ATV och UTV i skogen

Polaris 570 eller suzuki king quad

29 inlägg 13920 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Polaris 570 eller suzuki king quad

343R  
#571047 Hej står i valet och kvalet mellan en polaris 570 eller en King quad 750.
Använder den mestadels till snöröjning samt lite älgdragning. Kör idag en sportsman 500 2011.
Jag ska byta maskin då jag avverkat skog och den gamla maskinen inte är momsad.
Skulle vara kul att byta märke då 570 ser i princip helt identisk ut med den maskin jag har nu. Men när jag räknar på det så är suzuking 30k dyrare än en 570 med samma utrustning... snöblad, bukskydd, dubbla uppsättningar däck (snökekjedjor på original) dubbla winschar.
Jag vet att suzuki har en 500 modell men den är inte lika intressant.
Fördelen men suzuki enligt mig är en kraftigare maskin men mer motor och bättre garantier. Även hållbarheten tror jag är bättre på suzuking. Dock är servostyrningen ett minus på maskinen.
Polarisen är som sagt 30k billigare och den har en bättre lämpad servo som bättre klarar av bandsats som ev skulle vara intressant i en framtid. För 30k kan man ju hitta en fin beggad sats.

Men är jag dumsnål? Vad har ni för erfarenheter av dessa maskiner? Tacksamt för alla svar!



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

Avslutat-02  
#571048 Ja,,,,, svårt.... Men å andra sidan, större motor mer kraft mer vrid....

Mer styrka vid snöröjning...
Bandsats.....
Avdragsgill....

Minus på servon.....

Nä jag hade tagit Suzukin.....

Användarvisningsbild

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

anersimyra  
#571060 Är det en äldre king quad? De nya har väl en helt ok servo.. :???:

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

343R  
#571074 Ska köpa en helt ny. Den ska tydligen ha 30% starkare servo än 2018...

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

Hema  
#571101 Traktorregistrering är det av intresse?

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

343R  
#571109 Nä klarar mig utan det 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

halvproffs  
#571123 Suzukin utan tvekan. Dom har alltid gjort väldigt bra maskiner. Är själv inne på min andra Polaris (850) och är inte nöjd. Drivaxelbrott, elfel, drar enormt med bensin ca2l milen, luktar alltid bensin när jag kör. Åtf har inte lyckats fixa det.
När jag frågade åtf varför polaris bara hade 2 års garanti och många andra hade 5år fick jag svaret; Inga problem, polaris står för det om det blir problem. Pyttsan,när den för klena drivaxeln gick av fick jag betala nästan allt själv.

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

skogsmatte  
#571139 Suzuki, enda anledningen jag precis köpt 570 x2 i dagarna var möjlighet till traktor a, ungarna behöver kunna hjälpa till med transporter med AM körkort. Vill även slippa besiktning och hjälmtvång, sågarhjälmen duger. Gillar särskilt flaket på polaris, tippbart och robust. Suzuki tror jag har A armar fram och är stabilare i högre hastigheter, men 40 räcker för mig. Synd Suzuki inte kan fixa traktor reg, nya lagen gör ju även terräng svårsålda till yngre.

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

Ent  
#571156 Yamaha finns väl fortfarande som traktor B? From de nya 2020 har även 450 diffspärr vilket under några år endast funnits på 700. Japanerna är väsentligt dyrare förstås.

Annars finns ju Can-ams Outlander Pro-modeller som traktor B. Hyggligt pris, kraftig styrservo och extra låg lågväxel, lite halvgrova däck. Har en 2017 450 som är traktor A, funkar klockers hittills. Folksam helförsäkrar för en tusenlapp.

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

skogsmatte  
#571163 Suzuki eller Polaris, du svarar alltså Yamaha på den frågan, lite kul! *lol*

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

Avslutat-02  
#571172
skogsmatte skrev:Suzuki eller Polaris, du svarar alltså Yamaha på den frågan, lite kul! *lol*


Vilken känns bäst?
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 14 jun 2019, 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

totte  
#571177 Kan vi slippa den här sortens helt meninglösa kommentarer, tack.

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

Ent  
#571182
skogsmatte skrev:Suzuki eller Polaris, du svarar alltså Yamaha på den frågan, lite kul! *lol*


Expressen eller aftonbladet😀
TS har två alternativ varav båda har sina för- nackdelar. En dyr japan av erkänd kvalitet med sisådär - servo, kontra en billigare amerikan med bättre servo.

Samma med mina förslag, dock vet jag inte om Can-am har några genomgående typfel som kan avskräcka? 5 års garanti. Som ofta nämnts är väl återförsäljarens kvalitet väl så viktig som hjulingens. Lycka till👍

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

Hema  
#571286 Enligt Suzuki på Elmia, så jobbar de på en traktorvariant. Dock inget klart datum.

(Enligt Yamaha på Elmia, så ska det gå att få både traktor A eller B, om man önskar)

Som maskin hade jag verkligen kollat in Suzuki. Är stort tillbehörsutbud av intresse, så vinner Polaris.

Avatar Fallback

Re: Polaris 570 eller suzuki king quad

skogsmatte  
#571314 Alla märken har sina egenheter och priserna skiljer ju inte jättemycket mellan de erkända märkena egentligen, så hostar man upp blir det nog inte helt galet i alla fall. Men tänk efter registreringen noga. Registrering traktor förstår jag inte varför det är så svårt för vissa tillverkare, blinkers, speglar, tuta och en hastighetsbegränsning, vad mer kan det vara? Kinamaskinerna klarar det galant, betyder det att de är säkrare? ,-) Tycker det är konstigt att så många bara köper terräng rätt av, de får ju inte köras av någon utan särskilt körkort eller gammalt B körkort, hört att uthyrning av skotrar börjar dö ut pga detta då det är samma regler. Oregistrerat känns t.o.m. smartare, blir som en cross vid renskötseln. Traktor B förstår haf inte heller vitsen med, för ca 5km/h mer än traktor A (A stoppar vid ca 45 och 50 skall man hålla sig till med B) behöver aset besiktigas och man skall ha en klumpig Mc hjälm utöver att man som oftast har sågarhjälmen ändå med sig. Kan bara förstå det om man har väldigt långt mellan skiften eller struntar i laglydigheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).