Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

288 inlägg 180678 visningar 52 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#573969Trist att några dog, men tror inte att det var värmen.
Dom älskar värme, och mina stod hela förra sommaren i den tropiska värmen som var då.
Kanske övervattning? Om du har vattnat extremt mycket.
Mina fick i slutet av förra sommaren vatten varannan dag, ca 10 min med rotvattnare, då hade värmen varat länge.
I början fick dom ca 2 gånger i veckan.

Så här ser mina ut i år.
Då jag inte klippte ner dom i vintras så verkar dom anta en buskliknande form, mycket mindre blad?
Är nyfiken på hur dom kommer att växa nästa sommar, då jag kommer att klippa ner dom helt i vinter.

boksson  
#573971De visad svag tillväxt efter frosten så det var väl inte några högoddsare direkt. Men men. Vattning två ggr i veckan ca 5 liter per gång.

Kanske dåligt med näring för dina, läste att du har sandig jord och därmed mer permeabel dvs att ev gödning inte stannar kvar så länge. Sen gillar de inte klor.

Användarvisningsbild

NizzeL  
#573981Ja, gödingen är inte så bra, har köpt tomatgödning nu som jag ska testa med.
Vad menar du med klor?

boksson  
#573995De ska tydligen vara känsliga för klor i gödning. Vet inte på vilket sätt men troligen med hämmad tillväxt.
Finns NPK utan klor som ges till grönsaker, bärbuskar och fruktträd bla.

Användarvisningsbild

NizzeL  
#573998Ok, ska kolla det.
Tack för tipset

Användarvisningsbild

Gustav1  
#574046Plantorna har växt väldigt långsamt i början men börjar nu ta fart.

1562108524_img_20190702_201207.jpg
1562108524_img_20190702_201238.jpg
1562108524_img_20190702_201242.jpg

boksson  
#574053Ser riktigt bra ut det där 👍 . Hur hög är den?

Användarvisningsbild

Gustav1  
#574072Ca 25 cm.

boksson  
#576926Nya 14 dagar har gått sedan sist.
Alla plantorna har växt, men olika mycket. Bäst har min rehabplanta som fick stå hemma pga bruten topp men aldrig frös ner och som planterades ut senare än de andra.
Resterande som frös i maj har nu börjat växa på rätt bra men än så länge mest på bredden. Verkar vara en kritisk gräns för hur stor bladyta de behöver innan de växer till på höjden.

Användarvisningsbild

Gustav1  
#577002Ca 2v sen förra bilderna. Plantorna växer inte mycket på höjden. Bladen och stammen har växt en hel del.

torbjorn_2150  
1563567557_paulownia.jpg
Jag har ca 15-18 plantor ungeför som dessa. Har varit lite lat med gödning, och vatten så plantorna har slokat då, och då. Min plan är ju att övervintra nästan alla i kruka i drivbänk. Sedan är jag i valet, och kvalet om jag skall kapa stammarna. Några är så krokiga att det ger sig själv, men kanske inte alla. Någonting äter av bladen så några ser inte alls snygga ut, men tycks klara sej.

boksson  
#577346Var ute och mätte höjden på plantorna i dag. 2 st på 50 cm och resterande på 25-30 cm.

boksson  
#579235Snart 2 veckor sedan sist.
Plantorna växer. Några har ökat med 10-13 cm sedan 21/7 medan någon enstaka står still. Huvudelen har ökat i höjd om ca 5 cm. Den största är nu ca 65 cm och den lägsta 25cm. S
Säsongens sista giva NPK om 400g/träd gavs i måndags då smhi lovat regn på tisdagen, det blev 30 mm. Givan lades i en ring ca 40 cm från stammen. Jag räknar med att rotsystemet har ökat i omfång. Får se framöver om det blir någon respons på givan eller om jag brännt rötterna av för mycket NPK. Uppföljning kommer...
Kan tillägga att bilderna är på samma plantor som för 2 veckor sedan.

Användarvisningsbild

NizzeL  
#579262Gav bort några plantor till en kompis förra sommaren, som han satte ut i trädgården.
Det här är det största av dom nu.
Det enda han har gjort är att vattna varannan dag, och ibland har han kissat i kannan. (Guldvatten)

norrskog  
#579898vårt kiss skulle man ta tillvara på mer helt klart. Vansinne att bara spola bort det med ca 4 liter vatten var gång.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).