Öppna kategorin

Vad är detta? Stolpe från SLU

10 inlägg 3360 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är detta? Stolpe från SLU

t4bb3  
#574737 Har denna stolpe på min mark. Vad innebär den?
1562527722_img_20190707_114626.jpg




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574742 Har dom inte gått fram med en linjetaxering då?

Avatar Fallback

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

Brorsan  
#574769 TA traktnummret och ring och fråga.
Olle

Avatar Fallback

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

Amatörhuggare 62  
#574927 Är d inte Riksskogstaxeringen.
Som vart ute?

Avatar Fallback

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

uffejohan  
#574965 Förekommer Riksskogstaxeringen fortfarande??

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

totte  
#574999 Ja.

https://www.slu.se/centrumbildningar-oc ... axeringen/

Avatar Fallback

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

uffejohan  
#575014 Jösses vad det fanns mycket att grotta ner sej i👍

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

Lars Lundqvist SLU  
#575036 Det är en ganska gammal stolpe om man ska tro logotypen. Den ersattes av den nuvarande för i runda slängar 20 år sen.
Riksskogstaxeringen lever i allra högsta grad. Ordet "trakt" betyder i det sammanhanget en samling provytor. En trakt är en kvadratisk "slinga" som inventeringslaget går och längs kvadratens sidor läggs cirkelprovytor ut enligt ett förbestämt schema, och de hinner göra en trakt per dag, om jag minns rätt. Det är alltså en väldigt stor kvadrat...

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

totte  
#575091 1977 var en trakt en kvadrat med 1200 m sida. Kan ju ha ändrats sen dess förstås. Och då fanns det, vad jag minns, inga stolpar eller andra märken som märkte ut trakten i terrängen. Vill minnas att då klarade man flera trakter per dag. Vi stansade sk pennstanskort, hålkort i en bricka med plexiglas med små hål i där man tryckte i en "penna" med en lång metallspets som tryckte ut en förstansad liten rektangel ur kortet.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Stolpe från SLU

Lars Lundqvist SLU  
#575108 1977 hade SLU ingen logotyp eftersom SLU bildades formellt det året. Det var fortfarande Skogshögskolan som drev Rikstaxen.

Min gissning är att stolpen visade startpunkt för en av de permanenta trakterna. De hade man börjat med för 20 år sen men inte för 42 år sen, 1977.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).