lör 06 jul 2019, 16:05#574523Hej
Lyckades hälla i diesel i hydrauloljetanken på min BM400. Tanklocken sitter väldigt nära varandra och var väl lite trött, så det blev fel. Det gick väl i en 8-10 liter. Jag hämtade genast en hävert och tappade ur 10 liter. Fyllde sedan på med mera hydraulolja 2-3 liter. Jag har inte kört kraftuttag eller trepunktsliften. Båda var urkopplade.
Vad skall jag göra? Tömma och byta all olja? Eller kan jag köra trepunkt och kraftuttag?
Mycket tacksam för tips!
Logistik, Transport
Diesel i hydrauloljetanken BM400 Katastrof?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
lör 06 jul 2019, 19:56#574559ska inte vara någon fara alls. ett gammalt "trick" var att ,"späda" motorolja med diesel om man inte hade hydraulolja, på äldre traktorer. i den här du väl också en kombiolja eller kör du ren hydraulolja i den? jag skulle ha kört på men du gör det på egen risk [emoji6]
lör 06 jul 2019, 20:03#574562Det är inget större problem.
Prova och se hur systemet uppför sig.
Anser du att det inte håller trycket eller att det känns olustigt, byt då.
Men jag skulle ha kört, och bytt till hösten.
Gjort ett oljebyte och filter.
Men ingen större skada skedd...
Själv lyckades jag slå i såg kedjeolja i styrservon.....
Prova och se hur systemet uppför sig.
Anser du att det inte håller trycket eller att det känns olustigt, byt då.
Men jag skulle ha kört, och bytt till hösten.
Gjort ett oljebyte och filter.
Men ingen större skada skedd...
Själv lyckades jag slå i såg kedjeolja i styrservon.....
lör 06 jul 2019, 21:32#574570
Det jag kör på är kombiolja så det går kanske?
Arvid0 skrev:ska inte vara någon fara alls. ett gammalt "trick" var att ,"späda" motorolja med diesel om man inte hade hydraulolja, på äldre traktorer. i den här du väl också en kombiolja eller kör du ren hydraulolja i den? jag skulle ha kört på men du gör det på egen risk [emoji6]
Det jag kör på är kombiolja så det går kanske?
TS
lör 06 jul 2019, 21:36#574572
Det känns som att det brukar vara vanligare att man gör tvärt om, i synnerhet om man använder dom där praktiska oljedunkarna med vridbar pip till för att frakta diesel från macken till skogen. Är ju lätt att blanda ihop dunkarna när alla är märkta med hydraulolja
En icke namngiven person i min närhet gjorde just det misstaget och hällde i större delen av en 20-liters dunk hydraulolja i dieseltanken på en gammal skogsmaskin, men den gick utan konstigheter på den blandningen.
Själv var jag ytterst nära att fylla upp min dieselbil med bensin strax efter att jag köpt den, hann typ att trycka in pumphandtaget så pumpen startade, kanske fick i nån liter eller så.
Fyllde upp tanken med rätt bränsle och har rullat 7000 mil sedan dess, så det tycks ha gått vägen.
PelleG skrev:Någon annan som gjort samma tabbe?
Det känns som att det brukar vara vanligare att man gör tvärt om, i synnerhet om man använder dom där praktiska oljedunkarna med vridbar pip till för att frakta diesel från macken till skogen. Är ju lätt att blanda ihop dunkarna när alla är märkta med hydraulolja
En icke namngiven person i min närhet gjorde just det misstaget och hällde i större delen av en 20-liters dunk hydraulolja i dieseltanken på en gammal skogsmaskin, men den gick utan konstigheter på den blandningen.
Själv var jag ytterst nära att fylla upp min dieselbil med bensin strax efter att jag köpt den, hann typ att trycka in pumphandtaget så pumpen startade, kanske fick i nån liter eller så.
Fyllde upp tanken med rätt bränsle och har rullat 7000 mil sedan dess, så det tycks ha gått vägen.
Valmet 901
lör 06 jul 2019, 22:15#574575Räknas det att hälla i 20 L bensin i en diesel bil?.
Det gjorde jag i firmabilen ifjol.😫.
Hade 45 L diesel i tanken innan......
Jag tankade upp det sista med diesel, och ringde en bilverkstad......... Frågade hur jag skulle göra,,, det var bara att köra så mekaniken....det blev för liten % tydligen för att göra skada, men jag kunde ha fått hjärtinfarkt...... Snacka om pinsamt när man berättade det för chefen......
Det gjorde jag i firmabilen ifjol.😫.
Hade 45 L diesel i tanken innan......
Jag tankade upp det sista med diesel, och ringde en bilverkstad......... Frågade hur jag skulle göra,,, det var bara att köra så mekaniken....det blev för liten % tydligen för att göra skada, men jag kunde ha fått hjärtinfarkt...... Snacka om pinsamt när man berättade det för chefen......
sön 07 jul 2019, 09:00#574605Inte bra, sänder länk med allvarsord:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=166394
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=166394
sön 07 jul 2019, 09:16#574607Bm 400? Är det inte samma till växellådan?
Då skulle jag ha bytt ganska snart, men å andra sidan diesel som åker runt en stund rengör ju systemet, häll ur all olja och kör med rengöringsolja. Efter detta så bör systemet vara rent. Men panik skulle jag inte tro att det är.....
Då skulle jag ha bytt ganska snart, men å andra sidan diesel som åker runt en stund rengör ju systemet, häll ur all olja och kör med rengöringsolja. Efter detta så bör systemet vara rent. Men panik skulle jag inte tro att det är.....
sön 07 jul 2019, 09:25#574610
Nej, det är separat olja till hydrauliken och växellådan på 400 liksom de flesta av Volvos traktorer.
vinterrojarn skrev:Bm 400? Är det inte samma till växellådan?
Nej, det är separat olja till hydrauliken och växellådan på 400 liksom de flesta av Volvos traktorer.
sön 07 jul 2019, 09:37#574615På någon av dessa maskiner hade man problem med att diesel kom in i motoroljan och späde den. Varför skulle detta vara annorlunda?.
Att ventiler och annat strular har väl inte med själva dieseln att göra utan möjligen att smuts lossnar pga dieseln..
Att ventiler och annat strular har väl inte med själva dieseln att göra utan möjligen att smuts lossnar pga dieseln..
Annons:
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).