Ny Teknik och Elektronik

Drönare i din vardag?

101 inlägg 57912 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#522417 Nej in i DJI Go 4 får du inte något. Vet inte hur det är med Litchi.

Från dronedeploy får man välja att exportera geotiff-format (dvs. man måste betala).
I Google Earth Pro importerar man helt enkelt det på menyn.
Men jag ska varna, jag har visserligen 6 år gammal processor men det var bland de bästa quadcore då, mycket RAM och fotona på SSD:n men det suger musten ur det - gränssnittet låser sig i Google Earth Pro.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#522418 För övrigt har Mavic 2 Pro och Mavic 2 Zoom lanserats igår (det är ju efter tolv nu...). Jag har inte läst in mig på dem något speciellt (kommer ändå inte byta) men om man suktar efter en Mavic (1) Pro, eller annan drönare kan man hålla koll på priserna. Dels lite i butiker men framför allt ser jag väldigt många annonser på begagnade maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Grålle52  
#522434 Tycker min mavic pro håller bra än. 60+ timmar flugna och 120mil enligt loggen 🤪 skulle dock inte tacka nej till längre flygtid. Är det blåsigt suger det ut snabbt

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525182 Så nu har man skaffat drönare, en begagnad DJI Phantom Vision 2+ med lite vajsing på wifin
men i övrigt ok, bara testflugit lite och filmat några minuter.
Ska börja med att läsa den här tråden.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#525312
Slurfi skrev:Så nu har man skaffat drönare, en begagnad DJI Phantom Vision 2+ med lite vajsing på wifin
men i övrigt ok, bara testflugit lite och filmat några minuter.
Ska börja med att läsa den här tråden.

Dronedeploy har inte stöd för den drönaren, bara så du vet när du kommer till sådant jag skrivit om det (som kanske gör skogsägare extra intresserade).
https://support.dronedeploy.com/docs/supported-drones

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525354 Ok, bra att veta. Iom att den har nåt fel på wifin är det nog kanske bara filmning jag gör med den.
Eller om det blir ombyggnation/uppgradering, vet inte än.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Skogsjanne  
#576405 Hur reagerar boskap på drönare, om någon av er har haft en sån situation? Funderar på att skaffa en för tillsyn och ev sökande av bortsprungna djur (+skogstillsyn, transport och dyl också givetvis), men det kanske är tystare/lämpligare med ett "spyplane"? Annars verkade Mavic 2 Zoom ganska bra då den om jag fattade det rätt skulle kunna få bra bild på längre avstånd och klarade 8 km avstånd.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Amatörhuggare 62  
#576415 Systersonen hittar Kossor, åt bönder i V - Göta.
Och jag har inte hört, att dom, blir rädda.

Han kanske håller ett visst avstånd till dom.
Man skall nog inte surra, mitt över Huvudet.
Då kan dom tro, att det är världens Brems.
Å drar in i buskarna.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Skogsjanne  
#576446 Vet du vilken modell han kör med?

Då kan dom tro, att det är världens Brems.
Å drar in i buskarna.

Den principen plus en liten pigg doppad i xysol eller curare kunde ju vara rätt händig i vissa lägen annars :d

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#576535 Kolla på youtube, testa med drönarmodellen du funderar på och lägg till "herding" eller "cows" osv.
Alla filmer kanske inte håller ett tillräckligt avstånd (etiskt) men det visar ju hur djuren reagerar.
Generellt tror jag att stora djur som inte har några naturliga flygande fiender är rätt toleranta.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Amatörhuggare 62  
#576636
Skogsjanne skrev:Vet du vilken modell han kör med?

Då kan dom tro, att det är världens Brems.
Å drar in i buskarna.

Den principen plus en liten pigg doppad i xysol eller curare kunde ju vara rätt händig i vissa lägen annars :d

En Typhon som är som en helikopter.

Dom är i Kirunagruvan idag.
Å tittar på hur malmen bryts.
Är nog intressant. Å häftigt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577384 Jag har länge varit sugen på en drönare, men varit lite osäker på hur svårt det är att hantera dom.
Men igår fick jag tillfället att prova en och det var ju inte alls svårt, tror det var en DJI Mavic 2 Pro med Hasselblad-kamera så detta var ju inte bra, nu blir jag ju nästan tvungen att köpa en...

Kollade på ett ställe nu och då kotar det 19 059 kr för:
DJI Mavic 2 Pro med Hasselblad-kamera
DJI Mavic 2 Part1 Fly More Kit
SanDisk MicroSDXC Extreme Pro 128GB 170MB/s

Är det ungefär rätt pris för detta och ungefär rätt "Startpaket?

Sen behöver man en surfplatta med? Vilka krav skall man ha på den? Räcker det med en av dom enklare och billigare? Eller måste man ha det senaste och "bästa"

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Anton Holmström  
#577392 Förra årets modell som flymore, dvs extra allt. Då får du väldigt mycket för pengarna. Passa på innan den modellen säljs helt slut. 10 800 kr inkl moms.
https://www.webhallen.com/se/product/27 ... More-Combo

Och sen en begagnad Ipad på det med ett års garanti. 1259 kr inkl moms.
https://shop.inrego.se/surfplattor/appl ... 16gb-gra-1

Senaste nytt är inte bäst, men högst pris. :)

PMa sen om du vill ha tips på kurser för att lära dig använda grejerna effektivt och rätt.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

anersimyra  
#577409 Frågan är också hur mycket extra man får betala för ” Hasselbladaren.” Jag ser ingen som helst skillnad på film och bilder tagna med den och min betydligt äldre kamera i phantom 4:an..🤔.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577420
delendam skrev:Förra årets modell som flymore, dvs extra allt. Då får du väldigt mycket för pengarna. Passa på innan den modellen säljs helt slut. 10 800 kr inkl moms.
https://www.webhallen.com/se/product/27 ... More-Combo

Och sen en begagnad Ipad på det med ett års garanti. 1259 kr inkl moms.
https://shop.inrego.se/surfplattor/appl ... 16gb-gra-1

Senaste nytt är inte bäst, men högst pris. :)

PMa sen om du vill ha tips på kurser för att lära dig använda grejerna effektivt och rätt.


Ja det var ju ett bra paket verkar det som....
Jämförde lite... ( DJI Mavic Pro Platinum först sen DJI Mavic 2 Pro med Hasselblad-kamera)
Räckvidd 7 - 8 km
Max hastighet 65 - 72 km/h
kortläsare upp till 64gb - 128 gb
Sensorupplösning 12,71 - 20 megapixel
bildrutehastighet 24 - 120 bilder / sekund
körtid upp till 27 M - 31M
Min temp vid drift: 0 °C - -10 °C

Det var nog dom "stora" skillnaderna jag kunde hitta, inga stora skillnader i praktiken kanske så den billiga kanske är ett bra nybörjaralternativ.

Räckvidden: märkte att den snabbt tappade kontakt om man fick för mycket mellan, (skog berg och annan skit) var nog inte längre bort än 1 km någon gång, men den klagade på dålig signal flera gånger...
Kommer väl inte direkt flyga så långt som 7 km, men kan man flyga längre bort med hinder med DJI Mavic 2 Pro drönaren?

Min temp. kan ju vara kul att flyga även på vintern, är det uteslutet med DJI Mavic Pro Platinum??

Angående surfplatta, jag kör med Android, har en samsungplatta, kan man ha vilket platta som helst, eller är det höga krav på prestanda på plattorna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar