ons 27 feb 2019, 21:37#553796
Preemraff i Lysekil vill årligen släppa ut 75 000 ton mer koldioxid.
Detta är tydligen ok och inget som några miljömuppar kan hejda i alla fall enligt EU.
Vi vanliga döingar ska spara eller snåla medan för industrin är det fritt fram bara de bygger ut.
Varför inte samma regler gäller transportväsendet har jag svårt att begripa.
Transporter som kräver just in time ökar regelbundet, finns snart sagt inga lager längre, dessa befinner sig nämligen på vägen. I.o.m.d. förfarande ökar transporterna = mängden lastbilar på vägen = självklart ökar då också koldioxidutsläppen, trots att bilar blir snålare och bränslet renare.
För övrigt är koldioxiden farlig för människan men INTE för naturen.
Vill vi fortsättningsvis ha varan så billigt och fresh som möjlighet får vi nog allt vara beredda på att också stå för obehaget att inandas "lite" mer koldioxid
Postnord ( med flera andra aktörer) har för övrigt slutat med att köra ut småpaket direkt till kunden. Nu ska vi som bor på landsbygden ta vårt egna transportfordon och åka in till utlämningsstället för att hämta ut varan - då tänks inte något på de ökande koldioxidutsläppen