Skogsekonomi

Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hektar?

59 inlägg 34968 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hektar?

Fredrik Reuter  
#572011 Om du som skogsägare eller för den delen skogsentreprenör, känner till kostnadsläget i snitt för markberedning, plantering och röjning för 2018 så har du en bra bas att stå på när det kommer till beställning eller kontraktering av skogsvårdstjänster 2019 och framåt.

1560932175_a-kostnader-skogsvardsatgarder-2018.jpg


Skogsstyrelsen har nu släppt siffror för 2018 som baseras sig på enkäter som görs årligen och utgår från kostnader i kronor per hektar. Statistiken delas upp i två landsändar, norra och södra Sverige. I norra Sverige ingår hela Norrland och i södra Sverige ingår Götaland och Svealand. Detta är bra att känna till då statistiken avser snittpriser och att det skiljer en del mellan förutsättningarna i ex norra Dalarna och Skåne som då ingår i samma statistik.

Kostnad för markberedning per hektar
För år 2018 var kostnader för markberedning i norra Sverige 2.298 kr/ha och för södra Sverige var kostnaden 2.656 kr/ha. Som du kan se i diagrammet nedan så har kostnaden för markberedningen per hektar ökat stadigt över en tjugoårsperiod.

1560932175_1-kostnad-markberedning-historiskt-2018.jpg


Kostnad för plantering per hektar
Ifjol så var kostnaderna för plantering i norra Sverige 4.602 kr/ha och motsvarande kostnad för södra Sverige 6.814 kr/ha. Som du kan se av diagrammet nedan så ökar även kostnaderna för plantering i hela Sverige. En nedåtgående trend för priset på plantering per hektar i södra Sverige är bruten och kostnaderna ökar igen.

1560932175_2-kostnad-plantering-historiskt-2018.jpg


Kostnad för skogsröjning per hektar
Priset för skogsröjning avser ett snittpris på all typ av röjning, dock ej hyggesrensning, se nedan. 2018 så kostade det 2.562 kr att röja ett hektar i norra Sverige. Motsvarande siffra för södra Sverige är 2.472 kr/ha. Trenden de senaste tre åren har varit att kostnaderna för röjning har sjunkit i både norra och södra Sverige. Men 2018 bryts trenden då kostnaderna steg. Som du kan se i diagrammet nedan så finns en avsevärd skillnad i kostnadsutvecklingen mellan norra och södra Sverige.

1560932175_3-kostnad-rojning-historiskt-2018.jpg


Övriga kostnader för skogsvårdsåtgärder
Nedan kan du se en tabell för de flesta typer av skogsvårdsåtgärder och vad de i snitt kostade per hektar 2018. Det kan alltså vara bra att ha kolla på dessa snittpriser när du ska beställa skogsvårdstjänster eller kanske omförhandla ett entreprenadavtal.

ÅtgärdSöderNorr
Hyggesrensning1 1391 387
Markbehandling2 6562 298
Plantering6 8144 602
Sådd5 5404 602
Hjälpplantering2 7092 961
Röjning2 4722 562
Gödsling och kalkning2 4732 264


Något som kan vara intressant är att se vad totalkostnaden blir efter att man avverkat ett hektar och återbeskogar det på utifrån trakthyggesbruksnormen och beställer tjänster för skogsvårdsåtgärder fram till gallring. Vi ponerar att det behövs en hyggesrensning, en markberedning, en plantering och två röjningar. Totalkostnaden fram till gallring blir då för södra Sverige 15.553 kr per hektar och för norra Sverige 13.411 kr/ha.

Vill du själv grotta i statistiken så finns nu uppdaterade databaser hos Skogsstyrelsen, här är en direktlänk: http://pxweb.skogsstyrelsen.se/pxweb/sv ... fc8082735d



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

ÅsaNisse  
#572026 Det vore ju bra om kostnaderna är justerade efter KPI för då först går det att bilda sig en uppfattning om utvecklingen. Kronan är ju mindre värd idag än för 20 år sedan

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

halvproffs  
#572028 Är det bara jobbet som räknas i plantering?

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Fredrik Reuter  
#572034 Hej,
Det finns generell data som är baserad på KPI också, jag återkommer med detta när jag kollat!

Jag pratade precis med Skogforsk om planteringen och kostnaderna ovan gäller inklusive plantmaterial, totalkostnad inkl jobb och planta alltså.
En sak jag missade ovan är att data i tabellen ovan är baserad storskogsbrukets kostnader på egen skog. Återkommer när jag hittat på kostnader för skogsvårdsåtgärder till kund (när skogsägare beställer av skogsbolag).

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572055 Tycker att det verkar billigt. 2000 snytbaggebehandlade plantor kostar väl 4000 bara de.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

halvproffs  
#572056
Skogsola skrev:Tycker att det verkar billigt. 2000 snytbaggebehandlade plantor kostar väl 4000 bara de.


Håller med dig skogsola!
Hade jag fått dessa priser hade jag inte satt en enda planta själv, den saken är säker.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Vedproducent  
#572069 Fantastiskt billigt. Jag hamnar 3 gånger så högt. 2500 plantor per hektar= 21 250 kr

Barrot 3 år 40-60 cm 3,80 kr/st
Planteringsarbete 3,90 kr/st
Behandling 0,80 kr/st.

Totalt 8,50 kr plantan och 2500 st per hektar blir 21 250 kr hektaret.

Tyckte själv det var dyrt men det är tydligen vad det kostar och vad folk betalar härikring i alla fall. Inte ens svensk arbetskraft heller.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Vedproducent  
#572070 Nej dom där siffrorna i sammanställningen ska nog tas med stor försiktighet. Tyvärr tror jag inte ett dugg på dom.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

80-90  
#572072
Vedproducent skrev:Nej dom där siffrorna i sammanställningen ska nog tas med stor försiktighet. Tyvärr tror jag inte ett dugg på dom.

Håller med dej till 100%

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Kristoffer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572078 Jag betalade 3100:-/ha för högläggning 2018

Tallplant täckrot från svenska skogsplantor 2019 1,25:-/planta. 2500st/ha = 3125:-/ha

Planterade själv, Norra Sverige

Mvh
Kristoffer

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

skogsbonne  
#572089
Vedproducent skrev:Nej dom där siffrorna i sammanställningen ska nog tas med stor försiktighet. Tyvärr tror jag inte ett dugg på dom.


Varför skulle alla välja dyraste möjliga som du gör?


Billigaste plantorna och billiga planterare så är dom priserna inga som helst problem

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Vedproducent  
#572090
skogsbonne skrev:
Vedproducent skrev:Nej dom där siffrorna i sammanställningen ska nog tas med stor försiktighet. Tyvärr tror jag inte ett dugg på dom.


Varför skulle alla välja dyraste möjliga som du gör?


Billigaste plantorna och billiga planterare så är dom priserna inga som helst problem

Kanske beror på att jag har 35 års erfarenhet av praktiskt skogsbruk i Södra Sverige. Har dessutom förmedlat och sålt planteringstjänster i 10 år via anställning i olika skogsbolag. Har aldrig haft en enda plantering som kommit ner i 7000 kr hektaren. Inte ens då det var som mest aktuellt för 10-20 år sen. Visst finns det plantor för en krona st men det är väl möjligen någon promille av alla planteringar i Södra Sverige.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572094 Hmmm🤔 om jag tar 1,40 kr per planta.
Gånger 2500 st per ha,,, det blir väl 3500 kr?.
Exklusive moms,

Men sedan tillkommer plantan, för ca 2.25 kr/st.

Det blir 5625 kr exklusive moms.

Totalt: 9125 kr/ha.... Exklusive moms.

Men det är väl jag som är för dyr...kanske, för inte kan prisbilden vara lite avig???🤔🤔🤔

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Tralsmo  
#572095 Var handlar ni förnånstans? Har ju inte köpt en planta under 3,50 på länge å har väl satt ca 10 000 om året i 5-6 år.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Vedproducent  
#572098
Tralsmo skrev:Var handlar ni förnånstans? Har ju inte köpt en planta under 3,50 på länge å har väl satt ca 10 000 om året i 5-6 år.

Nej billigaste täckroten som jag hittar för Södra Sverige som är 16-30 cm ligger på 3,40 kr st och ett cirka marknadspris anges till 3,90 kr st. Behandling snytbagge tillkommer 53 öre för kemiskt eller 105 öre för vax.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).