Vedmaskiner, flishuggar

Liten Palax på nätauktion.

17 inlägg 6424 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Liten Palax på nätauktion.

axwell  
#573007https://www.blocket.se/vasternorrland/V ... m?ca=4&w=1

Tänkte tidigare lägga bud på på den här, "kan ju inte bli så dyr med max 27 cm dia och inget inmatningsband".
Visserligen en inmatningsrulle före kapstället och en 6-delskniv på köpet.

Slutade på 29000 kr + moms, begärt pris inte uppnått !

Är det bara jag som tycker att en sån begränsad maskin inte kan vara värd ens 29000 + moms ?

TS
Användarvisningsbild

Re: Liten Palax på nätauktion.

Vardon  
#573015Netauktioner gäller det att veta vad man själv vill betala för något och komma ihåg att sluta där.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#573109så jädra less på auktioner som inte är auktioner.

man får väl för tusan sätta ut reservationspriset isåfall!

jag skriver alltid "EJ klaravig EJ auktion" i min sökruta på blocket... då plockar den bort alla auktioner :-bd

Avslutat-02  
#573111Bjuder inte en på auktioner längre, för folk är så avundsjuka och missunnande.

Allt blir för dyrt emot marknadsvärde..

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573120För några veckor sedan ämnade jag bjuda på limträ och en trave 12 st 21 mm plywood. Plywooden benämndes som 2:a sort.
Jag åkte och tittade på partiet och allt var grått, påverkat av väder och vind men plywooden var bandad på pall. Jag tänkte att halva nypriset för prima var lämpligt högsta bud.....nästan väl högt, men men.
Plywooden inklusive 20% provesion, 20 kr slagavgift och moms blev att kosta 5 kr mer per st än Bauhaus prima skivor :???:
Vad är det med folk?

Avslutat-02  
#573124De är lite smått okunniga och beter sig som apor, vid datorn på nät auktioner.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#573127det är väl detta autionssajterna vill... därför har de ett hemligt reservationspris så inget blir billigt

Avslutat-02  
#573136Ja tyvärr.
Men de tjänar pengar på andras okunskap.

Men vem gör inte det?

Blivande snickare  
vinterrojarn skrev:Ja tyvärr.

Men vem gör inte det?

En ärlig.

Avslutat-02  
#573310Japp, men hur många är det som är det?

Inte många tyvärr.
Är som jag alltid sagt, en ärlig och pålitlig försäljare är mycket mer framgångsrik än en lurig och bedragande.

Blivande snickare  
#573317Jag får inte grepp om dig. I en tråd hyllar du din egen otroliga arbetsmoral och ärlighet bara för att i följande skriva så här:
vinterrojarn skrev:Ja tyvärr.

Men vem gör inte det?

Märker du inte sånt här själv?

Avslutat-02  
#573321Alla tjänar vi pengar på någons okunskap, eller hur?

Oavsett yrke eller utövning, alla har inte den kunskapen, som någon annan har.

Det man kan göra som säljare är att vara tydlig, rak, ärlig, pålitlig.

Försöker du mena att du aldrig har haft något sådant i ditt yrkesutövande?

Hantverkare är det som de flesta klagar på till konsumentombudsmannen och liknande över.

Om kunden inte förstått/förstår allt blir det problem/konflikter.

Sedan kanske jag kan ha skrivit om min moral, men det är min moral och inte den generella moralen som finns inom det yrket.

Jag kan bara se till hur jag agerar och hur tydligt jag sköter affärer/ lagningar.

Jag är tydlig, skriver ner allt på papper.
Låter kunden se det som händer, meddelar kunden när något är fel.
Jag lagar inget utan godkännande.
Jag säljer inget utan att ha, gått igenom vara både med kunden och själv.
Jag vill veta innan försäljning hur pass mycket kunden vet om varan, vilken kunskap kunden har, erfarenhet.

Om kunden har t,ex dokumentation och avlagda prov på röjsågar,motorsågar, och jag får reda på det, så vet jag ju då att kunden har god kunskap om dessa maskiner.

Mitt inlägg om att man tjänar pengar på andras okunskap, och vem gör inte det.

Är en riktig åsikt: kolla på hur bankerna agerar?, Får du full insyn vid förhandlingar med dem?, Nä knappast.

Hantverkaren som gör ett litet fusk, och täcker över det, så det inte syns.
Kunden har ingen insyn, eller kunskap.
Tjänar han/ hon inte pengar på dennes okunskap? Nja kanske mer på dess oärlighet, men det där vet du lika bra som jag. Kolla bara på fuskbyggarna på tv...

Okunskap,oärlighet, oavsett så är det inte schysst.

Menade inget illa eller krypiskt med mitt inlägg utan rent generellt.

Användarvisningsbild

ananders  
#573322Jag har fått för mig att det är säljaren som sätter reservationspriset. Det är ju trots allt på dennes uppdrag auktionsfirman jobbar.

Hema  
#573324Med tanke på att vi har många spelmissbrukare, är det väl inte konstigt att budgivningarna drar iväg. Har upplevt samma sa på fysiska auktioner. Halva grejen verkar vara att vinna auktionen... (tävlingsinstinkt eller något)

Hema  
ananders skrev:Jag har fått för mig att det är säljaren som sätter reservationspriset. Det är ju trots allt på dennes uppdrag auktionsfirman jobbar.

På klaravik var det så på en grej jag ville ha, men ingen bjöd på. Säljen krävde ett högre bud.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).