Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 127550 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#566297 Jag har precis startat upp säsongens sågning.
Började med en kort, 2,8 m, gran.
Det blev ca 17 m2 panel.
Hoppas dom inte kroknar för mycket när dom torkar men det är ju kort så det gör inte så mycket.
Olle
1557734240_20190512_115339.jpg

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Arvid0  
#566316 Är det bara jag som tycker det känns skadligt att säga brädor av kärndelen? Det är ju inte särskilt rationellt att såga olika tjocklekar med allt det för med sig, men jag brukar ändå spara kärndelen till fyrskäring eller plank.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#566347
Arvid0 skrev:Är det bara jag som tycker det känns skadligt att säga brädor av kärndelen? Det är ju inte särskilt rationellt att såga olika tjocklekar med allt det för med sig, men jag brukar ändå spara kärndelen till fyrskäring eller plank.

Normal sett sågar jag inte som i mitt förra inlägg. Jag försöker få ut grovt virke ur centrum och panel i sidoutbytena men jag hugger ofta längder och kvalitet till det jag behöver och väljer sågning efter det.
Vid fler tillfällen har jag sågat reglar ur sidoutbyten för att få kvistfritt virke t.ex bjälklag när jag har grovt timmer.
Jag är väl kanske lite speciell men det passar mig. Snart ska jag såga 5" okantad furu och det ska användas till en bryggkista, dom håller i ca 35 - 40 år i viken hemma så den bryggan behöver inte jag göra om en gång till.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567788
1558717076_img_20190523_162653.jpg

Hyvlat reglar, ser nu att jag måste ordna nån sorts plankretur så jag inte måste hämta varje planka tillbaka manuellt efter den gått genom hyveln.
Hur bör man göra? bilder och länkar vore uppskattat.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

svampbob  
#567791
Slurfi skrev:
1558717076_img_20190523_162653.jpg

Hyvlat reglar, ser nu att jag måste ordna nån sorts plankretur så jag inte måste hämta varje planka tillbaka manuellt efter den gått genom hyveln.
Hur bör man göra? bilder och länkar vore uppskattat.


Är det inte det du ska ha sönerna till? :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#567795
Slurfi skrev:
1558717076_img_20190523_162653.jpg

Hyvlat reglar, ser nu att jag måste ordna nån sorts plankretur så jag inte måste hämta varje planka tillbaka manuellt efter den gått genom hyveln.
Hur bör man göra? bilder och länkar vore uppskattat.


Varför ska regeln tillbaka?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567801
svampbob skrev:
Slurfi skrev:
1558717076_img_20190523_162653.jpg

Hyvlat reglar, ser nu att jag måste ordna nån sorts plankretur så jag inte måste hämta varje planka tillbaka manuellt efter den gått genom hyveln.
Hur bör man göra? bilder och länkar vore uppskattat.


Är det inte det du ska ha sönerna till? :-bd

Bra idé, nu gäller det att lura hem dom bara

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567803
halvproffs skrev:
Slurfi skrev:
1558717076_img_20190523_162653.jpg

Hyvlat reglar, ser nu att jag måste ordna nån sorts plankretur så jag inte måste hämta varje planka tillbaka manuellt efter den gått genom hyveln.
Hur bör man göra? bilder och länkar vore uppskattat.


Varför ska regeln tillbaka?

Två orsaker, dels att en del är så övergrovt sågade så de måste tas flera ggr och nästa orsak är att jag vill ha alla kanter rundade och jag kör ju tvåkutters.
Hur gör du?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

DenimDude  
#567807
IMG_0640.JPG

IMG_0667.JPG

IMG_0655.JPG

Sågar ask, blir dock inte många skivor på en dag... Det tar sin lilla stund att handfila en 137 länkars kedja [emoji28]

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#567810
Slurfi skrev:
halvproffs skrev:
Slurfi skrev:
1558717076_img_20190523_162653.jpg

Hyvlat reglar, ser nu att jag måste ordna nån sorts plankretur så jag inte måste hämta varje planka tillbaka manuellt efter den gått genom hyveln.
Hur bör man göra? bilder och länkar vore uppskattat.


Varför ska regeln tillbaka?

Två orsaker, dels att en del är så övergrovt sågade så de måste tas flera ggr och nästa orsak är att jag vill ha alla kanter rundade och jag kör ju tvåkutters.
Hur gör du?


Tråkigt och onödigt att det är för grovt.
Jag har 4kutters och efter hyveln har jag förrådet.
När en bräda är i hyveln matar jag in en till och tar emot den första och lägger i förrådet, går tillbaka och matar i en ny osv.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567811 Mycket fint mönster i dom, vad ska du göra med dom?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567818
halvproffs skrev:
Slurfi skrev:
halvproffs skrev:Varför ska regeln tillbaka?

Två orsaker, dels att en del är så övergrovt sågade så de måste tas flera ggr och nästa orsak är att jag vill ha alla kanter rundade och jag kör ju tvåkutters.
Hur gör du?


Tråkigt och onödigt att det är för grovt.
Jag har 4kutters och efter hyveln har jag förrådet.
När en bräda är i hyveln matar jag in en till och tar emot den första och lägger i förrådet, går tillbaka och matar i en ny osv.

Jo precis, jag måste såga mer måttriktigt nu när jag ser hur mycket extra jobb det är med omhyvling. Det verkar löna sig att mäta och kontrollera.
Fyrkutters vore ju fint, suck.
Men jag har en möjlighet att sätta bordsfräsen bakom då har jag en kutter till.
Fåse hur det går med plankretur eller vad det kan tänkas heta?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569510
1559680697_img_20190604_170727.jpg


Såg en annons där en ville köpa 20m 12mm kvartsstav.
Funderade lite och gick ut och försökte hyvla fram sådan, det var inte så lätt
men nu vet jag på ett ungefär hur jag ska göra, det viktigaste är föga förvånande att
välja prima kvistfritt virke, sedan att jag måste hyvla brädan slät på alla fyra sidor till rätt tjocklek, här 12mm.
Sedan måste jag nog få igång min justersåg för byggsågen är för grov, den använder jag till
att klyva ut stavarna efter hyvling.
Har nån tips rörande hyvling av tunna kvartsstavar?

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hobbysågare  
#569548 Du slurfi, du borde kunna använda typ av stål som på bilderna i trekuttershyvel.
Det övre på bilden sitter i sidokuttern,
Den nedre kan sitta i över eller underkutter och blir två stavar av.
Måste vara bättre att göra allt i hyveln, tycker det låter bökigt att klyva fram kvartsstav.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569562
Hobbysågare skrev:Du slurfi, du borde kunna använda typ av stål som på bilderna i trekuttershyvel.

Jo, det hade varit busenkelt med tre kuttrar.
Jag glömde nämna att jag har en tvåkutters och använde bara sidokuttern.
Stålet jag har liknar den nedre i bild.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).