Skogsmiljö och Trädlära

Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

72 inlägg 23320 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#569141 Kvällens tömning gav endast en knapp dl gbb. Det borde betyda att huvudsvärmningen är över eller att feromonet har förlorat effekten. Nytt feromon applicerat i fällorna och väderprognosen lovar några riktigt varma dagar, blir intressant att se resultatet vid nästa tömning.
Från andrahandsuppgifter jag fick ta del av idag så har ett par fastigheter några byar bort kontrollerats med barkborrehund under lördagen, hundarna markerade måttligt med angrepp på fastigheterna, markägaren hade bedömt det till knappt halva volymen jämfört med de gbb-angrepp han hade upparbetat under förra säsongen.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

JoGaGu  
#569219 Hei Håkan A!:
Både i NO & SE er det klart at 1 dl. GBB-fangst er ca. 4-5.000 stk. (Dette er igjen det antall
GBB som er tilstrekkelig for å drepe et friskt grantre - selv om det har tilstrekkelig kvae/
kåda fra starten...)

Blir innborringer/angrepene REDUSERT ifm. kaldt vær, fellefangst, hugging/utkjøring etc.
så kan trær overleve med t.ex. 2-3.000 innborringer. Noe å tenke på...?


Igjen må jeg få presisere at det er STOR forskjell på LEVETIDEN til ulike feromon-merker/
typer som tilbys på det svenske markedet! "Phero-X-Lure IT! (Produsert i Amerika av en
av verdens beste(!) spesial-produsenter av feromoner, som har over 500 ulike typer
feromoner, for de aller fleste typer insekter, for både Landbruks og Skogbruks-sektoren!)

PXL-IT varer HELE sommersesongen! Behøver IKKE byttes/kjøpes x 2 (dobbel pris) pr.
sesong! PXL-IT Koster SEK 150:-/st. - Levetid 18-20 veckor.


NB! Skogsstyrelsen har kanskje endel i overskytende lager?) v./ G.Isacsson - som kun
anvender denne typen i sine overvåkninger.)

I Nørje anvender man feromoner-typen etter "gammel-resepten" i 2018 var snitt fangsten
ENBART/kun ca. 7.000 stk pr. felle i sør Norge! Det er kun 1-ett feromon for Ips Typographus
/ 8-tandat GBB som fanger så bra med GBB og fanger gjennom HELE sesong.
Referanse: Den Svenske Skogsstyrelsen. :-) Lykke til!

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#570358 Efter ytterligare en varm vecka blev fångsten endast en knapp dl gbb, slutsatsen blir att huvudsvärmning ett är över. Har också hittat ytterligare lite nya angrepp på stående skog, så lite ytterligare inventering väntar innan det är dags att upparbeta pågående angrepp.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Hugin  
#570366 Oj, lovade ju att rapportera läget beträffande borrarna; totalt under 5 dl på 4 fällor hittills. Känns bra. Några kbm hemkörda angripna viindfällen på vedbacken, som ännu inte är upparbetade ... . Fredagens tömning blev en knapp halvdeciliter. Verkar inte som att faran är över. Dags för laddning med nytt ferromon och ett pass på vedbacken - men vill helst invänta svalare väder. Onsdag lovar prognosen arbetsväder .. .
Varit usel på att kolla utsatta beståndsområden.
Kanske (uppenbart för att jag) riskerar att hitta borreskadade bestånd, som inte vill se ... ?

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#571597 Senaste veckans resultat, återigen knappt en dl gbb i fällorna. Enstaka ytterligare nya angrepp på stående skog hittade vid kvällens inventering. Upparbetning av angripen skog sker förhoppningsvis under kommande vecka.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#572922 Tömning måndag gav mellan 3-4 dl gbb. En rimlig slutsats är att första svärmningens föräldradjur svärmar igen, med tanke på att det är sex veckor sedan jag hittade det allra första nya angreppet, och under de sex veckorna har det ändå varit några perioder med svalt väder och regn. Upparbetning av angripen skog visar dock att tidiga angrepp snart har färdiga barkborrar på väg ut.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#573701 Kvällens tömning gav 3 dl gbb. Två fällor med markant mindre fångst än de övriga, dessa båda fällor har haft de största fångsterna tidigare.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#574726 Efter en ganska sval och blöt vecka blev totalfångsten i kväll endast någon matsked gbb. Dessutom är det snart dags för nytt feromon i fällorna. I övrigt kan man konstatera att det dyker upp nya skador både här och där. Än så länge är det dock bara enstaka stammar som angripits på dessa platser. Motionerandet med motorsågen fortsätter...

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#576221 Trots flera dagar med svalt och fuktigt väder, och dåligt med feromon kvar i ampullerna, gav kvällens tömning knappt 2 dl gbb. Nytt feromon påfyllt. En intressant notering är att i två av fällorna var granbarkborrarna betydligt mindre i storlek än i de andra fällorna.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576268 Var de ljusare till färgen med är det troligt andra generationen som svärmar.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Anton Holmström  
#576294 Nya generationen är ljusare, men knappast nämnvärt mindre i storlek. Mer troligt en annan art.
Foto eller det har inte hänt! :)

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#577634 Kvällens tömning gav något över 5 dl gbb. Vid denna tömning fanns det ett antal tydligt ljusare gbb, vilka jag skulle kunna tänka mig är från årets nykläckta generation.

Angående förra veckans storleksskillnad i två av fällorna så låg storleken på dessa insekter på 2,5-3 mm i längd, vilket var ca 2 mm mindre än de största fångade granbarkborrarna. Till mätningen av några enskilda insekter användes ett, helt okrönt och okontrollerat skjutmått, så mina noteringar saknar allt vetenskapligt värde. Däremot reflekterar man över skillnader när man tömmer fällorna. Tyvärr är inte mobilkameran så bra så att det går att urskilja några detaljer, och luppen tog jag aldrig fram. Hoppas ändå att bifogad bild kan ge en indikation på storleksskillnaden. Nummer två ovanifrån är en av de minsta insekterna från förra veckans fångst och nummer tre en av de största, ca 5,5 mm.

1563825130_img_20190716_185908285.jpg

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Anton Holmström  
#577676 Spännande. Jag har aldrig riktigt tänkt på hur storleken på baggarna inom en art kan variera. Det lilla som syns utifrån fotot så verkar det vara samma art.

Jag finansierade en mindre studie där vi tittade på hur artspecifik fångsten i en granbarkborrefälla med granbarkborreferomon var och resultatet var otroligt. Vill minnas att av individerna så var det över 99,99% Ips T. i fångsten. Ungefär hälften av de felande individerna kunde härledas till att det var fällan som lockat eller spontant fångat andra insekter, dvs en påverkan med kanske 0,005%.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577704 Barkborrarna blir ju större i en vindfälla där det kanske behövs 2000 baggar för att få ihjäl trädet. Den stor frisk gran kanske det behövs 5000 för att göra samba jobb. Klart då att det blir färre och mindre baggar i den kommande generationen

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Anton Holmström  
#577835 Du menar att det är tillgången på föda som avgör hur stora insekterna blir? Hur mycket föda det blir borde ju till större del bero på förökningsframgång än antalet föräldradjur i ett träd? Och dessutom så vet ju inte ungarna om hur mycket mat det finns när de växer. De äter och växer konstant, skulle maten ta slut längst vägen så dör de. De kan inte stanna och bara växa färdigt om maten tar slut.

Mest troligt är de mindre individerna någon annan barkborre-art. Det finns närmare 80 stycken UTÖVER åttatandad granbarkborre i Sverige och där de flesta enligt Wikipedia är just ~2mm kortare.

Devisen allt som glimmar är inte guld, funkar bra i granbarkborre-sammanhang. Alla döda träd är inte pga granbarkborre. Alla insekter än inte granbarkborrar. Alla insekter är inte "farliga". :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).