SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är resultatet

68 inlägg 25775 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

johan eriksson  
#573617
Orsa skrev:Skulle det bli bra med batteripack på ryggen, 5-7 kg sådär och sen en kabel till elsågen?


Har funnits ett tag hos Pellenc, testade för några år sedan och det funkade faktiskt över förväntan, möjligen att det kan vara lite störande vid kvistning, men inget jag led av med min dåliga teknik. Jag kvistar så långsamt så jag han parera var sladden var. Skillnad är det nog på de som har bra tempo i det momentet.

https://stadspark.se/om-pellenc/

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573621
johan eriksson skrev:
Orsa skrev:Skulle det bli bra med batteripack på ryggen, 5-7 kg sådär och sen en kabel till elsågen?


Har funnits ett tag hos Pellenc, testade för några år sedan och det funkade faktiskt över förväntan, möjligen att det kan vara lite störande vid kvistning, men inget jag led av med min dåliga teknik. Jag kvistar så långsamt så jag han parera var sladden var. Skillnad är det nog på de som har bra tempo i det momentet.

https://stadspark.se/om-pellenc/


Jo pellenc är bra prylar. Jag klipper häck med den. Det gäller o hålla reda på sladden. Har lyckats komma åt den så jag behövt o byta.

I vissa lägen när jag klipper sidorna (snett inåt bakåt bakom gravstenarna). Så får jag vira sladden om handleden. Men annars har man inte ont av den.

Det finns karborreöglor som håller sladden så man kan justera hur mycket som hänger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

JensSkoog  
#573626
Hema skrev:Hmm 🤔

Men hypotetiskt om man tänkt skaffa tre sågar om ena valet blir 500i:n, vilka andra två inom Stihl tycker ni kompletterar 500i:n (201 & 261 eller 241 & 362)?

Den dan jag blir så galen i huvudet mitt att jag slänger 15K (norska) (17K Svenska) i bordet och hämtar hem en MS500i, så skulle jag nog behålla min MS241 (med handtagsvarme) och min MS200 (gammal och go). :wink:

Nu har jag ju klämd på 500i, och den är säkert bra, men jag behöver den inte, och jag skulle väl gärna väntat ett par år innan jag köpte något så innovativt. Om min MS361 skulle ta kvällen, så vil det väl luta åt en MS462, men det blir väl bara med att dregla över den i affären. Jag är för gammal och stel till att jag ska hämta ur möjligheterna som så starka proffsågar bjuder på :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573631 Hema, det är väl uppenbart att du behöver alla fyra sågarna. :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

fs480  
#573786 261 och 201

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Richard B  
#573802 Intressant att en del tror att insprutningsmotorer som anpassar bränsle baserat på temperatur och belastning etc, att det skulle förbruka mer bränsle än förgasarmotorer som har ett konstant tryck och struntar i omständigheter. Det borde i sånna fall finns nya bilar med förgasarmotorer för dom som är mån om miljön.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Avslutat-02  
#573803 Du har en poäng där... En stor poäng.
Men säg det inte högt för då kanske någon kommer och tycker det ska vara miljöskatt på sågen.
:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573858 Vill man ha brum kostar det bränsle. Energin kommer inte ifrån luft och ska det hända nåt går det åt mer än luft.
Det finns ju elbilar för de som tror sig värna om miljön.
Det finns gamla bilar för de som verkligen gör nåt för miljön.
Att byta in sin gamla 945a mot en ny bil är ren katastrof om man ser till konsekvensen av att bygga en bil jämfört med att köra den man har.
Den man har kan förbruka en hel del soppa för att komma fatt i miljöbelastningen från att göra en bil.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Williamm  
#586518
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Absolut, men det är Stihl som har programmerat just denna connector så jag kunde inte tanka ur den någon info. Men rapport kommer från Stihl och då återkommer jag här i tråden.


hej
Har Stihl komit med någon raport om driftstimmar ?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590957 Jag kan förstå att man kan tycka den är överdyr. Vi tvekade länge innan vi slog till. För ett företag som vårt så kostar den ett gårdsträd mer än en stor "vanlig" såg. Priset är inte så avskräckande i det perspektivet.
Det som slog över var dels den här tråden men också ett uppdrag vi fick. Där ska vi gallra ut 2 Ha medelgrov till grov/övergrov granskog. Vi hade ingenting större än 550 så det behövdes en rejälare.
Vi tror också att sågen är mer "framtidssäker" för nya bränslen än en förgasarsåg. Men det återstår förstås att se.
Sen finns förstås min personliga glädje i nya tekniska ting med i spelet :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Hepo  
#591004 hej tror 500 har bättre effekt vikförhållande än Husqvarna 560. 1 hk på 9 hekto har 500.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Hema  
#591148 Ska man ha större än 70cc, så verkar Stihl 500i va det självklara valet. Konstigt att Hva inte haft längre framförhållning. Känns lite som om de nu står med rumpan bar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

guhra  
#591205 Med 500i känns det som Stihl har lyckats väldigt bra med marknadsföringen, nått oerhört hypat.
Varför skulle 500i vara ett självklart val över 462 eller 572?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591260 I 70cc klass är de nog vettigt o ta med 500i.
Men ska man ha större såg o svärdslängder tror jag nog mer på större såg med mer cc.
De ersätter inte 80-100cc sågarna.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums långtidstest av Stihl MS 500i, här är result

Hema  
#591327
Mange skrev:I 70cc klass är de nog vettigt o ta med 500i.
Men ska man ha större såg o svärdslängder tror jag nog mer på större såg med mer cc.
De ersätter inte 80-100cc sågarna.

Men 500i är på 80cc, därför skrev jag över 70cc.

Kan man tänka sig en MS500i utan handtagsvärme, finns det i Europa för runt 13-14.000:- att hitta.

Hade jag inte lyssnat på dina välord över 390:n, (köpte en, när tillfälle gavs) så kanske jag hade bytt märke. 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).