Skogsröjning

Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

184 inlägg 51839 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Richard B  
#575095
Fredrik Reuter skrev:@akkamaan har givit ett utförligt svar ang de höga stubbarna: AKKAMAAN - Nordamerikanskt skogsbruk


Det där var riktigt intressant, låter rimligt. Har man 60 m träd så tar det bara tid att såga lågt samt att man fastnar i det gamla.
Jag tycker man blivit bra på det i Sverige, yngre generationen gör inte som farfar gör utan analyserar noga vem som får mest och bäst gjort samt vem som har bra avkastning och utvecklar sin metod efter det.

Men vad gör dom med höga stubbarna när man fällt allt, kör man med en maskin som sliter upp eller sliter sönder allt?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Solskenlogger  
#575171
Skogsola skrev:Har gott om skog, hus, sängar och en Rottne. Dessutom så pratar jag obehindrad ( brittisk) engelska efter en miljöskada.


Let us do this, You have my email address. Russell

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575174 Volontärer som kommer och jobbar några timmar per dag mot kost & logi är riktigt intressant!
Denna gång måste jag tyvärr neka, har redan fullt.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Chainsaw Charlie  
#575226
Solskenlogger skrev:
Skogsola skrev:Har gott om skog, hus, sängar och en Rottne. Dessutom så pratar jag obehindrad ( brittisk) engelska efter en miljöskada.


Let us do this, You have my email address. Russell


Welcome to Skogsforum Russell!
I hope you share your experiences with us when you get here. It would be interesting to hear the differences between the forestry in New Hampshire and Sweden from your point of view.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575264
Solskenlogger skrev:
Skogsola skrev:Har gott om skog, hus, sängar och en Rottne. Dessutom så pratar jag obehindrad ( brittisk) engelska efter en miljöskada.


Let us do this, You have my email address. Russell


Hello Russel! E-mail sent.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575462 Har kontakt med Russel och han är på väg över. Han vill gärna åka runt till flera värdar för att få ett större perspektiv. Han är mest intresserad av röjning för det görs knappt där han bor. Så nu har ni chansen att få röjning gjord. Kan inte bli bättre eller hur?

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Chainsaw Charlie  
#575626 Ja, det kanske skulle gå att ordna något. Jag är iväg vecka 31 men i övrigt ska det vara flexibelt.

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Solskenlogger  
#575636
Chainsaw Charlie skrev:Ja, det kanske skulle gå att ordna något. Jag är iväg vecka 31 men i övrigt ska det vara flexibelt.

Please contact Fredrik for my email I do not know how to PM on this forum.
Russell

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Hema  
#575717 Click on The username you would like to contact. Then scroll down a little bit, till you see a Grey letter to The right. 👍
1562932505__20190712_135422.jpg

Welcome to Sweden. 🤗

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Chainsaw Charlie  
#576089 Nu har även jag kontakt med Russell och vi ska planera ihop något som passar oss båda. Han söker fortfarande efter fler värdar så passa på att få chansen att utbyta skogserfarenheter med någon från andra sidan pölen.

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Solskenlogger  
#576681 [img][/
1563407606_7fecb9bc-56e5-42ff-a03b-8be233d249c9.jpeg
img]

Hello Skog people,

Update on the big adventure of the crazy American woods person. I have had three brave souls offer to let me into their lives and forests for a few weeks this summer. The plane tickets have been purchased and l land 31 July. The return date is 28 October.

I am very excited to meet my new future friends and help them make their trees grow straight and fat. I know that some of you out there do not understand why l would want to boring Pre commercial thinning. To be honest I do not know why either but I guess that is what makes me, me. Some people like to play golf I like to grow trees.

I would like to find two more forest owners have more trees than time to join in the adventure. It will be great fun. Just PM me if you are interested or know some one else who might be.

The one thing I would like to do on this visit is to see the island in Lake Vatren where the big oaks grow. I have been told that they are very impressive.

Russell

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576684 You mean Visingsö in Vättern? Never been there but the story around the oak forest there is interesting.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576687 Will be great getting help with the clearing. Taking a day off today cause my body sores from climbing step hills with the brush cutter. My contractor parked his harvester om my land before the summer break cause we expected bark beatles. No big issiues with that but now he wants to go on. We will cut around 500 m3 in the next two weeks. Then he moves off to another forest owner also having his own forwarder. You and I can do clearing for about three weeks. There will be a Skogsforum meeting at the 24th of August. We can go there meeting up the others and hopefully your next host.

Ola

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577097 Puffar tråden och uppdaterar lite. Russel kommer hit i mitten av nästa vecka och vi kan pyssla lite i några veckor. Sen lär han vara ledig för andra äventyr.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Chainsaw Charlie  
#577103 Sen bär det av söderöver ner till Småland och Blekinge om ingen vill hoppa in någon vecka längs med vägen. Vi har ekfrämjandets exkursion den 19-20:e september inplanerad. I övrigt tror jag inte att programmet är spikat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).