäst just nu?


Ursäkta skämtet, men du får nog vara lite mera specificerad vad du söker.....

Kostnad, storlek,märke, nytt beg, lastare,utan, mm.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#581488
Johan_Andersson skrev:Behöver en traktor med vikplog och sandspridare för snöröjning.
Vad tror ni är bäst just nu?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: MF 4225 komplett med snöutrustning https://www.blocket.se/vi/86233012.htm

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#581501 69 hk,55 hk pto. 3.9L perkins motor tror det är en 236 serie...

Levererades oftast med 12/12 låda.

Vanligt fel,,, framaxel.
Och elektroniken......

Annars smidig och trevlig traktor....

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

axwell  
#581519 En modern traktor i storlek som rubriken (35-50 hp).

Välutrustad, mycket finare än min L4200. :mrgreen:
https://www.blocket.se/varmland/Kubota_ ... m?ca=4&w=3

Har det mesta som @Johan_Andersson söker.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Avslutat-02  
#581522 Ett förbaskat mycket bättre pris också...

Låga timmar och skapligt årtal.
:-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Johan_Andersson  
#581530 Tackar :-), Kubotan är super fin. inflyttad till 08 Stockholm från landet. Vår villaföreningen behöver en ny snöröjare. Tänkte jag kunde bistå dom med hjälp. De flesta som bor här är inte vana vid maskiner :-)
Finns säkert massor av uppdrag omkring här. Vill man försöka ta kommun jobb så måste man ha en maskin nyare än 7år?

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Aqualize  
#584636
iTemudjin skrev:
vinterrojarn skrev:Satsa på den nya.
Mindre huvudvärk och passar bättre i helheten.

Valtran kan passa i kalkylen men då måste service och renoveringar räknas in i kalkylen och då spricker de flesta om man inte gör nästan allt själv.
Efter diskussion med Branson säljare så har han övertygatmig om att den Branson 5025c är för liten för mig. Framföralkt är det vikten på själva traktorn som blir för lätt väger under 2ton utan lastare.

Jag hade en uppgjord deal med honom när han undrade hur jag skulle använda den och då trodde i te han att jag skulle bli nöjd med den storleken. Han ville inte sälja en traktor där kunden förmodligen inte blev helt nöjd. Mycket seriöst av Staffans Maskin!

Får se vad man ska ha nu istället blir nig en begagnad ändå då deras k78 nig blir för dyr.

Nu kommer jag en månad sent men ville bara säga att jag läste det du skrev på sidan före om att Valtra 600:a och Branson 5025c var hyffsat lika i storleken så ville jag inte hålla med.
Valtra 600 har enligt konedata en vikt på 3390 kg och Branson 1920 kg.
Hjulbasen är 226 cm jämfört med 180,6 cm.

Det är traktorns fysiska storleken som jag tycker är av stor vikt för hur bra den går i praktiskt arbete med redskap.

Förstå mig rätt men det känns som du läst in dig på siffror och sagt till säljaren vad exakt du skulle ha. Denne kanske ändå borde frågat med vad du skulle använda den (när man inte känner klienten sedan tidigare) så det kanske kunnat styras rätt från början, men starkt av denne att tacka nej sent i processen (uppgjord deal).
Och ja, K78 är vad jag nog skulle säga hyffsat lika. Märkbart lättare än Valtra 600 kanske men däckmässigt och hjulbas jämförbara i chassit alltså.
Senast redigerad av Aqualize lör 31 aug 2019, 00:30, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).