Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet nyheter

58 inlägg 27322 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet nyheter

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56935 Enligt Komatsu Forests hemsida så ska Valmet släppa 5 "världspremiärer" på Elmia ❗️
Nån som har nå skvaller :lol:
Ett rykte påstår att ett lite mindre aggregat än 350 ska va på G :mrgreen:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

Fredrik Reuter  
#56963 Hej,
Valmet hade en annons om detta i gårdagens ATL.
Nu har jag den inte tillgänglig men har för mig det stod något om ett helt nytt gallringskoncept.

Sedan har de ju en "nyhet" på hemsidan om flerträdshantering till 350.1, men den nyheten är ju då redan släppt...

http://www.komatsuforest.se/default.asp ... 5&id=10842

Men någon måste väl sitta med lite mer info?! :wink: :?:

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56970 Jag skulle bli MYCKET förvånad om det inte kommer en JD 1170-dödare, röd och valmets koncept... :)
Givetvis med flerträdshantering.. Säkert oxo en mindre skotare med 24" hjul..

Kanske tom. att de går att få med Logmax från start - näää det var väl bara på önskelistan... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56974 Är inte en 6 hjulig 901 rätt så likvärdig en 1170 då?

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

Valmet860  
#56978 1170 har väll lite större hjul nån special dimention men annars så är dom väll rätt så lik tror jag... men hoppas att dom kommer med nått vettigt mindre aggregat än 350. Nuvarande 330 verkar inte vara så populärt.

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57031 korrigerar mej. skulle mycke förvånad om inte den röda lyfter MER än den gröna.. och konstigt nog så tror jag JDs monopol på 24" boggie inte håller så länge.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57035
kalhygge skrev:korrigerar mej. skulle mycke förvånad om inte den röda lyfter MER än den gröna.. och konstigt nog så tror jag JDs monopol på 24" boggie inte håller så länge.. :grin:


då får dom väll dom röda bygga en 24½" boggie :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57051 Mmmm 901 XL har man hört talas om, mer säger jag inte :geek:

Förresten, ingen mer än jag som vill ha en 8 hjulig 901? Vore ju perfekt för lite blötare marker, plus att man blir av med den låga markfrigången under bakaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57060 Men... sätter man 700-34" bak på en 901.4 så blir den väl högre..... Sen med 24" på boggien, å crh18dt kran - ja då kan man ju leka lite i klenskogen.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57062
kalhygge skrev:Men... sätter man 700-34" bak på en 901.4 så blir den väl högre..... Sen med 24" på boggien, å crh18dt kran - ja då kan man ju leka lite i klenskogen.. :lol: :lol:


Jo men då får man ännu större bakhjul som skaver i träden när det lutar lite. Sen är det en annan liten miss på 901, har man 700 bak så spårar den inte, dvs bakhjulen går utanför framhjulen när man svänger. Det är därför de flesta verkar ha 600 hjul bak och då blir den baktung när det är blött. Då tänkte jag boggie med 600 bak, vätska i alla åtta, starkare kran som du sa och ett vettigt gallringsaggregat. Tror jag skulle funka!

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57088 Nästa vecka ska vi få Valmets flerträdshantering monterat på vår 901.4 med 350.1(och access). Får väl återkomma när vi kommit igång lite. Som jag ser det verkar det vettigt eftersom förstagallringarna i contorta vi har åren framöver ska göras vid tidigt stadium, med medelstam ofta nere på 0,05-0,06. Flerträdshanteringen borde ju höja produktionen märkbart! Skulle vara intressant att höra åsikter och tips från någon som kört med flerträdshantering ett tag och fått lite erfarenhet!
mvh/Mats

Användarvisningsbild

Re: Valmet nyheter

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57163 Pratade med en som har lite "insider" igår. "901 XL" var ingen nyhet enligt honom. Det var en del som de skickat ut med större pumpar m.m som kallades så.
Nåt nytt aggregat som var 3 hjulsdrivet lät det som var på G. Vore intressant om det kom en ersättare till 370 som inte var så förbaskat tungt!

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57200 lite funderingar som jag har:

Dom borde komma med ett litet aggregat , mindre än 350, absolut. Samtidigt kör dom med SP 451 nu och det fungerar väldigt plus att dom har nog investerat ganska mycket pengar för att få det att fungera som det gör.
Jag är helt säker på att både 360 och 370 kommer ersättas av aggregat som är byggda på samma princip som 350, alltså 3 eller 4-hjuliga. Om detta händer iår eller senare vet jag inte.
Ang 1170 dödare så känns de som att det finns ingen mening, 911:an är inte långt ifrån och är den för stor på finns ju lillen som alternativ.
En fråga jag stäler mig är om Valmet verkligen har gett upp drivaren helt ännu, Skogsforsk tycker fortfarande att det är ett koncept som fungerar och då brukar det finas utvecklingpengar också 8) men det är absolut inget jag har NÅGRA SOM HELST belägg för...
Jag tycker dom skulle byggd en skotare som är något större än 830 men inte så satans stor som 840/860, där tror jag finns en marknad.

Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57371 Efterlyser oxå en "835-a" :lol:
Misstänker att Deere köpt rättigheterna på 24,5 både boggi från NAF o däck från Nokia,så gjorde dom med "balansboggin" ett antal år,men det finns ju andra tillverkare än NAF :mrgreen:
Jag förstår inte varför Valmet har 840 o 860,ser ju exakt likadana ut,nä tillbaka med en 4-a i 840-n :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet nyheter

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57373 Jag funderade just på om det inte är något biobränslerelaterat? Den biten är ju väldigt het just nu. Dom hade ju deras biobränsledrivare, den med flishuggen fram, risbuntaren osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).