Skogsmiljö och Trädlära

Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

36 inlägg 9413 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Bosse1  
#566961 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/s ... n-bekampas

Verkar som man glömt 94 reservat eller räknat lite fel :d Samtidigt får skogsägare en pekpinne från borrefabrikören :mrgreen:

"Det finns skogsägare som åker runt och sågar ner torrträd från i fjol – och det är ju liksom ingen bekämpning av granbarkborren, säger han."

"Antalet reservat som har drabbats och vilka åtgärder som ska vidtas


Antalet som har drabbats av länets 271 naturreservat

helt utan angrepp: 13
med små angrepp: 26
med medelstora angrepp: 30
med stora angrepp: 25

Följande åtgärder kommer länsstyrelsen att jobba med:

Låta de naturliga fienderna göra jobbet (Hackspett, myrbaggar, barkbock, styltflugor m.m)
Sätta ut fällor med feromon (doftämne som lockar till sig barkborre)
Lägga ut fångstvirke
Barkning
”Sök och plock"

Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#567361 Förra veckan (vecka 20) var det mer aktivitet bland barkborrarna enligt skogsstyrelsens övervakning. Fångststationen i Nässjö redovisar rejält ökade fångster (se bild nedan).

1558423514_skärmavbild_2019-05-21_kl._09.18.11.png


När det gäller Södras svärmningsövervakning så kan man inte se några skillnader mellan de olika veckorna. Det står allt mer klart att Södra har valt en felaktig skala för presentationen. Fångst mellan 50 - 9999 barkborrar (per fälla?) ger samma utslag på kartan, d v s gul färg. Tittar man på Skogsstyrelsens diagram så ryms i stort sett hela det spektrat inom Skogsstyrelsen diagram.

1558423514_skärmavbild_2019-05-21_kl._09.24.53.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#567366 För att få mer information om Södras fångster får man klicka på varje färgplutt så får man fram antalet vecka för vecka. Även i Södras redovisning ökar nu fångsterna under vecka 20 med höga fångster (runt 6000/fälla) på Höglandet (Nässjö, Vetlanda med omnejd), Ljungby men även i Västra Götaland där fångster på motsvarande nivåer uppmätts i Alingsås och Borgstena. Högst alla kategorier vecka 20 var Kyrkhult i gränstrakterna mellan Blekinge, Skåne och Småland. Där var det över 9000 borrar redovisade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567661 Det är estimerade värden så det är väl rätt klokt att ha högsta nivån när det finns en bekräftad svärmnings. Mindre mängder borrar tar granarna död på så blir det en kall period skalle man mer eller mindre kunna nollställa räkneverket.

Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#569387 Enligt Södras svärmningsövervakning var det förhållandevis låg aktivitet bland barkborrarna förra veckan (v 22), utom i västra delarna av Skåne. Dels så var det riktigt svalt väder men de flesta stationer visade rejäl aktivitet veckan innan vilket kanske var huvudsvärmningen?

Här hittar ni Södras svärmningskarta. Röd plutt betyder att den ackumulerade fångsten nu överstiger 10 000 borrar vilket Södra anser vara ett kritiskt läge för angrepp på levande skog. Om ni klickar på respektive plutt så kan ni se fångsterna vecka för vecka.

När det gäller Skogsstyrelsens svärmningsövervakning så är den inte uppdatyerad för vecka 22 ännu men ni hittar den här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#576127 Efter en kallare, blåsigare och i vissa områden regnig vecka 27 blev det nu betydligt varmare förra veckan igen (v 28). Tittar man på fångstrapporterna från både Skogsstyrelsen och Södra så ser man en välgörande låg aktivitet bland borrarna vecka 27. Frågan är hur det kommer att se ut när nu kontrollfällorna töms efter vecka 28? De första indikationerna där fångststationer nu redovisas visar en ökad aktivitet men ännu ingen andra svärmning. Enligt Skogsstyrelsens statistik från 2018 verkade andrasvärmningen ha startat vecka 26-27 så i den jämförelsen ser det hittills bättre ut i år.

Totalt sett har det i Skogsstyrelsens fällövervakning i Götaland fångats färre borrar i år än vid motsvarande tid i fjol. I alla fall i Svenljunga och Nässjö. I Ljungby skiljer det kanske inte så mycket men där har i alla fall ingen andra svärmning påbörjats i år ännu

Här kan ni se fångstövervakningen från Södra och Skogsstyrelsen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#577543 Än så länge är det ganska få områden som rapporterat fångsterna för förra veckan (vecka 29) hos både Södra och Skogsstyrelsen. Men från de områden där det finns rapporter syns det att aktiviteten ökade föregående vecka. I södra Östergötland/NÖ Småland rapporteras att en ny generation barkborrar är fångad i fällorna och det innebär då att årets andra svärmning är igång.

Den nya svärmningen kommer antagligen att få en rejäl boost nu i och med en lång och varm period enligt väderprognosen (Värmebölja och stigande brandrisk)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577565 Fördelen mot förra året är att träden har nu god vitalitet. Tyvärr har många satt kott och detta gynnar inte granarna.

Avatar Fallback

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Amatörhuggare 62  
#577568 Målilla idag

Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577665 Jag blir lite konfunderad, har bara hittat ett angripet träd. Ett vindfälle som åkte ner i slutet av maj. Har vart runt fastigheten regelbundet o först förra helgen hittade jag borrhål i vindfället.
Kvistade upp det o rev lite i barken med sågen.
Jag har sett att en del gör spår med sågen längs med stammen så jag gjorde detta på en del av stammen.
Idag hämtade jag det o kunde konstatera att spår med 5cm mellan inta är att rekommendera. Se bild.
Överallt där jag skavt av ytskiktet på barken var det borrar kvar men inga larver.

Men varför hittar jag inga fler träd?
Totalt togs det ut ca 60 fub skadat i vintras/våras.
Jag har ganska bra mark med g30-g36, medelbonitet på drygt 11 på hela fastigheten.
Kan det vara så att granarna helt enkelt mår så mycket bättre i år o står emot angreppen?
1563831807_dsc_1535.jpg
1563831736_dsc_1537.jpg


Magnus M

Avatar Fallback

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Hema  
#577672 Färre angrepp hos mig med, men än är inte semestern över... Så man ska väl inte ropa hej riktigt ännu.

Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Anton Holmström  
#577675
Magnus M skrev:Idag hämtade jag det o kunde konstatera att spår med 5cm mellan inta är att rekommendera. Se bild.
Överallt där jag skavt av ytskiktet på barken var det borrar kvar men inga larver.


Föräldradjuren påverkas inte av att man randbarkar granen. Teorin är att det däremot blir svårt för den nya generationen att bli färdigutvecklade. Men som vanligt i praktiken så fungerar ofta teorin inte i praktiken.

En rekommendation brukar vara att det ska vara minst 2-3 cm mellan spåren för att vara säker på att ge effekt. För det används enklast en "borkenkäferfräsen".
Bild


Något att ta i beaktande är så mycket sågande frigör en hel del verbon från granen, vilket mest troligt är en del i feromonkomplexiteten som lockar granbarkborrarna. När de nu inte finner lämpligt yngelmaterial i den bearbetade stammen så är risken att de går på närstående granar istället.

Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#580646 Tittar man på Södras svärmningsövervakningskarta kan man nu se att det fångats barkborrar av en ny generation i de flesta fångststationer sedan vecka 30-31 (vecka 29 i på enstaka platser). Fångsterna ökade på många ställen under vecka 29-30 vilket ju då borde innebära att en andra svärmning ändå kommit igång. Den verkar dock ha mattats på de flesta ställen under vecka 31 (svalare/regnigare väder?).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Torbjörn Johnsen  
#581786 Inslag på SR P4 Värmland om när Skogsstyrelselsens fälla i Gräsmark tömsf för sista gången i år. Enligt Skogsstyrrelsen har det fångats färre barkborrar där i år än i fjol.

– Det ser lite bättre ut i år, säger Hans Källsmyr, skogskonsulent på Skogsstyrelsen.


Lyssna på inslaget i P4 Värmland här

Den här fångstlokalen ingår inte i Skogsstyrelsens redovisning där olika områden har följts med fällinventeringar under flera år. Den redovisningen hittar du på Skogsstyrelsens sajt här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Följ barkborrarnas svärmning vecka för vecka

Håkan A  
#582167 Skönt att barkborrepopulationen i Värmland verkar vara måttlig!
För Blekinge och södra Kalmar län rapporterar P4 Blekinge och P4 Kalmar idag om ökade fångster i Skogsstyrelsens övervakningsfällor, och svärmning skett av den nykläckta generationen gbb. Allt enligt ett pressmedelande från myndigheten.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7280678

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).