Motorsåg och handhållet

MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

13 inlägg 4161 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

hakansmedja  
#577220 Sågen startar och går bra på tomgång. Svarar på gas men saknar kraft. Dör när den får last. Har mer kraft vid halv gas än fullgas. Har kört den i en bandsåg ett par dagar utan problem. Så plötsligt blir den vek och svag. Känns inte som compretionen är låg och sågen varvar villigt. Kanske kändes som den gick snålt. Hoppas det räcker med att justera förgasare. Luftfitret har jag så klart rengjort efter bästa förmåga. Körde lite med bilbebsin strax innan den blev klen. Men det tycker jag den borde tåla. Kör annars bara alkykykat.
Det frestar hårt på sågen att klyva plank så jag hoppas den inte gett upp. Kör så försiktigt jag kan. Men sågen har ett 8 drev och det kan ju va lite hårt för motorn. Vanligtvis har jag 8 KW el. Det är så klart lite mer kraft. Då är det oftast svärd ok kedja som tar stryk.
Undra vad det kan bero på. Ja får titta på den i morgon. Nu är det för sent att väsnas här hemma.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

Avslutat-02  
#577221 Kontrollera dekompventilen.
De brukar säga upp sig efter en stund.

Annat fel kan vara tändstiftet.
Tank avluftningen...

Körde du på vanligt bränsle?

Med oljeblandning?

Vissa typer av mack bränsle och alkylat tål ej att blandas.

Ur med soppan i med alkylat, och pumpa runt och prova igen...

Användarvisningsbild

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577253 Vad hade du för tvåtaktsolja?
Justerades sågen vid bränslebytet?

Avatar Fallback

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

hakansmedja  
#577455 Tack. Ska kolla allt det där. Det var K cirkel soppa. Att det kan va problem att blanda mack soppa och alkylat viste jag inte. Jag kör helst Aspen. T kem och OK Q8 tycker jag inte är lika rena avgaser från. Men det kan vara inbillning. Ska passa på att vårda sågen lite och se över lite av varje. Det hade inte gjort något om det gått att klämma ur lite mer krut ur sågen. Jag ska se om jag kan hitta några förslag på trim som verkar vettiga. Innan den veknade har den gått bra men varit lite på gränsen till för svag.

   TS
Avatar Fallback

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

hakansmedja  
#577456
1563730718_img_20190721_121620.jpg
Mange skrev:Vad hade du för tvåtaktsolja?
Justerades sågen vid bränslebytet?


Tyvärr hadde jag ingen mejsel att justera med. Oljan var Hall Miba. Inget jag kört förut eller förväntar mig något särskilt av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

hemhuggare  
#577457 Det där är ju kedjeolja blandar du det i bensinen blir det ju inte särskilt bra testa med tvåtaktsolja i stället

Avatar Fallback

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

Avslutat-02  
#577461 Där kan felet ligga....

Ville du ha en kedjereaktion?

Avatar Fallback

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

hakansmedja  
#577462 Kan va felet. Hoppas det inte syns i cylindern. Förmodligen smörjer den inge vidare. Den med en båt på hadde nog smörjt bättre. Har en gång hällt kedjeolja bio i fel tank. Då luktade det pomfritt i skogen en bra stund även efter att ha bytt till bensin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

totte  
#577477 Om du nu kört med felblandat så ta och skruva loss ljuddämparn och kolla att du inte fått skador på kolven. Har du påtagliga repor den så bör cylindern skruvas av och alltihop kollas.

Användarvisningsbild

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577519 I bästa fall har ringarna gått.

Avatar Fallback

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

hakansmedja  
#577597 Har gett sågen lite kärlek. Rengjort och kollat slangar mm. Bränslefiltret var ganska skitigt. Kolven såg väldigt fin ut som tur var. Tankat rätt soppa och ställt förgasaren. Den är ganska känslig får man säga. Men till slut blev det bra och sågen går nu riktigt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577688 Ser ju inte så dumt ut med kolv o ringar.
Ser ut som det är lite öppet i sidan på avgasporten när kolven går upp. Det har jag inte lagt märke till innan.

Avatar Fallback

Re: MS 660 Tappar kraft vid fullgas.

hakansmedja  
#578052 Ja får väl hålla koll på den. Efter att sågen gått bra ett tag började den tappa kraft på liknande sätt. Ja tog i sär bränslelodet och insåg att det var ganska missfärgat. Köpte ett nytt och det blev som en ny såg. Att klyva stockar belastar sågen hårt och är den inte helt i ordning märks det och kan säkert slita hårt på den. Blir nog bra att låta Grön Fokus i Leksand ta en titt på den. Men i dag kändes den väldigt bra. Får nog utrusta den med ett större och tätare luftfilter för det tätnar väldigt fort och det är på tok för mycke trädadamm på insidan. Sågar man i bansåg går det ju att ha ett större filter. Tack för hjälpen med att läsa på oljeflaskan btw. Jag var övertygad om att det var tvåtaktsolja i den lilla flaskan. Så kan det gå när man är i uppmärksam. Men som dom sa på Gön Fokus. Sågkedjs olja i tanken det är ju inte så ovanligt. Men förmodligen inte så ofta i stället för tvåtaktsolja. Men för mitt bränsle lod var det 💧 .

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).