Grävmaskiner

Minigrävare startar inte

63 inlägg 28147 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571536
Huggar Herman skrev:
henrik_1 skrev:
vinterrojarn skrev:Mät motstånd på relä. Kanske går att se vad normalt värde skall vara....

Vilket läge ska voltmetern vara då? Läget med en symbol som ser ut som två parantestecken o en linje under? Typ så här ( )
Står inget i instruktionsboken vilka värde de ska ha.
Mäter man i hålen där relät suttit?
(Är inte så hemma på sånt här)
Mät INTE ström med en vanlig voltmeter i en maskin om du inte vet vad du håller på med det kan gå riktigt illa!


Okej, tackar för de tipset! Trodde inte det kunde vara någon fara. Tur jag inte har provat än.
Reläer kan väl inte vara så dyrt så det lättaste är kanske att stanna till på swecon o hämta nya o byta. Skulle de inte vara de så får man väl ringa verkstad och att de byter magnetventilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571582 Att den inte får diesel är tydligt men innan du grottar ner dig i elektriciteten så kan du ju prova att lufta den. Andra momentet är att rensa den där magnetventilen från skit om du nu nödvändigtvis ska ha den kvar.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571590
Skogsola skrev:Att den inte får diesel är tydligt men innan du grottar ner dig i elektriciteten så kan du ju prova att lufta den. Andra momentet är att rensa den där magnetventilen från skit om du nu nödvändigtvis ska ha den kvar.


Mm jo de måste va.
Maskinen har ett självluftande system, o full tank.
Får testa o blåsa rent runt om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571596 Runt om hjälper inte men inuti kan du ha ett helt hölass om det vill sig.

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571599 Jag skulle nog plocka bort den där ventilen.... Om det är möjligt...

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571670 Man kan funktionstesta reläer genom att lägga fingret på och känna om det klickar till i den
när strömmen slås på. Alternativt kan man ta en likadan och byta plats, då borde ena funktionen
sluta funka och den andra börja funka.
Man kan åxå lyssna på reläet genom en lång skruvmejsel som man lägger an mot reläet och mot kindbenet.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Vardon  
#571672 Edit
Senast redigerad av Vardon mån 17 jun 2019, 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571674 Kvittar hur mycket ni mäter ström era elnördar om ventilen är full i gegga vilket är det troligaste om den inte får diesel. ^#(^ 8)

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Vardon  
#571675
Skogsola skrev:Kvittar hur mycket ni mäter ström era elnördar om ventilen är full i gegga vilket är det troligaste om den inte får diesel. ^#(^ 8)


Ursäkta mig o stora mästare det vore ju dumt om folk lär sig mäta på reläer.

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Blivande snickare  
#571676
Skogsola skrev:Kvittar hur mycket ni mäter ström era elnördar om ventilen är full i gegga vilket är det troligaste om den inte får diesel. ^#(^ 8)

Stöddig attityd vid felsökning är det mest tidsödande vid samtliga reparationer.

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571684 Om man nu misstänker reläet, kan då kanske TS köpa ut nya och testa...

Vad har han förlorat på detta?
Om det är ett felande relä....som ställt till detta, så är det fixat, om inte så har han nya relän till en annan gång.

Går det verkligen inte att koppla sig förbi ventilen?

Har du provat att göra som Slurfi föreslog?
Ett stetoskop finns ju överallt att köpa nästan, för en liten slant.
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 17 jun 2019, 15:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Nyborg  
#571686 Nu vet jag ju inte hur det funkar just i detta fallet, men måste inte magnetventilen vara inkopplad för att kunna stänga av maskinen? Den stryper ju bränsleflödet. Eller har jag fel? Jag har en magnetventil i botten på förgasaren på min åkgräsklippare som är kopplad direkt, men den går ju på bensin och stannar när tändningen stängs av. Eller det kanske sitter en stoppwire på grävarn?

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571687
Nyborg skrev:Nu vet jag ju inte hur det funkar just i detta fallet, men måste inte magnetventilen vara inkopplad för att kunna stänga av maskinen? Den stryper ju bränsleflödet. Eller har jag fel? Jag har en magnetventil i botten på förgasaren på min åkgräsklippare som är kopplad direkt, men den går ju på bensin och stannar när tändningen stängs av. Eller det kanske sitter en stoppwire på grävarn?


Helt korrekt, den måste vara kopplad.

Men jag har för mig att den dör direkt när kabeln kopplas bort....🤔
Och inte går att starta.
.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Nyborg  
#571689 Ja, i och med att flödet stryps, likadant som på en gammal hederlig diesel när stoppen är utdragen!

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571691
Nyborg skrev:Ja, i och med att flödet stryps, likadant som på en gammal hederlig diesel när stoppen är utdragen!


Det var det jag undrade på ventilen, för på den maskinen jag bytte in, så drog jag ner den där axeln, och sedan startade maskinen,,,,, men det kan ligga mycket bakom....

Men helt riktigt, när stoppen är ute då är flödet av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).