Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829094 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#570173
Brickan skrev:Energilager i vätgas är förvisso effektivt, men... En bränslecell är inte gratis och inte enkel och det enda som skiljer från en batterielbil. Hur ser underhåll/service ut? livslängd? En elmotor + batteri är en mycket enkel och enkelt underhållen konstruktion. Är det värt det att föra in en ny komplicerad komponent i systemet - bränslecellen? Att underhålla förbränningsmotorer, växellådor, haldex-oljor etc är ingen lek. Varför föra in nya komplicerade komponenter när det går bra utan?


Nu blir det ju inte nån förbränningsmotor för att man använder vätgas i en bränslecell. Bränslecellen alstrar el till elmotorn. Förutom batteriet så är det samma elbil som batteribilen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#570179 Blir det vanligt förekommande med vätgas och vätgasbilar i Sverige kommer det självfallet tillsättas något så att omgivningen direkt märker om något läckage förekommer.
Var ju enkelt att grönfärga diesel, borde inte vara svårare att tillsätta något illaluktande i vätgasen.
Nu finns de personer som räknar med att göra sig förmögna på batterier och elbilar och dessa lobbar bra, nästa omgång kanske är just vätgas eller något annat påfund.
Det är vi konsumenter som få stå för fiolerna hur det än blir eller går.
Ingen myndighet som vill erkänna att de blir manipulerade.
Egentligen borde elbilen konkurrerat ut den fossildrivna bilen för över 100 år sedan, dock var de oljeproducerande makterna för starka och lyckades DÖDA elbilen innan den hann utvecklas.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570202
jannee skrev:Var ju enkelt att grönfärga diesel, borde inte vara svårare att tillsätta något illaluktande i vätgasen.

Problemet är ju att vätgas är de allra minsta molekylerna som finns medan de flesta illaluktande ämnen har mycket större molekyler som inte läcker igenom de hål som vätgas kan läcka igenom.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570222 Trodde den här tråden var saligt eller osaligt insomnad. Varför väcka den....

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brickan  
#570230
totte skrev:Nu blir det ju inte nån förbränningsmotor för att man använder vätgas i en bränslecell. Bränslecellen alstrar el till elmotorn. Förutom batteriet så är det samma elbil som batteribilen.
Visst, jag sa väl det om än otydligt. Argumentet är väl mest att batterilager möjliggör en mycket enkel konstruktion. Att lägga till en bränslecell + vätgaslager gör en mycket mer komplicerad konstruktion. Man läger till, man ersätter inte. Batterier behövs även i bilar med bränslecellsgenererad el. En bränslecellbil är kanske lika komplicerad och dyr i underhåll som förbränningsmotorbil. Kanske värre. Hur länge lever en bränslecell? Vad kostar den? Kul med trycktank i bilen. osv Bränsleceller har varit på tapeten i flera decennier. Det verkar inte vara alldeles enkelt att omsätta effektivt i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brorsan  
#570237
Brickan skrev: Varför föra in nya komplicerade komponenter när det går bra utan?


Varför använda bilar när det går bra med häst och vagn ??
Det kallas för utveckling.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brorsan  
#570238
Uvskogen skrev:Trodde den här tråden var saligt eller osaligt insomnad. Varför väcka den....


Förlåt Jag ska inte skriva mer. Tyckte bara det var lite intressant med försöket. :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#571614 Länken nedan var intressant, ett nedslag i vardagen hos en elbilskörare. När kommer första misshandelsfallet vid laddstationen?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... min-elbil/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#571621 Stor risk för samma förlopp som när det för något år sedan var tågstopp i Laxå.
Passagerarna skulle bussas till Hallsberg, men det fanns för få bussar. När bussarna var proppfulla stod ca 50 personer kvar utanför stationen.
Segregationen var total, alla var kvinnor eller äldre och samtliga utan kraftfullt resesällskap!
Media vägrade skriva om händelsen trots att fotodokumentation fanns.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#571646
Fredrik Reuter skrev:Länken nedan var intressant, ett nedslag i vardagen hos en elbilskörare. När kommer första misshandelsfallet vid laddstationen?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... min-elbil/


Jag tror du kan hitta några mindre handgemäng på Youtube från Tesla laddarna i Kalifornien.

Så länge det i princip bara är rika som har möjlighet att ladda hemma som kör elbil så blir det inga större problem men när vanligt kreti och pleti folk blir tvingade att börja köra eldrift då kommer det att spåra ur.
De rika får subventionerade nya bilar med bra räckvidd medan dom fattiga får köpa begagnade med halvkassa batterier och därtill kan dom inte ladda hemma.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571648 Varför kan fattiga inte ladda hemma?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571649 Bor i lägenhet o parkerar på gatan?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#571650
gnisten83 skrev:Bor i lägenhet o parkerar på gatan?


Därtill måste dom också oftast komma i tid till jobbet. Säg att du ligger borta på jobb och har 30-40 mil till jobbet och åker på söndagskvällen. Hur ska du kunna bedöma restiden när du inte har en aning om vilka köer det är till laddarna efter vägen.
Nej elbilar är bara för rika som kan styra sin egen tid eller dom som lika gärna kan åka kollektivt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#571659 Jag har en känsla av att det är först när det finns strömskenor i vägarna likt en bilbana som elbilar kan bli intressant. Alternativet är något annat än lithium i batterierna som gör att man kommer längre. Ett bra exempel var expedition SkogsNolia för egen del. Jag var tvungen att åka hem tidigare p.g.a studentfirande och drog på avresan från Umeå in i det sista. Då är det sträckkörning mer eller mindre som gäller. ~90 mil och diesel kvar i tanken när man kommer hem. Och då är det ändå tufft tempo, ex:



I det tempot känns det som att man varit tvungen att stanna och ladda minst tre gånger med en Tesla. Det funkar inte.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#571663 Cirka 160 kg fossilt koldioxid släppte jag ut under resan (Preems talloljediesel ~50/50). Med de förutsättningar jag har så känns det bra. Flyget hade blivit detta enkom genom planet mellan Arlanda och Umeå.

Tåg då? Förvisso, men jag skulle på skogsmässa i Umeå, inte övernattning på ett spår någonstans i skogen runt Ånge... (sorry SJ).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).