Skogsnyheter

AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

13 inlägg 3459 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Fredrik Reuter  
#572740 AMF Pension köper 89,9% av skogsinnehavet i gamla Bergvik Skog Öst av BillerudKorsnäs.

38.500 kr per hektar eller totalt 12,2 miljarder är köpeskillingen. Efter vad vi rapporterat om i tråden BillerudKorsnäs har nu köpt skogen av Bergvik Öst så borde BillerudKorsnäs göra en skaplig vinst på affären.

Läs mer: https://news.cision.com/se/billerudkors ... t,c2848367



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Värmlänning  
#572750 OJ det var otippat...

Avatar Fallback

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Avslutat-02  
#572751 Jaha, och eftersom Lo och svenskt näringsliv är lika stora delägare av AMF så kan man ju undra vad detta ska leda till...?

Räddar dessa jobben kvar i Sverige? Eller ha de någon plan att staten skall betala detta kalas också? Alltså skattebetalarna....

Användarvisningsbild

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Fredrik Reuter  
#572780 För er som inte läst vidare i länken ovan så är det ju riktigt intressant att BillerudKorsnäs villkorat i försäljningen att de blir ensam köpare av virket som kommer från avverkningar på skog från Bergvik Öst. Avtalet gäller i 15 år. Vid omförhandling efter 15 år har BillerudKorsnäs rätt till återköp av skogen om de inte erbjuds en förlängning av virkesavtalet till nuvarande villkor.

Det känns som att BK har lärt sig av deras köp av Gruvön och att de använder samma taktik som Stora Enso gjorde när de sålde Gruvön till BillerudKorsnäs. Än idag har Stora Enso ensam försörjningsrätt på massaved till BillerudKorsnäs Gruvön.

Det är nog bara att gratulera BillerudKorsnäs till en fruktansvärt bra affär, jag menar:

De köpte för några veckor sedan skog för 6 miljarder SEK och säljer den nu för det dubbla, 12 miljarder SEK. Men samtidigt så blir de ensam brukare av skogen och en viss del av råvaran blir därmed säkrad. Om man blir ovän med köparen så har man rätt att köpa tillbaka.

Vem skulle inte vilja göra en sådan affär?

   TS
Användarvisningsbild

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Camaro1969  
#572805 när billerud köpte skogen för 6 miljarder, var det inte bara en del av den, eftersom de ägde en del sen innan?

man tjänar lixom inte 100% på nån månad, något är galet i informationen...

Avatar Fallback

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Avslutat-02  
#572806
Camaro1969 skrev:när billerud köpte skogen för 6 miljarder, var det inte bara en del av den, eftersom de ägde en del sen innan?

man tjänar lixom inte 100% på nån månad, något är galet i informationen...


Det finns något mer bakom hela affären....
Inget är riktigt normalt med hela affären...

Användarvisningsbild

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Fredrik Reuter  
#572809 Hej,
Om jag förstår saken rätt så tjänade de 7,9 miljarder SEK på nån månad, detta är från nyheten i länken ovan:

Försäljningen kommer att resultera i en kassaflödeseffekt på cirka SEK 7,9 miljarder kronor


Hela investeringen i den nya kartongmaskinen på Gruvön (plus lite till) kan man alltså säga att de betalade med försäljningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Camaro1969  
#572811 kassaflöde är långt ifrån resultat..

det kommer säkert fram mer =)

Avatar Fallback

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Avslutat-02  
#572813 Är lite orolig över att detta ändå kommer att bita oss skattebetalare i rumpan...... :-ss

Användarvisningsbild

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Camaro1969  
#572818 har letat lite och hittar inget annat än att de gav ca 6 mdr och fick ca 12 mdr...

något lurt=)

Användarvisningsbild

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

halvproffs  
#572829
vinterrojarn skrev:Är lite orolig över att detta ändå kommer att bita oss skattebetalare i rumpan...... :-ss

Utveckla det gärna för jag förstår inte.

Användarvisningsbild

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Torbjörn Johnsen  
#572831 Man kan ju säga att BillerudKorsnäs (BK) till stor del köpte skogen i Bergvik öst AB av sig själva. BKs ägarandel i Bergvik Skog AB motsvarar i stort sett den andel av Bergvik Skog som de köpt. Det här gäller de flesta av de nya ägarna som tagit över ”sina” delar av Bergvik Skog AB.

Om Bergvik Skog AB varit skuldfria hade BK m fl i princip köpt loss skogen i en +-
0 affär (vet dock ej hur det ser ut i praktiken men det finns antagligen betydande lån?)

Hursomhelst har givetvis delägarna i Bergvik Skog (inkl BK) haft sin fulla rätt att gemensamt bestämma till vilka värden skogsbestånden skulle säljas till de nya ägarna (inkl Södra som köpte skog i Baltikum).

Det som skiljer BKs skogsaffär från de andra som köpt ut Bergvik Skog-marker är att de valt att snabbt sälja marken vidare och därmed få loss kapital som kan användas till annat.

Det här är intressant tycker jag och det visar på skillnader i bolagens synsätt på marknad och råvaruförsörjning. Stora Enso har valt att köpa loss och ta kontroll över sin del av råvaruresursen. Man uppfattar det tydligen viktigare att få eget (billigt?) virke än pengar att investera i ny produktion/nya produkter. BK har valt en annan väg och vidhåller den filosofi som rådde då Bergvik Skog bildades. D v s bättre att få loss skogens värden ur balansräkningen för att investera i industrin.

Fast BK kanske har lyckats att både äta kakan (få loss pengarna) och ha den kvar (fortsatt garanterat virkesflöde)?

Avatar Fallback

Re: AMF Pension köper Bergvik Skog Öst

Avslutat-02  
#572832
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Är lite orolig över att detta ändå kommer att bita oss skattebetalare i rumpan...... :-ss

Utveckla det gärna för jag förstår inte.


Eftersom svenskt näringsliv och Lo är ägare till AMF, så är jag lite konspiratoriskt och undrar om det ligger något mer bakom detta, och jag litar då inte en sekund på LO, skulle inte förvåna mig om de tillsammans med sin största bidragstagare S har något gemensamt över detta.

Jag har inga bevis men har en otrevlig känsla i kroppen.
Men vi får väl se vad som sker framöver...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).