Skogsmiljö och Trädlära

Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

12 inlägg 2284 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

Fredrik Reuter  
#572202 Skogsstyrelsen skriver idag att läget med viltbetesskador på ungskog, detta efter att data från ÄBIN nu samlats in för Mellansverige. I snitt är skadorna mer än 100% högre än vad som anses vara målnivå och acceptabelt (12% skador och målnivån är 5%).

Från föregående ÄBIN inventering har skadorna i snitt ökat 1% (från 11 till 12%).

– Trots en rad insatser och tidigare rapporter om oroväckande siffror ser vi tyvärr ytterligare en försämring från en redan dålig nivå. Resultatet förvånar oss och tyder på att de insatser som görs i dag inte räcker i Svealand. Inblandade myndigheter behöver ta i frågan med större allvar eftersom markägare och jägare själva uppenbarligen inte lyckas åstadkomma det som krävs för att minska de miljardförluster för skogsbruket och samhället som detta innebär, säger Matts Rolander, viltsamordnare vid Skogsstyrelsens Region Mitt.


Här är data för respektive län i Mellansverige:

1561031029_viltbetesskador-svealand-2019.jpg


Här kan du läsa mer om rapporten: https://via.tt.se/pressmeddelande/betes ... Id=3258719



   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

isteskog  
#572206 Lite läsning från mitt område: https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... n-2019.pdf

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

Fredrik Reuter  
#572209 Rätta mig om jag har fel men om man jämför med andra län så ser det positivt ut för Gävleborg, eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

Avslutat-02  
#572210
Fredrik Reuter skrev:Rätta mig om jag har fel men om man jämför med andra län så ser det positivt ut för Gävleborg, eller?


Solen skiner alltid på oss...
:lol: 8)

Avatar Fallback

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

isteskog  
#572212 I vårt område Öster Ljusnan så börjar det bli bättre, har för dålig koll på de andra områdena. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

halvproffs  
#572222 Här i Gävle södra har jag inte hört klagan om älgskador.(60000ha tror jag det är)
Är inte ofta jag ser älgskador som påverkar framtida skog.
Vi har ju sedan många år tillbaka hållt älgstammen på en lagom, nästan låg nivå.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

Alvarsson  
#572225 Det är en beklämmande att inte denna fråga tas på större alvar! Och ett kraftigt underbetyg för markägare och jägare!!

Avatar Fallback

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

Avslutat-02  
#572227 Det är fläckvisa skador som syns på skogen, vissa områden är uppätna, medans andra helt orörda.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

T Landström  
#572233 Jag hade varit glad om vi haft lite betesskador från älg :roll:

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

T Landström  
#572236 En annan fundering jag får när jag tittar på vårat område...
Hur hade det sett ut om fler hade föryngrat med tall på magra marker?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

ostnordväst  
#572238 ingen törs pg älgskadorna

Avatar Fallback

Re: Fortsatt katastrofläge för viltbetesskadorna | ÄBIN 2019

ostnordväst  
#572239 jagat hare i alahärmi ca 10 mil nv wasa Finland några år.enligt trovärdiga källor ca 2,8 älg i vinterstam Första året 5 dag jakt ett älgspår en betad tall.Över lag mkt lite älgbetesskador mkt fina tallföryngringar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).