Grävmaskiner

Minigrävare startar inte

63 inlägg 28121 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Fredi  
#571732
Nyborg skrev:Ja, i och med att flödet stryps, likadant som på en gammal hederlig diesel när stoppen är utdragen!


Ser ut på bilden som där inte finns ventil som stryper flödet i sig själv utan bara en solenoid som drar i pumpens stoppreglage. Koppla loss armen från solenoiden och dra lås den med tråd som vinterröjarn sa så startar de säkert?

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571771
Fredi skrev:
Nyborg skrev:Ja, i och med att flödet stryps, likadant som på en gammal hederlig diesel när stoppen är utdragen!


Ser ut på bilden som där inte finns ventil som stryper flödet i sig själv utan bara en solenoid som drar i pumpens stoppreglage. Koppla loss armen från solenoiden och dra lås den med tråd som vinterröjarn sa så startar de säkert?


Va falls har du inte gjort det ännu?
...... :d lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571907 Oj, här har de kommit svar sen sist jag kollade, verkar ha bommat mejlet om att det uppdaterats.
Hur som helst så bytte jag plats på de reläet som är till denna funktion md ett annat o felet kvarstår.
Hade ändå ärende till byn så jag tog med de o tänkte fixa nya så är man säker där innan man ringer ut en dyr verkstad.
Tyvärr specialrelä som ingen verkar ha.
Så det skjet sig.
Pratat med swecon och grejen jag trodde problemet låg hos visar sig inte styra detta. De va snarlika styrde bara gasen.
Men lite konstigt att gasen ändå ska låsa sig vid start.
Men nu har jag hittat den rätta soleoiden och knackat på den men inget händer
Ska ta ett foto på den o lägga in här ikväll när jag sitter vid datorn. Det måste vara den som spökar.
Vet inte om jag vågar mig på att koppla förbi den som ni nämnt, är lite rädd för o koppla fel.
Lättast borde väl vara att plocka bort den o dit med en ny? De känns som något till o me jag klarar av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571926 Här är en bild på rätt solenoid.
Man lär sig lite nytt genom o våga prova o med er hjälp.
:-bd :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#572472 Hej!
Tyvärr återstår bekymret att maskinen inte startar.
Pratade med swecon o de tyckte det lät dom det skulle vara solenoiden som jag tog bild på ligger ovanför detta inlägg.
Va lite skeptisk till de o nu har jag köpt en ny o kopplat in men skrället startar ändå inte.
Jag tror felet sitter i den soloid som jag va inne på först, den som sitter kopplad till gaswiren. När man vrider till tändningsläge ska den öppna upp något låter de som men de ljudet dyker inte upp o maskinen startar inte.
Vad tror ni, kan det va denna som spökar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#572473 Ja troligen, antingen byta eller riva ner.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#572481
vinterrojarn skrev:Ja troligen, antingen byta eller riva ner.

De borde vara denna som inte gör sitt jobb.
Provade som du sa tidigare i tråden och låste fast den i indraget läge men det hjälpte inte.
Har plockat bort den nu o ska försöka hitta en likadan o sätta dit.
Fungerar den typ så här att den drar in med magnet för axeln sitter inte fast i solenoiden?
Isåfall är det ju tydligt att den inte funkar eftersom när jag tidigare vridit om till tändningsläge så har gasreglaget blivit stomt och de blir det inte längre.
Startar jag i de läget så ger de full gas, men om jag drar lite mer bestämt i gasreglaget så släpper de och maskinen startar på lagom gas.
Är det solenoiden som håller emot då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#572483 Om du kopplar ström på solenoiden, så bör den dra åt sig axeln, men detta visar sig då strömmen ligger på.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Nyborg  
#572491 Det kan inte vara så enkelt att det är tändningslåset som spökar?

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#572493
vinterrojarn skrev:Om du kopplar ström på solenoiden, så bör den dra åt sig axeln, men detta visar sig då strömmen ligger på.

Koppla en koppartråd från ena polen p batteriet och bara stöter den emot själva kroppen på solenoiden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#572497
Skogsola skrev:Magnetventiler som kan misstänkas för att strypa bränsleflödet kastar man med fördel under en stubbe. Bränsleledningen skarvar du ihop med någon adapt.

Finns ingen bränsleledning till denna solenoid. Bara kopplad till gaswiren. Måste vara den som spökar.
Finns en annan liknande solenoid med bränslrledning i båda ändar.
Om jag kopplar bort den hur får man sen stopp på maskinen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#572499
Nyborg skrev:Det kan inte vara så enkelt att det är tändningslåset som spökar?

Hmm jag tror inte de, alla kablar sitter som de ska där o ser inget konstigt där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#572500
henrik_1 skrev:
vinterrojarn skrev:Om du kopplar ström på solenoiden, så bör den dra åt sig axeln, men detta visar sig då strömmen ligger på.

Koppla en koppartråd från ena polen p batteriet och bara stöter den emot själva kroppen på solenoiden?


Antingen på plats eller ner skruvad, och testad på bänk.
Din variant är det mindre skruva på.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Huggar Herman  
#572501 På min ECR88 finns en auto-tomgångsfunktion som gör att maskinen automatiskt går ner på tomgång efter en viss tid utan att man rört någon funktion.
Den drar mekaniskt tillbaka gaswiren när den går in.
Är det den solenoiden som du tror att den spökar eller har inte din maskin den funktionen?

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#572513
vinterrojarn skrev:
henrik_1 skrev:
vinterrojarn skrev:Om du kopplar ström på solenoiden, så bör den dra åt sig axeln, men detta visar sig då strömmen ligger på.

Koppla en koppartråd från ena polen p batteriet och bara stöter den emot själva kroppen på solenoiden?


Antingen på plats eller ner skruvad, och testad på bänk.
Din variant är det mindre skruva på.
:-bd

Provade att koppla men de hände ingenting. Fräste lite på batteriet bara. ^#(^

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).