Öppna kategorin

Älgjakt, varg och skador på tall.

47 inlägg 6670 visningar 307 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Samlarn  
#573982
Niking skrev:Som jag skrev tidigare, så skulle jag gladeligen släppa älgtilldelningen fri under ett halvår och slopa den idiotiska fällavgiften.

Fällavgiften lär ju inte öka viljan att skjuta mer, lika lite som att höjd alkoholskatt skulle öka min vilja att supa mer bolagsalkohol.
/Niklas

Och det är fortfarande inte vi längst ner i kedjan som sätter dessa regler. Det finns alltid rötägg i alla samlingar människor och ibland förfasas man över hur ett fåtal "jägare" resonerar det sticker jag inte under stolen med men de flesta jag talat med har en balanserad inställning till att det är en viktig symbios mellan vilt och betestryck för allas väl. Du kanske har fått extra tilldelning av ärkearslen på din mark med tanke på din inställning.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573984 Å så länge vi har kvar den idiotiska älgförvaltningen, så går det ju faktiskt att skjuta älgkorna istället för älgtjurarna. :!:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573986
Samlarn skrev:
Niking skrev:Som jag skrev tidigare, så skulle jag gladeligen släppa älgtilldelningen fri under ett halvår och slopa den idiotiska fällavgiften.

Fällavgiften lär ju inte öka viljan att skjuta mer, lika lite som att höjd alkoholskatt skulle öka min vilja att supa mer bolagsalkohol.
/Niklas

Och det är fortfarande inte vi längst ner i kedjan som sätter dessa regler. Det finns alltid rötägg i alla samlingar människor och ibland förfasas man över hur ett fåtal "jägare" resonerar det sticker jag inte under stolen med men de flesta jag talat med har en balanserad inställning till att det är en viktig symbios mellan vilt och betestryck för allas väl. Du kanske har fått extra tilldelning av ärkearslen på din mark med tanke på din inställning.


Nä, tilldelningen har faktiskt minskat under senare år! En stor skandal, om du frågar mig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Samlarn  
#573987
Niking skrev:Å så länge vi har kvar den idiotiska älgförvaltningen, så går det ju faktiskt att skjuta älgkorna istället för älgtjurarna. :!:
/Niklas

Nja det är ju så att även det är reglerat vad det gäller fördelning på kön och hur många kalvar man får skjuta.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573991
Samlarn skrev:
Niking skrev:Å så länge vi har kvar den idiotiska älgförvaltningen, så går det ju faktiskt att skjuta älgkorna istället för älgtjurarna. :!:
/Niklas

Nja det är ju så att även det är reglerat vad det gäller fördelning på kön och hur många kalvar man får skjuta.


Här talas det bara om 4 kalvar och 4 vuxna i tilldelning (tidigare 5 kalvar och 5 vuxna). Alltså är det valfritt att skjuta vuxna tjurar eller vuxna kor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

halvproffs  
#573992 Här är det också reglerat med vuxna. Har vi tex 5 vuxna så blir det 3tjurar och 2 kor och tvärtom nästa år. Skulle tro att det är så hos dig också annars blir nog stammen fel könsfördelad till slut.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Samlarn  
#573993
Niking skrev:
Samlarn skrev:
Niking skrev:Å så länge vi har kvar den idiotiska älgförvaltningen, så går det ju faktiskt att skjuta älgkorna istället för älgtjurarna. :!:
/Niklas

Nja det är ju så att även det är reglerat vad det gäller fördelning på kön och hur många kalvar man får skjuta.


Här talas det bara om 4 kalvar och 4 vuxna i tilldelning (tidigare 5 kalvar och 5 vuxna). Alltså är det valfritt att skjuta vuxna tjurar eller vuxna kor.
/Niklas

Vi har haft 50/50 ko och tjur och så är det över hela ÄSOt på ca 110000 ha.
Här har vi under många år haft varg som gjort att tilldelningen mer än halverats men vi har fått livskraftig stam, slaktvikter på de största kalvarna har varit över 90 kg flera gånger så här har naturen skött sitt och naturliga urvalet har gallrat bort svaga älgar. Baksidan är väl att antalet jägare i vår klubb nästan halverats då få vill jaga på vargmarker så du kan få några vargar härifrån som förvaltare på dina marker om du tror det skulle gynna ditt skogsbruk. Väldigt få saker är svarta eller vita har jag lärt mig.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574018 Personligen inget emot rovdjur på mina marker, särskilt inte sådana som håller nere klövviltet. För viktigast är att få ner klövviltet ordentligt, så att det går att få upp vettiga bestånd av tall och löv.

En del grannar skulle dock bli mindre glada för rovdjur, om jag känner dem rätt.

F.ö. vore det inte vem om det blev ett underskott på hondjur, ty då blir det ju inte så mycket kalvar. Å de kalvar som då föds, kan ju i gengäld bli betydligt kraftigare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Alvarsson  
#574055 Att få ner klövviltstammen är den särklass viktigaste åtgärden vi kan göra för ökad tillväxt och lönsamhet i svenska skogsbruket! Att vi inte orkar ta tag i denna fråga är ett underbetyg till ALLA!

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574058 Det tar lika lång tid att skjuta ner och bygga upp en älgstam på samma tid det tar en tall att komma i älgsäker höjd. Så skjut ner stammen där det är förmycket och blir det för hårt låt bli å jaga ett-två år så är stammen stark igen älgen föder 1-2 kalvar så den svarar snabbt utan jakt. Borde inte vara så svårt. Vissa lag håller sina älgkor så heliga att man kan misstänka att det är något religöst.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

husqvarna_med_sthil  
#574064 Den här tråden är ett lysande exempel på att lösningen är svår att nå. Vi vägrar närma oss varandra utan använder energin till att hålla sin ståndpunkt ända in i kaklet. De fiender som jobbar för att ödelägga både skogsbruk och jakt håller samman och resultaten kan väl inte ha undgått någon. På vissa ställen är jakten med hund ruinerad och älgskadorna har blivit och blir en allt högre kostnadspost...

Nej vi behöver ta varandra i hand, gå varandra till mötes, samarbete och jobba tillsammans, fienden är den samma. Det finns ju en del rätt stora skillnader. Bara att se till vilka risker och pengar en skogsägare går in med i jämförelse med en älgjägare, samt att det faktiskt är skogsägaren som äger jakträtten. Faktiska omständigheter måste accepteras på samma sätt som att förstå att älgjakten blir svår att genomdriva i norr utan hundar och drivna jägare som håller med dessa år ut och in.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

halvproffs  
#574068 Kan bara tala för Gävle södra jvk. På 80-taet när det var överstora stammar på älg och stora skador på skogen så fick vi tilldelningen av Länsstyrelsen och även när vi sköt fullt så gick det inte att få mer i tilldelning.

Några år senare fick Gävle s jvk rätt att dela ut tilldelningen själv och stammen sköts ner till ca hälften.
Då kom dråpslaget; Tjernobyl, få ville jaga än mindre skjuta och äta älgarna.
Numeräret ökade igen rejält så också skadorna på skogen. Efter något år så hade allt lugnat sig och vi sköt ner stammen till lämplig nivå och har hållt den där sedan dess. Vi har en avskjutning som är ca 1/3 motför när den var som störst. Har aldrig varit några problem att få med jägarna på detta.

35 år senare är det svårt att se några älgskador nu efter gallringar som gjorts men kvaliteten har ju blivit lidande när bestånden inte varit lika täta.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

isteskog  
#574075 Kloka ord från Husqvarnan! 👍

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574079 Första gången jag var och tittade på fastigheten jag nu bebor för 5,5 år sedan var det kopiöst mycket vargspår och skitar med krossat ben i.
Samtidigt var där ett självföryngrat tallhygge på 5-6 ha som såg otroligt bra ut.
Första vintern jag bodde här så sköts en varghanne nästan i byn och reviret splittrades, efter det har älgen återkommit men mina tallar har mestadels nått över kritisk höjd.

Förförra sommaren röjdes tallföryngringen och där fanns gott om stammar att välja på.
Någon enstaka bryts sönder varje vinter men absolut övervägande så betas nu sidoskott.
Jag är helt ointresserad av jakt och måste faktiskt berömma vargen för vad den presterade i skogen under några år.

På en mindre fastighet jag äger i närheten försöker jag plantera tall, men det verkar numera omöjligt att lyckas med.
Där är det som att älgen (eller rådjur?) går i mina spår och drar upp plantorna. I år var tallen conniflexbehandlade, förhoppningsvis är det lite kärvare i käften.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

isteskog  
#574082 Det är nog rådjuren som drar upp/betar planten. Har samma problem hos mig! 😤

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).