Verkstan

Rengöring av hydraulslang invändigt

45 inlägg 22453 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rengöring av hydraulslang invändigt

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53051 Hej,hur gör ni eller er servicelämnare när ni rengör hydraulslangarna invändigt innan pressning (för det gör ni väl :?: )
Vi använder slangsax opp till 3/4 tum (trots att experterna avråder),men det är entums som är svåra att rengöra,nu putsar vi vad vi kan,sedan tryckluft o diesel och sist hydraulolja att rinna igenom,men det är ganska omständigt så nåt smartare vore önskvärt.
Den där kappluggen verkar intressant,har nån nå erfarenhet :?:,ev. andra system :?:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53063 Många som jag vet om gör inget. dom kapar med slang kap och sen pressar.

En del kapar och skjuter dom sen med dom här avlånga skummgummi bollarna funkar säkert.

En del andra kör endast med ett blås med tryckluften i slangen.

ska jag själv gissa lite om vad jag tycker så jo det räcker med ett rejält blås med tryckluften i slangen.

Det är viktigare att plugga slangen efter pressning för det är då den stora risken finns att få in skit i slangen om ändarna inte pluggas.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53068 här blåser den som gör slangen efter pressning, sen sätter han skydds plast i ändarna. typ krympslang....

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53119 hej "simba" , vi pressar inga slangar själva , och därav landar vi på en annan sida i denna disskution ;) , många och oftast "stressiga" slangbyten sker genom att den trasiga slangen skruvas loss från den koppling den sitter på HELT UTAN FÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER !! , och redan där har vi problemet , ;) .. oftast finns en salig blandning av damm , olja , barr , bark , och andra otrevliga saker .... så min åsikt är att den som fuskar med att göra rent runt kopplingen innan demontering .. får helt enkelt skylla sig själv B-) , jag kör numera med HYDROSCAND .. och det har inte varit några problem ,

ett tips är att ha ett par burkar "brake cleaner" liggande i maskinen / er ..och helt enkelt spruta ren kopplingarna före demontering , gärna torka med papper före ... för det är sällan det finns smuts i den nya slangen ;)

det är nog mest "mekanikern" / slangbytaren det hänger på , och för den som kapar och pressar själv så gäller nog minst två "skott med svampplugg" efter slangkapet :geek:

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53160 Orsaken till att jag starta den här tråden var att en tryckslang till aggregatet på 758 gick när den var ca 1 år (nångång -99)
En slang gjord hos en lokal verkstad och första kapet så kärva sågmotorstyrningen,opp med ventilen o där satt en liten svart "metallbit" i sliden,en solklar rest från slangkapningen.
Efter det börja vi kolla slangarna invändigt,tom nya på rulle kan va skitiga invärtes 😡
Sen har du rätt "spindeln",det slarvas vid montering o spec. om man har en vacuumpump igång blir det ännu värre,för den suger ju in skiten.
Att skjuta en plugg EFTER pressning förstår jag inte vitsen med,då fastnar ju skiten i kanten mellan nippel o slang
Enbart tryckluft anser jag är för lite eftersom slagget från kapningen "vulkaniserar"fast inne i slangen
Nej,jag anser att renlighetskravet bör höjas hela vägen,jag har tex ännu inte sett nån "yrkesverkstad" rengöra invändigt,så härefter gör vi alla slangar själva :D
En returslang är kanske lite lindrigare eftersom då går ju oljan via filter till tank.men typ en tryckslang på kran så har man all skit i aggregatventilen
Kappluggen kan va en lösning :mrgreen:

Är jag nojig eller :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53191 hej Simba! .. naturligtvis ska ju kappluggen skjutas igenom den nykapade slangen , d.v.s innan kopplingar i denna "slås fast / monteras " ... men det känns ändå lite väl långsökt att säga att t.e.x Hydroscand säljer en slang över disk som innehåller "skit" / föroreningar , och kanske kan det vara läge att pressa slang själv? ... men om man funderar lite i ekonomiska termer , och även detta med föroreningar .... så väljer jag nog hellre att ha slangar i lager , än att hålla på och j-vlas själv :geek: ... och dessutom kan du ICKE reklamera din "egenpressade" slang ... så jag är lite tjurig och tror på proffsen i branschen 8) .. och säger igen ATT : i princip all "dynga" kommer vid slangbyte .. och håller med om att en vaacumpump inte alltid är så smart att starta , beroende på slang ;)

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

totte  
#53195
Är jag nojig eller :?:


Nja, ett lagom mått av noja är ytterst hälsosamt när man har med såna saker att göra. Och kom ihåg, även den som har paranoja kan ha verkliga fiender 8)

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53200
totte skrev:
Är jag nojig eller :?:


Nja, ett lagom mått av noja är ytterst hälsosamt när man har med såna saker att göra. Och kom ihåg, även den som har paranoja kan ha verkliga fiender 8)


som sagt är nog en lagom nivå av "noja" på sin plats .. och "totte" / "simba" kan vara lugna , jag har redan fått "mitt för dagen" ..d.v.s ett minst sagt sannolikt turbohaveri på en bmw 320d -03 😡

skadeglädjen är kanske den enda sanna glädjen ? =)) .. (hör ju icke hit , men kan dock ha med föroreningar att göra) ;)

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

frasse  
#57267 Kappluggen är lösningen.I en ny slang vill man väl inte sprida skiten,vilket man gör när man blåser med eller utan skumpropp.Men,oljan kanske ni fyller på direkt i tank oxå,utan att passera något filter??? :?:
Simba skrev:Orsaken till att jag starta den här tråden var att en tryckslang till aggregatet på 758 gick när den var ca 1 år (nångång -99)
En slang gjord hos en lokal verkstad och första kapet så kärva sågmotorstyrningen,opp med ventilen o där satt en liten svart "metallbit" i sliden,en solklar rest från slangkapningen.
Efter det börja vi kolla slangarna invändigt,tom nya på rulle kan va skitiga invärtes 😡
Sen har du rätt "spindeln",det slarvas vid montering o spec. om man har en vacuumpump igång blir det ännu värre,för den suger ju in skiten.
Att skjuta en plugg EFTER pressning förstår jag inte vitsen med,då fastnar ju skiten i kanten mellan nippel o slang
Enbart tryckluft anser jag är för lite eftersom slagget från kapningen "vulkaniserar"fast inne i slangen
Nej,jag anser att renlighetskravet bör höjas hela vägen,jag har tex ännu inte sett nån "yrkesverkstad" rengöra invändigt,så härefter gör vi alla slangar själva :D
En returslang är kanske lite lindrigare eftersom då går ju oljan via filter till tank.men typ en tryckslang på kran så har man all skit i aggregatventilen
Kappluggen kan va en lösning :mrgreen:

Är jag nojig eller :?:

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57335 jag undrar hur "frasse" fyller på sin hydraulolja ?

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Knegarn  
#57343 jag tror faktiskt att hydroscand fullkomligt skiter i att putsa det minsta ur slangen innuti efter kapning med maskin, jag har själv jobbat på hydraulverkstad (dock en mindre) men vi hade sällan för vana att putsa nått vidare mycket innuti efter kapning.
Ibland blåstes det med tryckluft med inte alltid.
Lite mer noga är jag med slangarna jag pressar åt egna maskiner! (jag pressar allt själv när jag är nere på hydraulverkstan iom. att jag har jobbat där och kan alla kopplingar och pressmått mm)
överlag tycker jag att kvaliten och servicen blir sämre på större verkstäder, fråga nästa gång du är inne på hydroscand hur dom rengör inne i slangen spindeln.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57352
Knegarn skrev:jag tror faktiskt att hydroscand fullkomligt skiter i att putsa det minsta ur slangen innuti efter kapning med maskin, jag har själv jobbat på hydraulverkstad (dock en mindre) men vi hade sällan för vana att putsa nått vidare mycket innuti efter kapning.
Ibland blåstes det med tryckluft med inte alltid.
Lite mer noga är jag med slangarna jag pressar åt egna maskiner! (jag pressar allt själv när jag är nere på hydraulverkstan iom. att jag har jobbat där och kan alla kopplingar och pressmått mm)
överlag tycker jag att kvaliten och servicen blir sämre på större verkstäder, fråga nästa gång du är inne på hydroscand hur dom rengör inne i slangen spindeln.


naturligtvis har du jobbat på hydroscand .. och kan alla pressmått o.s.v ... men jag kan inget annat göra än att tycka mkt. bra om
deras filial i just S-vall .. och jag kan ströva fritt i lokalerna och se hur alla moment går till väga .. och jag kan inte klaga !

om man säger så här: sedan jag valde just hydroscand som min "slangpressare" så har jag aldrig haft några problem med läckor eller föroreningar

sedan måste jag ju ifrågasätta hela din tankegång med just kritiken mot hydroscand ...och om du pressar dina slangar själv , med deras utrustning, och i deras verkstad gäller garantierna då ???

jag "harvar nog vidare" med denna hydraulikleverantör :-) för dom gör tydligen aldrig fel HÄR :-bd

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57362 När jag satt i timmerbilen så var sånt här inte noga, det värsta runt slangen skrapade man bort när man bytte, annars bara av med den gamla och på med den nya.

I verkstan vi hade så pressade vår mekaniker alla slangar själv och de blev alltid kanon, har inte haft några problem förutom när man själv orsakat slangbrottet :D

Men det är klart, att få in en massa skit i kranens system är ju inte så skoj/bra.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Knegarn  
#57375
"spindeln" skrev:
Knegarn skrev:jag tror faktiskt att hydroscand fullkomligt skiter i att putsa det minsta ur slangen innuti efter kapning med maskin, jag har själv jobbat på hydraulverkstad (dock en mindre) men vi hade sällan för vana att putsa nått vidare mycket innuti efter kapning.
Ibland blåstes det med tryckluft med inte alltid.
Lite mer noga är jag med slangarna jag pressar åt egna maskiner! (jag pressar allt själv när jag är nere på hydraulverkstan iom. att jag har jobbat där och kan alla kopplingar och pressmått mm)
överlag tycker jag att kvaliten och servicen blir sämre på större verkstäder, fråga nästa gång du är inne på hydroscand hur dom rengör inne i slangen spindeln.


naturligtvis har du jobbat på hydroscand .. och kan alla pressmått o.s.v ... men jag kan inget annat göra än att tycka mkt. bra om
deras filial i just S-vall .. och jag kan ströva fritt i lokalerna och se hur alla moment går till väga .. och jag kan inte klaga !

om man säger så här: sedan jag valde just hydroscand som min "slangpressare" så har jag aldrig haft några problem med läckor eller föroreningar

sedan måste jag ju ifrågasätta hela din tankegång med just kritiken mot hydroscand ...och om du pressar dina slangar själv , med deras utrustning, och i deras verkstad gäller garantierna då ???

jag "harvar nog vidare" med denna hydraulikleverantör :-) för dom gör tydligen aldrig fel HÄR :-bd
nej alltså jag har jobbat några år på en mindre hydraulverkstad inte hydroscand! Ok må så vara att dom är väldigt noga osv. där. Det jag menar är att det fuskas ganska mycket överlag på alla verkstäder med just putsandet av dammet och skräpet som uppstår vid kapning med maskin. Jag vet heller inte vilket som är det bästa systemet för att få rent innuti! Simbas system är ju verkligen gediget annat kan man inte säga. varken john-hydro eller wikro här uppe är så noga som simba, det vet jag.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57400
Knegarn skrev:
"spindeln" skrev:
Knegarn skrev:jag tror faktiskt att hydroscand fullkomligt skiter i att putsa det minsta ur slangen innuti efter kapning med maskin, jag har själv jobbat på hydraulverkstad (dock en mindre) men vi hade sällan för vana att putsa nått vidare mycket innuti efter kapning.
Ibland blåstes det med tryckluft med inte alltid.
Lite mer noga är jag med slangarna jag pressar åt egna maskiner! (jag pressar allt själv när jag är nere på hydraulverkstan iom. att jag har jobbat där och kan alla kopplingar och pressmått mm)
överlag tycker jag att kvaliten och servicen blir sämre på större verkstäder, fråga nästa gång du är inne på hydroscand hur dom rengör inne i slangen spindeln.


naturligtvis har du jobbat på hydroscand .. och kan alla pressmått o.s.v ... men jag kan inget annat göra än att tycka mkt. bra om
deras filial i just S-vall .. och jag kan ströva fritt i lokalerna och se hur alla moment går till väga .. och jag kan inte klaga !

om man säger så här: sedan jag valde just hydroscand som min "slangpressare" så har jag aldrig haft några problem med läckor eller föroreningar

sedan måste jag ju ifrågasätta hela din tankegång med just kritiken mot hydroscand ...och om du pressar dina slangar själv , med deras utrustning, och i deras verkstad gäller garantierna då ???

jag "harvar nog vidare" med denna hydraulikleverantör :-) för dom gör tydligen aldrig fel HÄR :-bd
nej alltså jag har jobbat några år på en mindre hydraulverkstad inte hydroscand! Ok må så vara att dom är väldigt noga osv. där. Det jag menar är att det fuskas ganska mycket överlag på alla verkstäder med just putsandet av dammet och skräpet som uppstår vid kapning med maskin. Jag vet heller inte vilket som är det bästa systemet för att få rent innuti! Simbas system är ju verkligen gediget annat kan man inte säga. varken john-hydro eller wikro här uppe är så noga som simba, det vet jag.


okej ! ..och att just simba har en bästa systemet gör mig inte förvånad ;) just denne man vet värdet av hydraulisk hygien :-bd ..( och nog kan det fuskas ..men här i s-vall är det bra killar ..men ibland följer man med och bevakar processen :))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).