Skogsekonomi

Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hektar?

59 inlägg 34636 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Contårta  
#572235
vinterrojarn skrev:Jag sätter ca 2500 plant om dagarna.

Åt bolagen planterar jag inte, de ville inte betala 1,40 / planta, och då får det vara.


Det ger en timpenning på 437,50kr. Ganska dyrt- kan tyckas. Men då finns det en massa andra utgifter, utrustning, bil, administration osv. som skogsägaren inte ser. Tänk då istället att du har fem anställda som sätter 2500 st i timmen var med jobbar för 390 kr/timme. Ca 1,25 kr/planta. Den administrativa kostnaden och övriga kostnader blir inte fem gånger större utan man får lite stordriftsfördelar.

Nästa steg är att du har 25 eller 50 anställda...

Jag har inte jobbat med plantering på något sätt utan överslagsräknar lite. Ett ensam/tvåmansföretag behöver ha en högre ersättning. Jag vet inte om det är rätt eller fel som jag tänkt? 🤗

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572259 De flesta häromkring begär ca 2 kr/ planta, men bolagen de tycker oftast att ca 0.75-1 kr räcker....

Men inte om detta skall ingå:
Hämta plant på plantskolan.
Bära ut planten.
Alla transporter och fordon skall ingå...

Efterkontroll skall ingå, alltså plantantal och trädslag.

Allt detta och lite till ingår i min ersättning: 1.40 kr/ planta exklusive moms.

Inga rese ersättningar mm tillkommer.

I år lyckades jag sätta 3 stycken kartonger med 135 plant i varje på en timme, gjorde 7 timmar den dagen.
Så nog tycker jag att det är värt att slita lite för att tjäna mer än på röjning, som ofta är lättare jobb. Men det är min åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572263
Contårta skrev:
vinterrojarn skrev:Jag sätter ca 2500 plant om dagarna.

Åt bolagen planterar jag inte, de ville inte betala 1,40 / planta, och då får det vara.


Det ger en timpenning på 437,50kr. Ganska dyrt- kan tyckas. Men då finns det en massa andra utgifter, utrustning, bil, administration osv. som skogsägaren inte ser. Tänk då istället att du har fem anställda som sätter 2500 st i timmen var med jobbar för 390 kr/timme. Ca 1,25 kr/planta. Den administrativa kostnaden och övriga kostnader blir inte fem gånger större utan man får lite stordriftsfördelar.

Nästa steg är att du har 25 eller 50 anställda...



Jag har inte jobbat med plantering på något sätt utan överslagsräknar lite. Ett ensam/tvåmansföretag behöver ha en högre ersättning. Jag vet inte om det är rätt eller fel som jag tänkt? 🤗


Stordriftsfördelarna är ett måste, skulle inte gå runt om alla körde var sin bil ut till objekten t ex, samma sak gäller även röjning, en stor skillnad att åka 3 st jämfört med bara en i bilen. (om man nu inte lyckats förhandla till sig hantverksersättningar så som bilresor osv)

tänk om man skulle få 1,40 per planta, vilket lyxliv man kunnat leva då :grin:

Sen är det ju en enorm skillnad enbart i norrland vad gäller storlek på plantorna, hyggena...
Likaså i röjningen vad gäller höjd, stamantal osv....

Bolagsmarken ligger oftast i områden med lägre bonitet vilket gör att exempelvis röjningarna blir enklare och billigare där men även att det röjs i rätt tid!!!

Sedan tror jag att "kostnadsutvecklingen" påverkas extremt mycket av t ex olika skötselstrategier, t ex plantera färre plant per ha... sänka från 2300 till 2100 plant/ha sparar man in mycket kostnader på!

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572265 Jag tar alltid ut rese ersättningar vid röjning.

Och kommer börja att göra vid plantering också, skatten är för hög.

Hur menar du med att alla inte kan åka sin egen bil?

Tänker du anställd?
För entreprenörer åker sällan tillsammans.
Jag åker alltid själv.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

jannee  
#572267 Kostnadsläget för skogsrelaterade arbetsuppgifter skiljer sig nog ganska markant mellan södra Sverige och norra.
Markberedning är dyrare men även plantering och inte minst plantorna som nästa är dubbelt så dyra. Får du någon planta satt för under 1,7 kr/st kan du känna dig väldigt nöjd.
Betala för röjning, får du räkna med minst 370 kr/tim.
Alla summer är utan moms.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572269 Ja det verkar vara en ganska stor skillnad.

Tidigare så var man lite styrd av bolagen, vid prissättning, men inte nu längre.
Nu bestämmer man själv, och eftersom staten höjer så måste ju även jag höja.

År 2005 tog jag 225 kr i timmen för röjning.

År 2010 tog jag 295 kr i timmen för allt utom plantering.

2019 tar jag 350 kr i timmen för allt utom plantering.

2020 då tar jag 375 kr i timmen.

Och lönar sig det inte då med alla objekt man tar och sliter livet ur sig, då säger jag adjö till skogen för gott.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Amatörhuggare 62  
#572437 Saxat ur Södrakontakt
Så mycket kostar ungskogsröjningen,i förhållande till föryngringsåtgärderna.
Pris per / Planta

Markberedning ca 1,50
Södraplantan Ca 4,50
plantering Ca 2,0
Viltbehandling Ca 1,0
Totalt Ca 9 Kr
Röjning Ca 2 kr plantan
Så röjningen är den mindre posten i föryngringssammanhanget.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572448 fast 2kr per planta för röjning är väl dock om det räcker med en röjning? vilket kanske inte är så vanligt i södra sverige?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572450
SkogsGotte skrev:fast 2kr per planta för röjning är väl dock om det räcker med en röjning? vilket kanske inte är så vanligt i södra sverige?


Räcker inte i någon del av Sverige längre...
Minst 2 röjningar....

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Amatörhuggare 62  
#572452 Ja jag tycker också det är lite!!
För där jag håller till.
Där sprutar hassel å Ek å Slån upp ur backen.
Och allt annat skit som sticks.
För å inte tala om alla björkebuske.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572458 Kan ju bara se där jag bor, Hälsingland.

Efter ca 5-7 år är första röjning ett stort och brådskande faktum.

En normal röjning, med ca 2 meters sly och barr på ca 1 m, kostar ca 2000-2900 kr/ ha.

Efter ca 10 år är det dags för slutröjning.

Men som jag ser i fält så tycker jag att det röjs konstigt, för efter ca 3-5 år så måste man nästan röja bort stubbskotten, visst vissa tror att låt dessa växa de gör ingen skada, men de gör de, för de växer om barret och piskar, inte förens vid slutröjning så kan stubbskotten lämnas till underröjningen.

Så då har vi minst 2 röjningar, helst 3-4.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572502 Sverige är stort!

Finns stora tallhedar samt magra marker i norr där en ungskogsröjning räcker...
Har varit i ungskogarna runt hälsingland och inventerat lite och ja där håller jag med om att 2 röjningar är ett måste!

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572510 Ja visst tusan är det så. Men i stora genellra drag så krävs minst 2 röjningar, är det bara jag som reagerar på stubbskottsröjningar?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Richard B  
#573778 Jag såg på Youtube när små mexikaner planterade träd och det gick fasligt fort, dom var korta och behövde bara sjunka ner lite för att plantera och dom hade inga onödiga depåer på kroppen som behöver syresättas så dom höll bra fart över tid. Med mycket erfarenhet kan man nog vinna över över dom även om det var imponerande att se deras tempo för arbetet såg planlöst ut då en hade full fart framåt och en annan fokusera på att gå mer åt sidorna så det tog nog lite tid att få ihop planteringen.
Varför är det billigare i norr än i syd att markbereda? I norra vet jag inte så mycket om marken förutom Ångermanland där det i vissa regioner är det nästan omöjligt att komma ner i marken mer än någon cm men så är det iofs på Gotland också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).