Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82443 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574692
Nelson81 skrev:Mycket fint bygge . Har du 3D printat dreven till diamätningen . Håller själv på med traktorprocessorbygge men ligger nog ca 2 månader efter dig . Hoppas kunna presentera lite bilder inom kort . Lite info är palfingerkran räckvidd 7.1m och rullmatat

Ja, en kompis med 3D-skrivare skrev ut dreven samt hållarna för pulsgivarna.

Spännande det ser vi fram emot. :-bd

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574696 Kul att se och läsa, grattis till ett intressant bygge som ni kommer att ha skoj med.
Jag såg inte hur er lösning på ventilpaketet till Keslan blev?
Det är ju ett antal kilo som ska lyftas med slangar och allt.

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574719 Är detta en variant av pulsräknare som har stödlager på axeln för normalt sätts en flexkoppling mellan pulsräknaren och axeln för att inte belasta pulsräknaren mekaniskt

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Blondin 750  
#574733 Som jag har sagt tidigare Johannes så tycker jag att ert projekt ser lovande ut! 👍 Gnistens notering om pulsgivaren är viktig, men ni har kanske en variant som klarar belastningen radiellt. Onödiga pengar om den går sönder..

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574747
gnisten83 skrev:Är detta en variant av pulsräknare som har stödlager på axeln för normalt sätts en flexkoppling mellan pulsräknaren och axeln för att inte belasta pulsräknaren mekaniskt

Pulsgivaren är en billig från Ebay. Tål inga laster att tala om. Axeln är D-formad och passar i ett hål i axeln på mätrullen som är lagrad i riktiga kullager. Så pulsgivaren utsätts inte för några belastningar alls.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574749
Slurfi skrev:Kul att se och läsa, grattis till ett intressant bygge som ni kommer att ha skoj med.
Jag såg inte hur er lösning på ventilpaketet till Keslan blev?
Det är ju ett antal kilo som ska lyftas med slangar och allt.

Ventilpaketen sitter på en ställning som ställs på traktorn. Teleskopet på denna låses vid avställning och så lyfts allt upp med spännband eller båtvinsch. Man behöver alltså inte lyfta paketen som helt riktigt väger en del. Stegmatarens paket är det lättare av de två. Är man två går det ganska lätt att plocka ner detta om stegmataren ställs ifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Robertberg  
#574759 Kul att äntligen få se denna skapelse!
Hoppas ni blir nöjda.
Kranen kommer ni bli riktigt nöjda med att ha, både ihop med stegmataren och bara lös efter traktorn.

Är det några ytterligare finesser på lut, eller är det fulländat nu?
Väntar med spänning på rörliga bilder 🙂

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574788
Robertberg skrev:Är det några ytterligare finesser på lut, eller är det fulländat nu?
Väntar med spänning på rörliga bilder 🙂

Det finns alltid saker att fila på :wink:
Just nu är det tänkt några (förhoppningsvis) enklare modifieringar på maskinen. Ska ju ordna kranstöd på traktorn också, men om vi håller oss till processordelen:
• Fixa så sågen går tillbaka automatiskt, är trött på att glömma detta...
• Bygga tilt, något som saknas oerhört mycket, men som inte är så komplicerat att ordna.
• Byta slangarna till steget till 1/2". Sitter 3/8" nu och märker att det stryper en aning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574790 Uppdaterade lite i första inlägget. Info om vinschen och lite om varför KTS stativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574868
1562587682_img_20190708_124841354_hdr.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#574873 Ni är rätt nöjda nu va? 🙂 :-bd

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Avslutat-02  
#574881 Blir som en två greppare. :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574890 Bara bygga körbart bakåt med 😉

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574914
Hema skrev:Ni är rätt nöjda nu va? 🙂 :-bd

För tidigt att säga, men förhoppningsvis. =)) :wink:
vinterrojarn skrev:Blir som en två greppare. :-bd :-bd

Ja det är rätt iakttaget. :grin:
gnisten83 skrev:Bara bygga körbart bakåt med 😉

Om vi väl kan bestämma oss för hur traktorns framtid ska se ut och bestämmer oss för att behålla den så är det inte alls omöjligt. Som du vet är jag väldigt kluven till MB trac, jag både gillar och ogillar dom. Dock inser jag att det krävs en rejäl frontvikt på en konventionell traktor för att det ska bli något så när stabilt... Men 1500 kg i fronten på en 8050 skulle nog bli bra det med. Men så är det ju det där med marktrycket också.


Film:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ss0803  
#574929 Fin film!

Hydraulisk tilt vore inte dumt, som du redan är inne på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).