Grävmaskiner

Minigrävare startar inte

63 inlägg 28305 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571476
1560670168_img_1767.jpg
Hej o hå!
Lite problem med minigrävaren igen! En Volvo Ec27c.
Den vill inte starta. Den är nära men kommer inte igång.
I vanliga fall när jag vrider om tändningen till glödläge, så slår någonting till och gasreglaget låser sig i lågt gasläge och sen startar den utan problem.
Nu när jag vrider om tändningen så hörs inte det ljudet och gasreglaget rör sig inte. O när jag försöker starta så går det inte. Det är bra kräm i batteriet och det vrider runt, han är väldigt nära att gå i gång, de drar runt så fläktrem o fläkt snurrar men de vill sig inte.
När man tjommat lite så hostar det till eller hur jag ska utrycka mig.
Inget fel på gaswiren, den rör sig som den ska, men den är kopplad till nån grej som ska dras tillbaka vid glödläge.
Ska försöka få med en bild på den här.
Vad är det för en grej? Kan det vara som jag tror att det är den som är problemet?
(Bilden tagen ovanifrån)

Tacksam för all hjälp!!
[img]1767[/img]



   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Nyborg  
#571479 Låter och ser ut som en magnetventil som inte öppnar. Den stryper bränsleflödet när du stänger av tändningen. På något sätt så får den inte ström, kanske trasig säkring eller kabelbrott? Eller något relä? Prova att koppla på direktström för att kolla funktion. Eller mäta med multimeter?

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571481 Sätt i en ståltråd i den där och dra ner axeln, prova sedan att starta.

Jag bytte in en hjullastare ifjol med samma problem, satte i en ståltråd och sedan startade maskinen.


Tror delen gick på 2800 kr exklusive moms.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571482
Nyborg skrev:Låter och ser ut som en magnetventil som inte öppnar. Den stryper bränsleflödet när du stänger av tändningen. På något sätt så får den inte ström, kanske trasig säkring eller kabelbrott? Eller något relä? Prova att koppla på direktström för att kolla funktion. Eller mäta med multimeter?


Okej det låter troligt!
Ska kolla en omgång till på säkringarna, såg ingen som va trasig igår. Ska kolla kablarna me.
Hur ser man om ett relä är trasigt?
Hur menar du med direktström?
(Är inte så där jättehemma på sånna här äventyr som du säkert förstått..) :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571484
vinterrojarn skrev:Sätt i en ståltråd i den där och dra ner axeln, prova sedan att starta.

Jag bytte in en hjullastare ifjol med samma problem, satte i en ståltråd och sedan startade maskinen.


Tror delen gick på 2800 kr exklusive moms.

Lycka till.

Okej, så du satte i en ståltråd och fäste den i ett läge eller hur menar du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571485 Japp. Nu var ju detta en hjullastare men den såg exakt lika ut som din magnetventil.


Det skadar aldrig att prova, skulle det funka,,, jippie då kan du gräva idag beställa imorgon.

:-bd

Det var en Komatsu hjullastare....

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571487
vinterrojarn skrev:Japp. Nu var ju detta en hjullastare men den såg exakt lika ut som din magnetventil.


Det skadar aldrig att prova, skulle det funka,,, jippie då kan du gräva idag beställa imorgon.

:-bd

Det var en Komatsu hjullastare....


Nä de kan vara värt ett försök, de låter ju som det skulle kunna vara de, de låter precis som den inte får bränsle. Då ska den kolven vara ute om jag fattat rätt?
Ska åka bort till maskinen o prova strax

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Nyborg  
#571488 Direktström kan du väl ta direkt från batteriet, men det borde räcka med att mäta med multimeter på + och - på ventilen med tändningen påslagen. Är det ström fram till magnetventil så är det väl den som är kass.

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571490
henrik_1 skrev:
vinterrojarn skrev:Japp. Nu var ju detta en hjullastare men den såg exakt lika ut som din magnetventil.


Det skadar aldrig att prova, skulle det funka,,, jippie då kan du gräva idag beställa imorgon.

:-bd

Det var en Komatsu hjullastare....


Nä de kan vara värt ett försök, de låter ju som det skulle kunna vara de, de låter precis som den inte får bränsle. Då ska den kolven vara ute om jag fattat rätt?
Ska åka bort till maskinen o prova strax


Korrekt, den drar in axeln när strömmen kopplas på.

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571497
vinterrojarn skrev:
henrik_1 skrev:
vinterrojarn skrev:Japp. Nu var ju detta en hjullastare men den såg exakt lika ut som din magnetventil.


Det skadar aldrig att prova, skulle det funka,,, jippie då kan du gräva idag beställa imorgon.

:-bd

Det var en Komatsu hjullastare....


Nä de kan vara värt ett försök, de låter ju som det skulle kunna vara de, de låter precis som den inte får bränsle. Då ska den kolven vara ute om jag fattat rätt?
Ska åka bort till maskinen o prova strax


Korrekt, den drar in axeln när strömmen kopplas på.


Har provat nu men de går inte.
Provade att koppla loss strömkabeln och mätte strömmen där. Mätaren visar 3,00 så ström fram är där.
Inga säkringar trasiga. Finns nåt rälä till ”motor förvärmning” samt ”motorstopp” och motoravdrag”
Kanske kunde vara värt och prova att byta de innan man byter ventilen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Avslutat-02  
#571500 Mät motstånd på relä. Kanske går att se vad normalt värde skall vara....

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

henrik_1  
#571503
vinterrojarn skrev:Mät motstånd på relä. Kanske går att se vad normalt värde skall vara....

Vilket läge ska voltmetern vara då? Läget med en symbol som ser ut som två parantestecken o en linje under? Typ så här ( )
Står inget i instruktionsboken vilka värde de ska ha.
Mäter man i hålen där relät suttit?
(Är inte så hemma på sånt här)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

Huggar Herman  
#571509
henrik_1 skrev:
vinterrojarn skrev:Mät motstånd på relä. Kanske går att se vad normalt värde skall vara....

Vilket läge ska voltmetern vara då? Läget med en symbol som ser ut som två parantestecken o en linje under? Typ så här ( )
Står inget i instruktionsboken vilka värde de ska ha.
Mäter man i hålen där relät suttit?
(Är inte så hemma på sånt här)
Mät INTE ström med en vanlig voltmeter i en maskin om du inte vet vad du håller på med det kan gå riktigt illa!

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar inte

totte  
#571522 Nej, man mäter förvisso inte där reläet har suttit om man skall kolla själva reläet. Eftersom du själv säger: "Är inte så hemma på sånt här", så skulle jag föreslå att du skaffar hjälp av nån som kan. Risken är annars att det slutar med en betydligt dyrare räkning.

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar inte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571529 Magnetventiler som kan misstänkas för att strypa bränsleflödet kastar man med fördel under en stubbe. Bränsleledningen skarvar du ihop med någon adapt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).