Skogsnyheter

SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

48 inlägg 7356 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Avslutat-02  
#573438 Nja det tror jag att jag lägger åt sidan.
Men då får jag iallafall en överblick på skogen och inser klart att, dessa skogar inte för detta året är något hot.

Men de kommer att bli.....
De har mycket pengar att lägga på, billig arbetskraft och de kapital som blir över i från deras agenda, kommer de använda till att köpa mer skog, och trycka ner marknaden här hemma.....🤔

Elmia
Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573442
vinterrojarn skrev:Okej, 10.000 aktiva gånger?
Vad är generellt normal stor fastighet i genomsnitt på forumet? 10 ha?

Och hur mycket av den skogen är avverkningsbar?

50%?

Jag räknar så här. Hälften äger skog. Den skogen depå forumet har är något mindre än medel. Om jag minns rätt är medel fastighet för Sverige ca 65 ha och i södra Sverige ca 45 ha. Där jag huserar är Sävsjö kommun 40ha Vetlanda 50 ha och Eksjö 60 ha. Detta gör att jag räknar på ca 20-25 ha för de som är medlemmar.
Jag kan ha fel o alla är vedeldare med egen motorsåg. Detta är hur jag räknar. Vi är ca 43000 medlemmar på sfo så vi är en betydande rörelse som både de som köper virke och natur sidan har koll på.

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Avslutat-02  
#573443 Försöker få en jämförbar bild....,🤔

Är lite konspiratoriskt och cynisk...
Men jag tror att bolagen har hittat sin guldklimp där borta och nu täljer de guld med Mora kniv....

Nä, men vi är förbi seglade..... Vänta bara....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).