Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Komatsu uppgraderar sina skogsmaskiner inför 2020

7 inlägg 5365 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu uppgraderar sina skogsmaskiner inför 2020

Fredrik Reuter  
#570026 Nästa vecka genomförs SkogsNolia och inför mässan börjar nu Komatsu Forest att kabla ut vad de kommer visa för nyheter. Många både små och stora uppgraderingar är att vänta och de skogsmaskiner (både skördare och skotare) har nu fått tillägget "2020" i sitt produktnamn.

Här är några av de nyheter som du troligtvis kan kolla mer på till veckan:

Steg V motorer
Emissionskraven gör nu att tillverkarna måste uppgradera dieselmotorerna till Steg 5. Detta steg är inte alls lika stort som mellan 3 och 4 men en intressant detalj är att Komatsu släpper ett helt nytt AdBlue-system. Närapå oavsett tillverkare så har det funnits AdBlue-system som inte hållit måttet och krånglat. Tyvärr så till den milda grad att vissa maskinägare valt att anlita 3:e partstjänster som helt kopplar bort systemet.

Troligtvis kommer Komatsu nu med ett förbättrat system.

SpeedShift som tillval på skotarna
I och med Komatsu 2020 så släpps en ny steglös transmission till skotarna. 0 - 24 km/h helt utan växling. Här satte Ponsse standarden ifjol med sin steglösa transmission med växellåda från Tyska ZF. Komatsu hakar nu på trenden och det ska bli spännande att se hur den nya transmissionen fungerar.
I armstödet finns nu också en mini-ratt som ska underlätta styrningen av skotaren.

Tiltbar kranpelare som option på skotarna
Nu kommer också option på tiltbar kranpelare för skotarna från Komatsu. Detta är ett mycket uppskattat hjälpmedel för de förare som kör mycket i brant och svår terräng.

Nyheter på Komatsu 2020 skördare
Skördarna får (jag tror alla) får bättre markfrigång samt en generellt höjning av dragkraften och styrkraften i midjan.
Användarvänligheten har ökat genom bättre förvaringslådor med belysning och ett nytt insteg framtill, dessutom ska nivelleringen av hytt och kran förbättrats.

Utöver ovanstående finns fler nyheter, via länken här nedan kan du läsa mer.
Vi får tillsammans diskutera vidare här i tråden och hjälpas åt på Skogsnolia!

https://www.komatsuforest.se/skogsmaski ... gsforum.se

Några videos från Komatsu:





Bild




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Komatsu uppgraderar sina skogsmaskiner inför 2020

skogsjan695xl  
#570102 För väl att de fick bort ratten i skördarna.

Avatar Fallback

Re: Komatsu uppgraderar sina skogsmaskiner inför 2020

AKKAMAAN  
#570359
Fredrik Reuter skrev:SpeedShift som tillval på skotarna
I och med Komatsu 2020 så släpps en ny steglös transmission till skotarna. 0 - 24 km/h helt utan växling.

Låter väldigt intressant. Jag har missat Ponsses utveckling av transmissionen.
Jag undrar vad det är för definition begreppet/uttrycket på helt utan växling?
Innebär det att det inte finns några som helst "kuggväxlar" inblandade i växlingen?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu uppgraderar sina skogsmaskiner inför 2020

Fredrik Reuter  
#570363 Hej,
Kuggväxlarna finns nog där men "lådan" är snillrikt uppbyggd med sömlös kraftdelning mellan en mekanisk och hydraulisk del som sedan kopplas ihop igen på utgående axel.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu uppgraderar sina skogsmaskiner inför 2020

Fredrik Reuter  
#570507 Hej,
Jag har fått info från Komatsu om deras SpeedShift och det är INTE som ovanstående (som Ponsse). Exakt hur Komatsus nya transmission fungerar får vi reda ut framgent, ska försöka göra en djupdykning på Nolia om ingen hinner före! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu uppgraderar sina skogsmaskiner inför 2020

Richard B  
#570701 Ser fin ut och smart utväxling, borde jag se prisbilden någonstans eller har någon info om pris?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu uppgraderar sina skogsmaskiner inför 2020

Fredrik Reuter  
#570704 Hej,
Pris vet jag inte i nuläget, kanske imorgon.
Men det viktigaste, videon två inlägg här ovan visar INTE hur den nya transmissionen hos Komatsu fungerar.
Det är principen för hur transmissionen är uppbyggd i Ponsses nya skotare som visas i videon, inte Komatsu.

Snart kommer förhoppningsvis mer info om Komatsus nya transmission SpeedShift.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).